Lytting med øyner og øre...

Hvordan gjør du kritisk lytting...?

• Jeg har øynene lukket (evt helt mørkt) og er opptatt av holografi/plassering/presisjon i lydbildet!

Stemmer: 0 0.0%
  • Jeg har øynene lukket (evt helt mørkt) og er IKKE opptatt av holografi/plassering/presisjon i lydbil

• Jeg har øynene åpne og er opptatt av holografi/plassering/presisjon i lydbildet!

• Jeg har øynene åpne og er IKKE opptatt av holografi/plassering/presisjon i lydbildet!

• Totalt antall stemmer
    0

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.789
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jepp...dette er mitt bidrag til grunnforskningen på psykoakustikk og alt det der!

Nei, jeg lurte i grunn bare på om det er en sammenheng mellom det å være opptatt av holografi (dybde, presisjon, størrelse, osv) og det å lytte i mørket/med øynene igjen...

Mvh
OMF

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
for meg høres det bedre ut når jeg senker belysningen..
og på kvelden er jeg i litt mer avslappet og da låter det enda bedre...

har tenkt om det kanskje har med og gjøre att hvis man får øyene til og "slappe av" så skarpes resten av sansene..
samme for meg, det nyter musikken mer!

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Jeg har øynene åpne mens omgivelsen er er mørke. Et utelatt alternativ?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Mitt svar er avhengig av HVILKEN TYPE kritisk lytting jeg bedriver

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Det avhenger veldig av stemning,musikk og opptak.....Jeg bidrar vel ikke særlig uansett her da jeg ikke klarer å velge noen av alternativene.Lytter og føler for det meste jeg...anlegget mitt er ikke sterkeste på perstpektiv,men heller på det og gi musikken liv og engasjement.Ok separasjon er det,men musikerne spiller mer ved siden av hverande enn fordelt bakover i et landskap.Det kommer sikkert av at HT står litt vel nær bakvegg og forsterkeren er litt frempå i mellomtonen.Musikerne kommer med andre ord til meg,det er ikke jeg som kommer til dem.Oppleves veldig "levende" vil jeg si.Men om jeg lukker øynene så kan jeg jo fint se dem for meg i stua.Strever ikke med å skille dem i alle fall.Lukker øynene kan det hende jeg av og til gjør for å stenge omgivelsene ute slik at det er kunn meg og musikken.Da er det jo lett å føle at man er sammen med de som spiller.En god følelse er det. :)

Dette er jo en avstemning så dette er kanskje ikke så viktig for tråden.Men det er ikke lett å bare krysse av slik da man ikke er helt A4 i forhold til alternativene man blir servert.

Synes det mangler noen alternativer her.
Hadde kanskje vært mer for alle å spørre,"Er du opptatt av holografi/plassering/presisjon i lydbildet,eller er det noe annet du bryr deg mer om når du lytter kritisk?Hva foretrekker du av at det er lyst(dag/lyset på) eller Mørkt(natt/lyset slukket) ,og bruker du lukke øynene eller ha dem åpne når du lytter kritisk?" og deretter la de som vil beskrive sin måte og lytte på,gjøre det.

Det andre som jeg undrer over er,hvorfor det være enten eller?Kan det ikke være med strofer som sånn passe og av og til med.Det er det alternativet jeg hadde krysset av for i allefall.Slik:

"Jeg har øynene lukket av og til (av og til kan det være jeg vil ha det mørkt) og er sånn passe opptatt av holografi/plassering/presisjon i lydbildet!"

Det er mitt bidrag i så fall.

Men så er det det igjen.....jeg lytter jo ikke så ofte kritisk heller.Jeg setter på en plate,og vips er det jeg behøver der.Musikk med liv og engajsement og følelsen av og være med! :)

Kanskje du bare må legge til alternativet "ingen av de ovennevnte".

