Politikk, religion og samfunn MÅ vi ha Halloween...???

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
En fjottat amerikansk "skikk" har fått fotfeste her heime - til glede for handelstanden og barn / unge, til forargelse ( ? ) for de fleste av oss andre. Før om årene hadde "feiringa" relativt beskjedent omfang - i år bruker vi ca. 135 mill. kr. på dette tullballet. Og jeg blir lei av dørklokka som plinger og dinger i ett sett, fra kl. 1630 til laaangt etter leggetid. Bikkja blir hes av å varsle - pepperkakene er delt ut, og smågodteposen er tom. Nå har jeg kopla fra dørklokka, og mørklagt inngangspartiet. Neste trekk blir å hive ei skive i cd-spilleren og trykke hodetelefonene godt ned over ørene. Eller rømme....

Jeg vil heldst ikke fremstå som en surmaga gubbe; jeg vil glede meg sammen med de unge - men vi importere dette??

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Nei, det er ikke bra i større mengder...

Jeg fant dette på Wikipedia:
"Halloween er det engelske navnet på allehelgensaften, (fra 'Hallow even' det vil si natta før allehelgensdag), den katolske minnefesten for helgener og martyrer, og feiringa av denne kvelden. Ifølge engelsk tradisjon feires halloween om kvelden den 31. oktober, dagen før 1. november.
Halloween har sin opprinnelse i keltiske, førkristne og katolske tradisjoner, ført til USA på 1800-tallet av irske immigranter; mange av elementene fra keltisk kultur har overlevd i dagens utforming."

Kanskje jeg må hive meg ut i feiringa, jeg også??

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.263
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Neste trekk blir å hive ei skive i cd-spilleren og trykke hodetelefonene godt ned over ørene.
Fungerer bra :D

Har hatt en hel gjeng unger innom som har fått brus og snop. Har egentlig gått veldig greit.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Oy, oy..takk for linken, Super! Da kan vi jo eventuelt fortsette der, eller la være. Jeg ville bare høre hva dere på Forumet meiner om denne "feiringa". Man kan jo sjølsagt ta på seg varmekjeldress, koke MASSE kakao, sette seg utenfor ytterdøra og servere....

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Kanskje best å avstå fra Halloween, hvis det er alternativet...

PS: Tror det verste rennet har gitt seg nå - så nå er det foreldrene som får slite med oversukra unger, mohahaha;)!!

N

nb

Gjest
Det var en svær bøling innom her, men jeg rakk ikke døren og de var på vei til naboen. Her i Oslo pissregner det, det er i alle fall en trøst for meg.

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.813
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Halloween er digg. Ungene elsker det og bruker ukevis på å lage kostyme. Glitrende at de har en slik dag, skulle vært flere av dem. Da det finnes en del gretne mennesker i nabolaget som virker å ha som eneste oppgave å hakke på alt som ikke er god gammel norsk tradisjon så blir det i større grad halloweenfester for unga og voksne.

på ungdomskolen kledde lærere og elever seg ut i dag, godt tiltak.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.583
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Halloween gir meg lyst til å lese John Irwings Hotel New Hampshire igjen. Lovens svarte arm!

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.610
Det var ingen på døra her, heldigvis. Det er fint å bo på landet! :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
I år var det én gutt som turde å ringe på til oss, så vi måtte som vanlig proppe i oss nesten alt godteriet sjøl.

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Ungene mine elsker å kle seg ut, som unger flest. De har gledet seg i lange tider, planlagt kostymer og jobbet iherdig med dem. Vi bruker ikke mer penger enn en liten pose smågodt og et gresskar eller to. Ungene skjærer, pynter og huler ut for harde livet, og alle er kjempefornøyde. At man bruker så mye penger på Halloween er jo foreldrenes feil. Man er ikke nødt til å bruke tusenvis på dette.

Topp Bunn