målemic og tilbehør?

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.715
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Jeg bruker en Velodyne sms-1 til basskorreksjon og den har ja en kalibrert målemikrofon. Jeg lurer på om jeg kan bruke denne micen til målinger av resten av frekvensspekteret også?

Hva trenger jeg da i tillegg? En usb-soundcard med XLR inngang? Noen som vet hvilken som kan anbefales? Er der noen spesielle hensyn jeg måt ta ihht lydkortet?

Ellers er ja en micW i436 en alternativ, kanskje?

Takk for hjelpen!

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
1.697
Sted
Ålesund, Norge
Måle selv er best, så er det jo noe å holde på med også, som faktisk kan være ganske givende, i hvertfall sammenlignet med tur på Jønshornet i regnværet.

Du trenger en laptop og en slags mikrofon.
På laptopen installerer du REW (Du finner det på Hometheatershack).

Hvis du får til å koble opp mikrofonen du har fra Velodyne-systemet, så går det jo an å begynne med den.
Så er du i gang, og kan begynne å studere på hvordan REW og måling virker.

Hvis den er kalibrert så skal det følge med en kalibreringsfil, og denne kan du legge inn i REW.
Uten kalibrering kan den fremdeles brukes til å finne ut av REW, men målinger blir litt i det blå så lenge en ikke har anelse om hverken lydtrykk eller frekvensrespons.
Hvis du etter hvert finner ut at dette var moro å holde på med, så kan du jo kjøpe inn en kalibrert mikrofon senere, du trenger ikke noen Bruel&Kjær for enkle akustikk og rommålinger, så det er ikke så dyrt.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
1.697
Sted
Ålesund, Norge
Ellers er ja en micW i436 en alternativ, kanskje?

Takk for hjelpen!
For eksempel Behringer 8000, eller lignende, MED kalibreringsfil.
Hvis du kontakter han som har audiolense så kan han skaffe god mikrofon som er kalibrert.

I tillegg så trenger du en usb-io med inngang som passer den mikrofonen du kjøper.
Sjekk litt på REW-forumet på Hometeatershack, der kan du sikkert finne tips til mikrofoner og usb-io/forsterkere som vil virke.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.070
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Hvis du i tillegg får tak i hvilke (serienummer) mikrofoner de har på lager, kan du laste ned de ulike kalibreringsfilene og kjøpe den mikrofonen med minst avik;)

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.625
Torget vurderinger
2
berhinger emc8000 er visst ikke hva det var..., syn jeg kjøpte min før jeg leste dette...
Calibrated Behringer ECM8000 microphones
Effective immediately, Cross·Spectrum has ceased selling calibrated Behringer ECM8000 microphones. The quality of ECM8000 microphones has deteriorated to the point that we can no longer justify the effort in dealing with non-functioning units or mics with extremely abnormal frequency responses .

Hva er nå et budsjett alternativ for oss som ikke vil/kan ha usb mic (som UMIK1 USB), men en med XLR forbildelse til et ekstent lydkort (Tascam US-144 MkII)???

Cross�Spectrum - Calibrated Behringer ECM8000 Microphones for Sale

Sist redigert:

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.070
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Her er eksempel på fire kalibreringskurver til UMIK-1
kalibreringskurver_Umik1.jpg

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.625
Torget vurderinger
2
Ser at umic-1 er en usb mikrofon, men har den enn XLR kontakt slik at jeg kan bruke ett eksternt lydkort med XLR inngang
??
?

Topp Bunn