Må innrømme

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Som vegetarianer er jeg drittlei av at de fleste ostene som blir produsert i dag inneholder animalsk løpe. Mange av ostene fra Arla har dog vegetabilsk løpe i seg. I england lages så godt som all ost med vegetabilsk løpe, grunnet antall vegetarianere.

Menmen, kanskje ikke en dum ide å spise litt mindre ost likevel.
Hvis du vil være vegetarianer (=planteeter), kan du ikke spise ost. Ost kommer fra kua.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.832
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ost gjev dårleg ånde, og inneheld berre litt mindre feitt enn meierismør, men er snytandes godt.
Elles er dette med løype eit interessant felt. Dersom du har smakt gombe (søst, gome m.m.), er det massevis av lokale variantar. Men hovudskiljet går mellom metoden å "breste" mjølka på. Brukar du løype, vert smaken mykje mildare, brukar du surmjølk til bresting, vert smaken surare.

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Hvis du vil være vegetarianer (=planteeter), kan du ikke spise ost. Ost kommer fra kua.
Det er forskjell på å være vegetarianer (ikke spise dyr) og veganer (ikke spise noen dyreprodukter).

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Hvordan få i seg nok energi, Emokid? Drikke rapsolje? :)

Honkey
Tillater meg å svare, selv om jeg ikke er vegetarianer selv.
Det finnes en rekke energirike vegetariske alternativer til kjøtt. Mange av dem spiser du sikkert ofte. Eksempler er poteter, ris, pasta, bønner og lignende. Det er overhode ikke noe problem å få i seg nok energi som vegetarianer. Jeg blir like mett av et par brødskiver med jordbærsyltetøy til frokost, som et par skiver med skinke.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så kontroversielt å ikke spise kjøtt.

Ikke kontroversielt, bare kjedelig. Men hos noen får hele greia nærmest religiøse overtoner. I kveld vil jeg ha en T-bone som er rød i midten.

S

slowmotion

Gjest
Kuene borte hos naboen over veien er nok heldige.
De får lov til å leke i snøen hele vinteren.

Er det kontroversielt å være veggis.
Nei, overhode ikke.

( Men jeg er litt lei av den noget selvretferdige minen hos - enkelte - veggiser )
Selv er jeg kjøtteter, og ikke nok med det - jeg drikker alkohol også....
Bare fy og skam , altså.....

;)

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.159
Arve: Så om alle norges vegetarianere (ca 60000) og f.eks alle i U.K (ca 3000000) startet å spise kjøtt, ville ikke dette påvirket markedet? Man HAR evne til å gjøre en forskjell, det er hele poenget. Forbrukeren har makta, men forbrukeren er som du sier comfortably numb.

Med kontinuerlig kjøttreklame og "spis mer kylling og gris"-kampanjer (mens forskere og helsefolk står å skriker i bittesmå rubrikkannonser nede i hjørnet på sida) gjør ikke saken bedre. Det hele er snakk om informasjon og holdningsskapning. Dette gjelder holdninger ovenfor dyr generelt i mine øyne.

Stakkars folk!

For å være ærlig synes jeg mest synd på deg etter dine siste tre innlegg, men det får være en annen diskusjon.

Skjønner fortsatt ikke hvorfor dere er så skeptisk til proteininntak og energinivå, helt seriøst. Det er latterlig enkelt å få nok.
Med det normerte kjøttintaket i dag får de aller fleste for mye, tenkt litt over hvorfor det er så mye fedme i dag?

Igjen, fordi jeg kjenner dette forumet og dets deltakere en smule, vil jeg si at jeg erkjenner at man kan være sunn og spise kjøtt, men ikke i hvert måltid eller store mengder.
Virker ikke som om dere leser det jeg har skrevet\linket til, eller bare nekter å tro det.

Slowmotion:J eg gjør ingen av delene, jeg er pur drittsekk, hehe.

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Hehe. Jeg slutter heller med kjøtt, enn å slutte med øl, single malt og rødvin ;)

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.978
Synes at folk burde blitt litt mer informert om hvordan varene de kjøper har oppstått, jeg da:)
Jeg er enig i det. De mange vegetarianere i min omgrangskrets har helt klart påvirket positivt min bevissthet og opplevelse av god og riktig mat, dog inkludert kjøtt. Heldigvis er ingen av dem substitutt-veggiser som prøver å finne soyaerstatninger for kjøtt. For meg blir det som om man som avholdsmann skulle drikke flaske på flaske med alkoholfri vin bare for å vise at man er som alle andre....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.832
Sted
Torget vurderinger
0
Ikke kontroversielt, bare kjedelig.  Men hos noen får hele greia nærmest religiøse overtoner.  I kveld vil jeg ha en T-bone  som er rød i midten.
Korleis steiker du Tbeinet ditt?
Dette er eit frustrerande kjøtstykke. Anten steiker du den store biten for mykje, eller så steiker du den vesle, gode biten for lite. (Kanskje litt offtopic, men så frustrerande kan det altså vere å vere kjøtetar...)

