Måling av høyttalere

larsenv

Medlem
Ble medlem
15.08.2012
Antall liker
0
Hei.

Hva trenger man for måling av høyttalere og til delefilter konstruksjon?

Gjerne link til hvor man får kjøpt det man trenger.

mvh
Vidar

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.782
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16

larsenv

Medlem
Ble medlem
15.08.2012
Antall liker
0
Funker det med 1 meter, eller må det være 2 meter?

Tenkte mer på mikrofon, lydkort og den biten der.
Men takk for tipset :)

drboar

Medlem
Ble medlem
23.06.2012
Antall liker
8
Enkla impedanskurvor kan berätta mycket om element och delningsfilter. Själv använder jag Woofer Tester 3 som nu heter DATS
http://www.parts-express.com/cat/spl-meters-audio-analyzers/337
Jag tänker även köpa deras mätmikrofonsystem även om jag har XTZ Room analyser II. XTZ är inte dum alls den ger fullt användbara frekvenskurvor men den är ju egentligen för rumsakustik så för just högtalare så har ju en sådan OmniMic mer funktioner. Omnimic är allt i ett och inte den billigaste varianten.
Köper man en billig mätmikrofon Behring ECM 8000, hitta någon som kan kalibrera den, köpa ljudkort med fantommatning och låg latens, instalera Holm Impulse eller RAW och få allt att fungera ihop kan det bli billigare.

Så här långt kommer man med XTZ och impedansmätningar
Vintage Scanspeak drivers, modern crossover, trials and tribulations - diyAudio

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Antall liker
6.147
Sted
oslo
sofsci soundsweeper, og roomeqwizard virker som det beste alternativet i forhold til alt jeg har sett.
SOFSCI SoundSweeper Acoustic Measurement Kit | Sounds of Science

ecm8000 og dayton emm-6 bør kjøpes kalibrert fra cross spectrum labs, og trenger lydkort med phantom power, noe som gjør det dyrere enn sofsci løsningen.

eneste problemet med sofsci, er at posten ser ut til å holde dem igjen ekstra lenge i tollen av en eller annen grunn

8

8x12_TOM

Gjest
Jeg har et litt eldre clio måleprogram (6.5) Det kan du få gratis hvis du er interessert, og gidder hente det i Holmestrand. Kostet 13000,- nytt

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Måling er jo greit, men larsenv nevnte også delefilterkonstruksjon, og da trengs det mer enn rene måleprogrammer.
Dvs jeg antar TS mente software for simulering av delefiltere og da er man over på programvare som f.eks
Speaker Workshop, LSPCad, SoundEasy, Leap og sikkert flere jeg ikke kommer på i farten.

larsenv

Medlem
Ble medlem
15.08.2012
Antall liker
0
Utfordringen min er at jeg har et par DIY høyttalere som jeg fikk hjelp til for en stund tilbake.
Jeg syns de spiller meget "lyst" og ønsker å måle de for å se hvordan de oppfører seg.
Min tanke er kanskje at diskanten bør dempes litt.

Har sett på SOFSCI løsningen. Der ser det ut til at man får alt i ett. Bare prugge i og begynne å måle.

Vil SOFSCI kunne brukes på de programmene norcad nevner?

Min videre tanke er å bygge nye høyttalere i vinter og skal da konstruere delefilteret selv.

8

8x12_TOM

Gjest
Et veldig generøst tilbud!
Tilbudet gjeller forsåvidt for alle andre også. Bakdelen er at jeg forlanger at hele pc rukkelet blir hentet. Er i tømme hus modus. Kastet nylig 700 hifi blader og det t.o.m. siste nr

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Antall liker
6.147
Sted
oslo
Har sett på SOFSCI løsningen. Der ser det ut til at man får alt i ett. Bare prugge i og begynne å måle.
Vil SOFSCI kunne brukes på de programmene norcad nevner?
ser ikke noen grunn til at det ikke skulle funke med alt.
lydkortet bruker generiske usb drivere i både osx og pc, og kalibrasjonsfiltypen er vel standard for de fleste/alle programmer.

svm88

Bransjeaktør
Ble medlem
01.09.2009
Antall liker
49
Sted
Røyken
Torget vurderinger
9
Jeg kjører SOFSCI sin pakke, fungerer ypperlig til en fin pris :)

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.534
Torget vurderinger
10
Måling er jo greit, men larsenv nevnte også delefilterkonstruksjon, og da trengs det mer enn rene måleprogrammer.
Dvs jeg antar TS mente software for simulering av delefiltere og da er man over på programvare som f.eks
Speaker Workshop, LSPCad, SoundEasy, Leap og sikkert flere jeg ikke kommer på i farten.
Hvilke av disse er enklest i bruk? Om det koster litt gjør det ikke noe.

Topp Bunn