Måle feil i lydbildet?

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Antall liker
0
Jeg leste i en annen tråd at man kan bruke ett program som winisd som fra pc tilkoblet forsterker ,spiller lyd med ønsket frekvens.

Mitt spøsmål blir da følgende , dersom en kobler til en microfon og kjører slike testprogrammer ,kan slike progammer avsløre feil som stående bassbølger ,og om eks diskant /mellomtone er for mye dempet i forhold til bass, og kan det avsløre feil delefrevens til subwoofer og eventuelt om lyden mellom høytallere og sub er i fase?

K

knutinh

Gjest

Her ser du typiske målinger du får ved å bruke WinMLS (og de fleste andre tilsvarende programmer vil jeg tro).

Programmet beregner egentlig impuls-responsen ("halen" du får ved å påtrykke en kort impuls, ala hånd-klapp). Via digitale mirakler kan så dette brukes til å regne ut frekvens-respons, fase-respons, etterklangs-tid og annet matnyttig.

Det er opp til deg å tolke målingene.

-k

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Antall liker
0
Meget intressant det du har funnet frem her knutinh,
har du kunskaper til å forklare hvordan man kan tolke disse målingene/diagrammene som du her viser.
Eller for å si det på en annen måte ser du noen feil/forbedringspotensial ved det disse målingene viser?

K

knutinh

Gjest
Meget intressant det du har funnet frem her knutinh,
har du kunskaper til å forklare hvordan man kan tolke disse målingene/diagrammene som du her viser.
Eller for å si det på en annen måte ser du noen feil/forbedringspotensial ved det disse målingene viser?
Tja...

Det er meg bekjent ikke mulig å lage en perfekt mapping mellom målinger og subjektiv opplevelse.

Uten å kommentere plottet over:
Det du kan se i tidsdomenet er gjerne tidlige refleksjoner fra vegger, tak og gulv. Hvis du vil kan du ekskludere disse fra FFT-en slik at du får et inntrykk av høyttalerens direktelyd over en gitt frekvens.

I frekvensdomenet kan du se stående bølger i bassen, dårlig delefilter-funksjon og problematiske trender for frekvensresponsen.

Det er et eget håndverk å velge ut målinger og plot som er dekkende for en gitt oppgave og å matche det opp mot konstruksjonen og korrigerende tiltak.

-k

Topp Bunn