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg er enig i at det virkelig er mange tankekors ved det å spise kjøtt i dagens samfunn. Mennesket er nok primært planteeter (det vises på vårt tarmsystem, som skiller seg drastisk fra kjøtteterne), mens vi samtidig har kapasitet til å tåle det meste. Jeg innrømmer å være noe i nærheten av "UNcomfortably numb", men ønsker å være litt mindre uncomfortable. Spiser jevnt mindre kjøtt, men ser ikke helt for meg å svalutte det fullstendig. Årsakene her har faktisk også litt å gjøre med mine omgivelser; man kreerer uønskede utfordringer for de som ber deg til middag. Tross alt er dette en ren voerbevsningshandling (som religion), og ikke en dyd av (uønsket)nødvendighet (som allergi og intoleranse).
Jeg lager av og til rent vegetariske retter, men normalt ikke. Vil ellers si at årsakene til befolkningens økende fedme har vel så mye å gjøre med energiUTTAK (mangel på bevegelse) som energiINNtak.

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Vil ellers si at årsakene til befolkningens økende fedme har vel så mye å gjøre med energiUTTAK (mangel på bevegelse) som energiINNtak.

Honkey
I tillegg til manglende energiuttak, er også mengden til å spise ferdiglagde blandingsprodukter en medvirkende årsak.
Blandingsprodukter inneholder store mengder finmalt hvetemel og sukker / søtstoff. Begge deler er viktige årsaker til økt lagring av fett på kroppen.

Det er viktig å tilberede mat fra grunnen av, og bruke gode, magre råvarer.

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Vi har akkurat vært på Persilleriet i Trondheim og spist lunsj. Kjempegodt. Anbefales til alle som er nysgjerrig på god vegetarmat.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.832
Sted
Torget vurderinger
0
Deler nok langt på veg Honky sitt syn...prøver å redusere kjøtinntaket litt, spesielt av "tåpeleg kjøt", men prøver å auke fiskeinntaket (ikkje pinnar og bollar, altså) tilsvarande. Vegetarisk tilbehør framfor reine vegetarrettar er nok regelen her i huset.
Og så går vi på fjellturar kvar helg - seinast i dag.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Med det normerte kjøttintaket i dag får de aller fleste for mye, tenkt litt over hvorfor det er så mye fedme i dag?
Ja og det skyldes faktisk ikke fett eller kjøtt, men karbohydrater!

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
I tillegg til manglende energiuttak, er også mengden til å spise ferdiglagde blandingsprodukter en medvirkende årsak.
Blandingsprodukter inneholder store mengder finmalt hvetemel og sukker / søtstoff. Begge deler er viktige årsaker til økt lagring av fett på kroppen.
Noe av de værste produktene er såkalte "light"produkter der f.eks. fett og protein er erstattet med karbohydrater. Det er bare å skule til USA der det siden 70-tallet har vært en eksplosjon i antall "light"produkter.

Ost i seg selv inneholder ikke karbohydrater, men godt med protein og fett som sørger for lang metthettsfølelse i motsetning til f.eks. melk. Gjelder dog ikke diverse typer brunost (som er tilsatt søtningsstoffer?).

For de som har vært bort i ketolyse, så vet man at man blir ikke feit av fett.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.139
Igjen må det sies at jeg er på linje med Honkey_ Prøver også å kutte ned på inntaket av rødt kjøtt, både av helsmemessige årsaker og dyreetikk, eller mangel på sådan.

Har ikke forståelse for synspunktene til kjøtteterne som sier at gleden med å stappe i seg en stor saftig biff på lørdagskvelden er for stor til at de ikke kunne tenkt seg et liv som vegetarianer. Det blir som å si at gleden med å stappe i seg søte sjokoladekaker og drikke 6 boxer iskald coca cola gjør at en ikke ønsker å kutte ut inntaket av hvitt sukker. Har man først prøvd å kutte ut hvitt sukker i kosten (jeg har prøvd) så vet man hvor mye "lettere" og bedre man føler seg i kroppen. Men man vet ikke før man har prøvd, og først da kan man balansere synspunktet opp mot gleden av å innta. Det samme gjelder nok om man kutter ut rødt kjøtt vil jeg tro.

Men som Honkey_ sier; problemet ligger i samkvem og sosialt samvær med andre mennesker, man vil jo gjerne spise det som man blir tilbudt. Da prøver nå jeg å finne en gylden middelvei i ønsket om et sundt kosthold.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.139
Men ang. denne "analoge" osten som blir mer og mer vanlig. Dolly Dimpels benytter denne osten på sine pizzaer, de andre kommer helt sikkert til å følge etter.

Det er ikke p.g.a. smaken vi velger analog ost, det er prisen. (Og eierne av Dolly Dimpels kan hente ut mer utbytte av selskapet ved å velge billigere varer). Og slike substituttvarer blir stadig mer vanlig. Om noen år vil melk som lagres i romtemperatur få innpass i norske butikker. Den smaker selvfølgelig ikke like godt som fersk melk.
Det som jeg syns er merkelig er at jo rikere folk blir, jo større kjøpekraft vi får, jo mer villig blir vi (tilsynelatende) til å erstatte basisvarer i hverdagen med billigere, og ofte dårligere substitutter. Rart ??!!

Topp Bunn