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
jeg lytter som oftest med hjertet.

musikk er stemninger og følelser

V

vredensgnag

Gjest
Amygdala blir mer aktivert om man lytter med øynene igjen, og siden den styrer følelsesresponsen, så "føler man mer" slik.
Ønsker man derimot å analysere musikken, viser studier at det er best å ha øynene åpne.

Hjertet er en blodpumpe, med et minimum av nerver som gjør annet enn å aktivere pumpemusklene i rett sekvens. Når vi snakker om å "føle med hjertet" er det som regel hva bl.a. amygdalaen gjør vi tenker på.
;D

Her er en detaljert studie omkring amygdalaens effekt.
http://www.plosone.org/article/info:doi/10.1371/journal.pone.0006230

Closing the eyes affects the style of attending to auditory stimuli by modifying the perceptual relationship with the environment without changing the stimulus itself. In the current study, we used fMRI to characterize the neural mediators of such modification on the experience of emotionality in music. We assumed that closed eyes position will reveal interplay between different levels of neural processing of emotions. More specifically, we focused on the amygdala as a central node of the limbic system and on its co-activation with the Locus Ceruleus (LC) and Ventral Prefrontal Cortex (VPFC); regions involved in processing of, respectively, ‘low’, visceral-, and ‘high’, cognitive-related, values of emotional stimuli. Fifteen healthy subjects listened to negative and neutral music excerpts with eyes closed or open. As expected, behavioral results showed that closing the eyes while listening to emotional music resulted in enhanced rating of emotionality, specifically of negative music. In correspondence, fMRI results showed greater activation in the amygdala when subjects listened to the emotional music with eyes closed relative to eyes open. More so, by using voxel-based correlation and a dynamic causal model analyses we demonstrated that increased amygdala activation to negative music with eyes closed led to increased activations in the LC and VPFC. This finding supports a system-based model of perceived emotionality in which the amygdala has a central role in mediating the effect of context-based processing style by recruiting neural operations involved in both visceral (i.e. ‘low’) and cognitive (i.e. ‘high’) related processes of emotions.

Vedlegg

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
70 prosent, mener jeg å huske, av kroppens sanseceller er tilknyttet synssansen. Den legger derfor et stort beslag på sanseapparatet.

JT

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.384
Jeg krysset av på : "Jeg har øynene åpne og er IKKE opptatt av holografi/plassering/presisjon i lydbildet"

Men det er lite lys i lytterommet, det er stort sett bare rørene som lyser.
Hvis jeg lukker øynene blir jeg så avslappet at jeg sovner, så det er det liten vits i.
Jeg hører kun på musikken og lar tankene fly avgårde som de vill.
Hifi parametre som "holografi/plassering/presisjon i lydbildet" spiller ingen rolle for meg.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.294
Torget vurderinger
4
De beste musikkstundene har jeg i mørket, med øynene halvåpne, en single malt i hånden, og datamaskinen skrudd grundig av.
Har lagt merke til at holografien, for min del, oppleves som bedre med lyset av.

M

musicus

Gjest
ErosLoveking skrev:
jeg lytter som oftest med hjertet.

musikk er stemninger og følelser
En herlig tilnærming, mye likt min lytting, magefølelsen kaller noen det også...

mvh

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
41.587
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
Lytter vel også like mye med hjerte/mage eller følelse som jeg vil kalle det, en bare en krtisk analyse på de nevnte parametere.
Men gjerne med dempet belysning og i perioder øynene lukket ;)

R

Roysen

Gjest
Kritisk lytting gjør jeg aldri i dagslys. Det foregår kun i mørke. Korte lytteperioder med lukkede øyne er også greit, men lengre sesjoner med lukkede øyne er rett og slett svært anstrengende og slitsomt. Det går derfor ut over konsentrasjonen.

Mvh
Roysen

G

Gjestemedlem

Gjest
Holografi/plassering/presisjon i lydbildet er viktig når man bygger, setter opp og finjusterer anlegget. Når man er fornøyd med at de låter som det skal, så kan man glemme alt dette. Bringes fokuset på alt dette i ettertid er det bare et tegn på at jeg må har gjort noe galt og må tenke på nytt.

