Lytterom

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Det ser ut som om 2007 blir et meget spennende år for meg og Linda, vi skal bygge hus :)

Jeg trodde egentlig ikke så jeg var "hi-fi gal" men behovet et eget lytterom/hjemmekinorom har meldt seg. Det beste med det hele er at til og med sjefen synes det er en god idè.

Så kommer det store spørsmålet. Hvordan ser dere for dere det ideelle lytterom?
Er det noen her inne som har byggd seg et dedikert lytterom?
Mine foreløbige tegninger tilsier et rom som er ca. 6meter langt, 5meter bredt og ca. 2.20høyt.
Rommet skal være et kombinert hi-fi og hjemmekinorom, men det skal ikke være en svart vegg til vegg teppe hule.
Det skal være mulig å bruke rommet som et rom der man kan slappe av med en bok eller spille scrabble etc.

Utstyret som skal inn er: Revel Ultima Studio fronthøyttalere, Ultima Voice senterkanal, Og Ultima embrace surround høyttalere. mao. store høyttalere som krever luft for å spille bra.
Resten av utstyret er en Denon DVD2910, Krell Showcase, Parasound A-52 og Parasound T-3.
På bildesiden så blir det et 2:3.51 lerret og min Benq PE8700+ projektor eller muligens en JVC HD1

Jeg ser for meg at all elektronikken plasseres i en innfelling under lerretet, enten på et stabilt rack eller muligens i et 19" rackskap med en sotet glassdør for å dimme alle ledsene.

B

bamsemann

Gjest
Detta tror jeg blir dritbra wotg :D

Og jeg er litt missunnelig på deg ;)

bamsemann.. :)

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
En kan bli litt misunnelig når man hører om slike planer, ja!
Tankene synes jeg høres fornuftige ut!

PK

K

kbwh

Gjest
Ta kontakt med theStig, wotg. Han har svært gode referanser, og driver og rigger noe 5.1 for Musikkhøyskolen i disse dager.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
810
Torget vurderinger
5
Gratulerer, mange som misunner deg dette.

Har du plass/ økonomi kan jo et flytende rom være fornuftig. Plasser i hvert fall lytterommet så godt det lar seg gjøre unna stue og soverommene.

Pass på varmeutvikling kontra luftemuligheter hvis du bygger inn elektronikken i et skap.

5 x 6 m høres fornuftig i mine ører.

Skjermet kabel med godt tverrsnitt til stereokursen. Egen kurs for resten av rommet.

Downlights med dimming kan jo være en tanke.

Personlig ville jeg foretrukket parkett med kraftige tepper fremfor vegg-til-vegg teppe. Men mange vil mener nok at teppe over det hele vil være en fordel.

Lykke til, blir spennende.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Takk takk slik oppmuntring hjelper :)

Det er mange kompromisser som skal inngås når man bygger hus, men for meg så er Kjøkken, Bad og Lytterom de rommene jeg ønsker å skjeie litt ut på.
Når hobbyen har nådd slike summer så synes jeg det bare er rett og rimelig at utsyret får et optimalt rom å spille i, rommet er jo den største lydpåvirkende faktoren.
Jeg ser også frem til det å spille så høyt jeg vil, når jeg vil ;D

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Downlights med dimming kan jo være en tanke.

Personlig ville jeg foretrukket parkett med kraftige tepper fremfor vegg-til-vegg teppe. Men mange vil mener nok at teppe over det hele vil være en fordel.
Ja det vil bli downlights med flere dimbare soner og egen treg 16A kurs til anlegget.
jeg vil ha parkett på gulvet da det letter renhold. Så får man evt. "tune" området forran høyttalerene med tepper...

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.800
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
30kvm med "lekestue".... *sikle sikle* VIL HA VIL HA

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.529
Torget vurderinger
4
Dersom jeg hadde muligheten til å planlegge og bygge et lytterom fra scratch ville jeg utvilsomt investere i råd fra http://www.rivesaudio.com/ (eller andre om det finnes). Med tanke på hva man allerede investerer av penger i utstyr og musikk vil Rives nivå 1. (1800$) være en god investering for å sikre at basics er på plass.

Eller man kan seff ta den helt ut...som Mike Lavigne gjorde. Mange har vel sett det før, men prosjektet er virkelig et eksempel til etterfølgelse http://www.positive-feedback.com/Issue16/lavigneroom.htm

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Mitt tips er å ta hensyn til de mest ideelle forholdene mellom lengde,bredde og høyde på rommet.
Dette er beskrevet i tidligere tråder om emnet her på hfs.
Var det Cardas?
Mange tråder om emnet som det vil være lurt å gå grundig igjennom før du begynner.
Er høyden begrenset til 2.2? Kjellerrom?
Dersom det hele er på et planleggingstadie, så prøv om mulig å få normal høyde, det er fint (i tillegg) å ha noe demping/diffusering i taket mellom lyttepos. og ht.

Mvh.KW

Topp Bunn