Må ha den beste...

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Trenger 2 sikkelig godt skjermede nettkabler , for å drive 2 ag subber , det viser seg at mine wireworld kabler plukker opp støy , har nå to supraer på Monotrinna men vurderer å kjøpe 2 stk til ....før jeg gjør dette , finnes det noen nettkabler som er like godt skjermet som supra ene , men som kanskje r bedre,.....supra har alu skjerm vel ? har ikke skrudd opp å sett , Jeg har nå støy fra nettet til subbenen , så selv uten annet enn subbene tilkoblet/påslått støyer det...noen med noen gode tips..?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Supraene er så godt skjermet at de i praksis ikke stråler når de er montert rett. Det kan du måle med en enkel EM-måler.

Derfor har jeg vansker for å forestille meg at det fins bedre skjerming enn komplett skjerming, som med Supra'ene.

Mvh Vidar P

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Mitt tips er å se etter en annen løsning enn å bytte strømkabler. Forsøk å finn feilen og deretter utbedre den. Etter det kan du jo kikke etter andre kabler om du fortsatt ønsker det. :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.362
Torget vurderinger
1
ixos_76 skrev:
... Jeg har nå støy fra nettet til subbenen , så selv uten annet enn subbene tilkoblet/påslått støyer det...noen med noen gode tips..?
Selv når subben kun er tilkoblet strømnettet og ikke resten av anlegget? (med kortsluttede signalinnganger)

Hvordan arter støyen seg - er det brum (50 eller 100 Hz) eller er det noe annet? Har du sjekket for evt. jordsløyfer?
Dersom det er brum på 100 Hz så er det mest sannsynlig fra riple på strømforsyningen internt i subben (dvs på DC etter likeretting). Dersom det er brum ved 50 Hz så kan det være så mangt ... men med en kilde i nettfrekvensen før likeretting.

mvh
KJ

M

musicus

Gjest
Ett par brukte Jorma JPC 2.5 burde jo kunne skaffes for en 500,- lapp (eller mindre) stk, kom i tanker om disse da jeg har noen stykker hjemme på test selv)

mvh

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Eneste jeg finner ut av , er å bytte nettkablene på subbene (lyden er jevn på begge ht...., dersom jeg skrur av subbene , og bare kjører pre/power inn på ht er det veldig lite støy(litt er det).... Om jeg BARE skrur på subbene durer det , MEN det ble adskildig bedre med 2 stk supra montert........jeg mangler to til for å prøve både på effekt og suber samtidig , nå kan det legges til at pre/powerkomboen ikke er av samme merke , men ett setd må man jo begynne , jeg har vært i kontakt med UA for å mulig dempe følsomheten på rca inngangen , det kan hende jeg tester dette...får prøve å feile litt , den som gir seg er en dritt ;D......vi snakker om at det er på ett nivå som ikke sjenerer lytteseansene på normalt volum , ogat jeg skal spille utrolig lavt før det skinner igjennom i musikken , Mulig dette er ett skudd i blinde , men det var påfallende hvor tyste subbene var når det ble byttet kabler og de sto på alene ( UTEN KORTSLUTTEDE HT INNGANGER

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
ixos_76 skrev:
... Jeg har nå støy fra nettet til subbenen , så selv uten annet enn subbene tilkoblet/påslått støyer det...noen med noen gode tips..?
Selv når subben kun er tilkoblet strømnettet og ikke resten av anlegget? (med kortsluttede signalinnganger)

Hvordan arter støyen seg - er det brum (50 eller 100 Hz) eller er det noe annet? Har du sjekket for evt. jordsløyfer?
Dersom det er brum på 100 Hz så er det mest sannsynlig fra riple på strømforsyningen internt i subben (dvs på DC etter likeretting). Dersom det er brum ved 50 Hz så kan det være så mangt ... men med en kilde i nettfrekvensen før likeretting.

mvh
KJ

[/quo hvordan sjekker man ev for jordsløyfer ??

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.362
Torget vurderinger
1
ixos_76 skrev:
...
hvordan sjekker man ev for jordsløyfer ??
Det enkleste er å tegne opp et prinsippdiagram for hvordan jord er koblet mellom komponentene (dvs en boks pr. komponent, og en strek for hver jordkobling. Et typisk problembarn i denne sammenhengen er evt. tilkobling til jord for kabelTV og fellesantenner. En jordsløyfe vil oppstå f.eks. når to komponenter er koblet sammen med jord via signalkabler, og begge komponentene er koblet til jord via nettkabelen, og hvor kompnentene ikke skiller internt mellom signal og nettjord, problemet er størst for ubalanserte koblinger hvor jord brukes som «global» referanse for signalet. Desto større «areal» jordsløyfen har desto mer følsomm blir den for lavfrekevnt innståling (f.eks. fra nettfrekvensen). Bruk evt et multimeter satt til å måle motstand for å måle evt skille mellom signaljord og nett/chassis-jord; dersom det ikke er skille mellom nettjord og signaljord så skal motstanden her være så liten som absolutt mulig (dvs typisk under ca 100 milliohm), dersom det er et skille mellom signaljord og nettjord bør mostanden være høyere enn ca 2-5 ohm (helst «uendelig»). Prøv evt. også å måle potensialfoskjeller på signaljord mellom de ulike komponentene (dvs tilsluttet nett og slått på men uten signalkabel imellom), sett multimeteret til ACV og laveste måleområde (oppløsningen bør helst være ned til 1 millivolt eller lavere).

Hvordan er subbene tilsluttet under normal drift?

mvh
KJ

Topp Bunn