Vi lytter ikke lenger som før - Institutt for musikkvitenskap
«Studenter ved UiO kan til høsten velge et emne som tar for seg musikk fra det tjuende århundret. Et bredt spekter av sjangre, fra James Brown til Lachenmann, fra Ligeti til The Beatles, og fra Mahler til Nordheim og videre til nordisk folkemusikk, vil bli lyttet til.– Og da trenger de ikke å kunne noter?
– Nei. Hvem som helst kan komme. Du må bare være interessert i å lytte til musikk, sier Tanja Orning, som selv vil undervise i lydens anatomi og skjæringspunktet mellom kropp og instrument.
– Vi beveger oss bort fra kronologien som tidligere har stått sentralt i musikkhistorien. I stedet setter vi ulike sjangre opp mot hverandre og stiller spørsmål som: Hva er lytting? Hvordan bruker utøvere og komponister lytteopplevelsen i den kreative prosessen? Og kan musikk påvirke virkeligheten?
– Musikkvitenskap skiller seg fra mange andre disipliner, fordi alle forskerne også har erfaring som utøvende, sier Jensenius, som selv spiller piano og elektronikk. Edwards er gitarist og komponist. Og Orning er cellist og komponist.
– Og hver har sin egen opplevelse av musikk. Samtidig som det er mye felles. Å lytte blir også å skape, sier Edwards.»
«Studenter ved UiO kan til høsten velge et emne som tar for seg musikk fra det tjuende århundret. Et bredt spekter av sjangre, fra James Brown til Lachenmann, fra Ligeti til The Beatles, og fra Mahler til Nordheim og videre til nordisk folkemusikk, vil bli lyttet til.– Og da trenger de ikke å kunne noter?
– Nei. Hvem som helst kan komme. Du må bare være interessert i å lytte til musikk, sier Tanja Orning, som selv vil undervise i lydens anatomi og skjæringspunktet mellom kropp og instrument.
– Vi beveger oss bort fra kronologien som tidligere har stått sentralt i musikkhistorien. I stedet setter vi ulike sjangre opp mot hverandre og stiller spørsmål som: Hva er lytting? Hvordan bruker utøvere og komponister lytteopplevelsen i den kreative prosessen? Og kan musikk påvirke virkeligheten?
– Musikkvitenskap skiller seg fra mange andre disipliner, fordi alle forskerne også har erfaring som utøvende, sier Jensenius, som selv spiller piano og elektronikk. Edwards er gitarist og komponist. Og Orning er cellist og komponist.
– Og hver har sin egen opplevelse av musikk. Samtidig som det er mye felles. Å lytte blir også å skape, sier Edwards.»