Digitale avspillere Lytteinntrykk, LUMIN U1 streamer/transport

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.530
En streamer/transport til 65.000? Kødderu´?

For hva gjør en slik en egentlig? Jo, den videreformidler signalene fra din NAS og dine strømmetjenester inn i dacen din.

Nå har ikke jeg akkurat kjøpt mitt anlegg på Nille, men jeg må innrømme, at jeg har vanskelig for å svelge 65.000 for en slik komponent.

Skulle bare ønske at jeg ikke hadde prøvd den.

Men, tjukk i hue som jeg er (har holdt på med denne hobbyen i 45 år – lærer aldri J ), takket jeg ja da den alltid like hyggelige og serviceinnstilte Tom Egil fra Endpoint tilbød en ”test drive”.

Nå sitter jeg her, etter 5 dager med intens lytting, og venter på at Tom Egil skal komme og hente U1 - ikke fordi jeg ikke vil ha den, men fordi jeg rett og slett ikke har råd akkurat nå.

For å bruke et presist og vitenskapelig uttrykk: det låt dritfett!

Jeg skal forsøke å utdype:

Lyden ble klarere, lydbildet mer gjennomsiktig, samtidig som det låt ”tyngre” (i positiv forstand) ”tøffere”, mer ”schmækk”.

Stortromepedaler ble tydeligere, alle de karakteristiske lyder og ulyder fra et Hammond B3 trer også tydeligere frem.

Det høres kanskje litt merkelig ut, men inntrykket er, at hvert instrument får mer lluft rundt seg – samtidig som lydbildet henger enda bedre sammen.

Et godt eksempel er bassen, som oppleves dypere og mer presis og ikke smøres utover i lydbildet og stjeler oppmerksomhet fra andre instrumenter, slik man ofte opplever det.

Dette var særlig merkbart med signalet fra USB-utgangen. Her testet jeg med dyr audiofilkabel (nestdyreste til audioquest) og en billigkabel (type 50-kroners)

Til kabelfornekternes store glede, kan jeg fortelle at det var utrolig vanskelig å høre forskjell på disse – kanskje marginalt ”klarere” med adioquesten, men sannelig ikke lett å høre.

Prøvde også aes (oblivion) og spdif (Transparent reference). Veldig liten forskjell her også, men kanskje litt mer eufonisk (”rørlyd”) gjennom spdif.

Må også si at U1 utstråler ekstrem byggekvalitet. Tung som et helvete (frest ut av en aluminiumsblokk), separat, elegant strømforsyning og sist, men ikke minst selve LUMIN-appen. Klart den beste jeg har brukt. Sømløs mellom Nas og Tidal.. logisk og enkel å betjene.

Mitt sammenligningsgrunnlag har vært auralic aries, som låt fint, men som jeg solgte fordi jeg ikke klarte å leve med appen og min .Ripstreamer, som låter uforskammet godt til prisen (vel så godt som auralic) og som jeg hadde slått meg til ro med, fordi ”hvor stor forskjell gjør en streamer egentlig!). Dacen er en Bricasti M1, fullt oppgradert.

Hvordan U1 hevder seg mot tilsvarende produkter, kan jeg ikke si, men har du råd og ønsker deg en problemfri og usedvanlig vellydende streamer bør du unne deg å høre på U1.

Hvis du ikke har råd, bør du definitivt la væreJ

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.087
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Velkommen i streamer menigheten BigS. En streamer som koster noen kroner er ett betydelig steg opp fra en tradisjonell pc løsning.

Endpoint Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
21.04.2013
Antall liker
1.449
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
40
Det har gått ut en ladning Lumin og folk er storfornøyde. Syns det er knallpridukter som spiller seriøst godt.

Topp Bunn