Målemikrofon

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg har lyst til å utforske mulighetene med digital romkorreksjon. Tenkte på Inguz sammen med SB.

Men for å kalibrere dette trengs jo en grei målemikrofon. Noen som har noen ide om hvordan jeg kan slippe unna på rimeligste, men likevel akseptable måte? Kjøpe en mikrofon selv? Noen som leier ut slikt utstyr i Bergen. Noen tips eller forslag?

Frister lite på bruke mye penger på å kjøpe en mikrofon kun for å bruke den en time eller to.

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Antall liker
1
Vi kan spleise på en. :)

Jeg tenker i samme baner som deg. Hva har du tenkt å koble mikrofonen til i så fall?

G

Gjestemedlem

Gjest
Aubi skrev:
Vi kan spleise på en. :)
Kan absolutt være en ide. Hvis flere er interessert slik at den kan gå på rundgang er det enda bedre.

Jeg tenker i samme baner som deg. Hva har du tenkt å koble mikrofonen til i så fall?
Det blir vel til lydkortet på PCen. Eller er det andre måter som er bedre? Har ikke noen erfaring med slikt ennå.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.744
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg og vil ha en sånn!
Men jeg vil ha min egen, altså. Jeg har hørt at disse er ganske billige og enkle, stemmer ikke det?

G

Gjestemedlem

Gjest
Jøgga skrev:
Jeg og vil ha en sånn!
Men jeg vil ha min egen, altså. Jeg har hørt at disse er ganske billige og enkle, stemmer ikke det?
På Inguz sin side på foreslår de to alternativer.

Behringer som et rimelig alternativ: http://www.behringer.com/ECM8000/index.cfm?lang=ENG

Den koster 635 Kr her, og det var jo ikke så dyrt likevel...

Og Earthworks som et bra alternativ: http://www.earthworksaudio.com/25.html

En M30 ser ut til å ligge på en $6-700, så en 5000Kr+ i Norge kanskje?

Othor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
0
Du må gjerne låne mikrofonen jeg har, den fulgte med Tact`en min.
Har mikrofonstativ til den.

Den har XLR plugg, så det kreves en enhet for å omgjøre signalet til en RS232 slik at du får signalet til pc.
I mitt tilfelle gjør Tact enheten den jobben.

Bor i Bergen.

Mvh.
Ove

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Gjestemedlem skrev:
Jøgga skrev:
Jeg og vil ha en sånn!
På Inguz sin side på foreslår de to alternativer.

Behringer som et rimelig alternativ: http://www.behringer.com/ECM8000/index.cfm?lang=ENG

Den koster 635 Kr her, og det var jo ikke så dyrt likevel...

Og Earthworks som et bra alternativ: http://www.earthworksaudio.com/25.html

En M30 ser ut til å ligge på en $6-700, så en 5000Kr+ i Norge kanskje?
Er den Behringen god nok til Audiolense feks, tenker på kalibrering og slikt..

G

Gjestemedlem

Gjest
Othor skrev:
Du må gjerne låne mikrofonen jeg har, den fulgte med Tact`en min.
Har mikrofonstativ til den.

Den har XLR plugg, så det kreves en enhet for å omgjøre signalet til en RS232 slik at du får signalet til pc.
I mitt tilfelle gjør Tact enheten den jobben.

Bor i Bergen.

Mvh.
Ove
Veldig hyggelig av deg. Jeg skal se om jeg får tilgang på en sak som kan fungere som mellomledd her. Mikrofonforsterker, mixer eller noe slikt kanskje.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Behringer er god nok til Audiolense. Men man skal være litt "sterk i hodet" for å klare å se forbi de målemessige avvik som mikrofonen gir. Derfor anbefaler jeg alltid en kalibrert mikrofon. Denne trenger også en mikrofonforsterker. Det går også an å sende en Behringer av gårde for kalibrering.

Tact sin mikrofon trenger 9V spenning. Jeg husker ikke akkurat hva som er på de ulike pinnene, men jeg tipper det er mulig å lage et mellomledd med 9v batteri, og der målesignal + jord går videre. I så fall er det sannsynligvis bare å plugge denne inn i hvilken som helst analog inngang. Et lite forbehold om at den trenger mikrofonforsterker.

LinearX er sannsynligvis en meget bra mikrofon. Jeg tror den gir et signal med linjenivå slik at man kan klare seg uten mikrofonforsterker. Men også her må man finne en løsning på "strømforsyningsproblemet", dvs, en xlr-hann, en ledningsstump, et batteri og en plugg i andre enden.

MP-1r measurement kit som jeg selger er kalibrert, og strømforsyning + mikrofonforsterker medfølger.

grelv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Sting skrev:
Er den Behringen god nok til Audiolense feks, tenker på kalibrering og slikt..
Behringeren er mer enn god nok for kritisk måling og kalibrering. I praksis er den nøyaktig innen +/- 1dB opp til 8-10kHz, der enkelte eksemplater kan være litt "hotte". Det finnes generelle kalibreringsfiler på nettet (google på Behringer ECM8000 calibration) som hjelper, men helt nøyaktig er den aldri i den øverste oktaven uten induviduell kalibrering. Vær også oppmerksom på at Behringeren trenger +48V fantom-matning. Det er det veldig få lydkort som har (et eksempel er M-Audio USB Mobile Pre, som også har XLR og er veldig godt egnet til målinger etc).

Et annet alternativ (kanskje det enkleste) er å kjøpe en enkel mixer, f eks Behringer UB802 som har det du trenger - inklusive utganger som lett lar seg tilpasse nivåene i et hifi-anlegg. Koster ny ca 600 - relativt lett å få tak i brukt.

Topp Bunn