Henger man seg for mye opp i dette blir man aldri fornøyd, og det er jo ikke noe kjekt vel?

Få det til å låte tilstrekkelig bra og let heller etter ny og spennende musikk.

Kritisk lytting høres omtrent like moro ut som en rotfylling, eller som å tilbringe timer med å høre på folk som stemmer ymse instrumenter.

Som RES sa det så greit hin dagen: Noen bruker musikk til å høre på anlegget...

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Og jeg påstår hardnakka at alle her lytter med ørene, og BARE ørene. Resten er følelser, sanseinntrykk osv. Med auan åpne eller lukka. Noen som er uenig???

;D

R

Roysen

Gjest
Oppfølgingsspørsmålet blir da hvor ofte bedriver man kritisk lytting? Bare ved set up/tuning av anlegget eller stort sett hele tiden? Hva gjør så dette med musikkvalg/musikksmak?

Mvh
Roysen

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.413
Torget vurderinger
1
Jepp, andre deler av kroppen bidrar, men klart størsteparten kommer via ørene

Her er jeg på linje med Gjestemedlem, med unntak for kritisk lytting som jeg finner morsomt, men det foregår vanligvis bare når man er på besøk eller jobber aktivt med å forbedre eget oppsett.

Og jeg foretrekker selvsagt å sitte i mørket

Mvh Roald

M

marsboer

Gjest
Uten holografi - intet engasjement for min del! (dette kan selvfølgelig sies om andre ting også, slik som for lite mellombass)
Jeg lytter med øynene åpne men i dempet belysning (liker ikke å ha det helt mørkt)
Dette fordi jeg finner det stimulerende å "se" rett på artistene og de ulike instrumenter i lydlandskapet foran meg.
Lytting med lukkede øyne er også bra, men mitt problem er at om jeg gjør dette etter en lang arbeidsdag så blir det fort tunge øyelokk. Av en eller annen grunn blir det sjelden så jeg får satt meg i sofaen for musikklytting før tiden etter at jeg burde ha lagt meg.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.384
Da tror jeg man først må definere hva "kritisk lytting" er for noe.

Jeg må innrømme at det er veldig sjelden jeg bedriver slikt noe.
Stort sett er jeg alt for oppslukt av musikken.

;)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
slowmotion skrev:
Da tror jeg man først må definere hva "kritisk lytting" er for noe.

Jeg må innrømme at det er veldig sjelden jeg bedriver slikt noe.
Stort sett er jeg alt for oppslukt av musikken.

;)
Enig!!!

;D

U

utgatt60135

Gjest
OMF skrev:
Nei, jeg lurte i grunn bare på om det er en sammenheng mellom det å være opptatt av holografi (dybde, presisjon, størrelse, osv) og det å lytte i mørket/med øynene igjen...
Jeg synes man får mer verdi av holografi når man lytter uten å se. Men det er særlig med klassisk jeg synes denne opplevelsen øker musikkgleden. Da er det lettere å leve seg inn i at man sitter og lytter på et stort orkester som ikke har plass i en liten stue.

Kritisk lytting er for meg bare aktuelt for å teste et produkt, eller hvis man vil analysere en innspilling. Ellers er det bare å slappe av og kose seg :D. Så med klassisk slåes alltid lyset av. Ofte også med noe deilig vokalt. Rock nesten alltid med lyset på og øyner oppe.

Y

ymir

Gjest
dagslys,halvmørke,spiller ingen rolle.Musikerne er så tilstede i rommet at en er "nødt" til å se på de (de er ikke påtrengende),ikke bare vokalisten i midten men alle som deltar på innspillingen,dersom innspillingen tillater det.Tilstedeværelsen var mere fremtredende på forige forsterker kombinasjon enn nåverende,men er fremdeles fornøyd da jeg slipper å konsentrere meg for å få med meg hva som skjer.Sitter heller ikke med lukkede øyne på konsert.

Topp Bunn