lydtetting igjen...

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
Har Kjøpt meg enderekkehus (fra blokk :D )og har fått meg en stor og god stue med et ypperlig utgangspunkt for god lyd. Men dessverre er det en nabo fremdeles å forholde seg til.

Jeg tenker isolere opp veggen mot naboen på følgende møte http://www.glava.no/filesystem/2004/10/boligisolering_web_3822.pdf på side 19. Jeg skal komplementere med et lag med lydplater 30 mm fra biltema skumplast som skal redusere med 40 db(reklame?). Alle skjøter/hulrom tettes. MEllom stenderverk og gulv legger jeg inn samme type plate eller gips.

Rekkeshuset er 2 etasjer. Etasjeskillere er betong, som selvfølgelig er hektet på naboens vegg.... MItt spørsmål er om noen har en tanke om det vil lønne seg (lydmessig selvfølgelig) i forhold til naboen å legge flytende gulv. Blir relativt mye arbeide fordi jeg har en åpen kjkkenløsning som gjør at ca 60 kvm må legges flytende med parket over. Noen som tror det er noe å vinnne, iforhold til naboen spesielt, men også for lyden generelt for å kunne spille høy musikk og av og til rulle film??

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Hei
Det du jakter på er svært omfattende og du må tenke gjennom hvor mye du vil ofre for å kunne spille høyt. Følgende forhold kan du tenke på:

- Vegg mellom naboen: Her er det mest å hente. Legg dobbelt lag gips på bøyler. Dermed får du en vegg som ikke ovefører bevegelse. Se på sidene til Gyproc.
- Alt annet er flanketransmisjon og er omfattende å forbedre. Taket kan håndteres ved å senke himlingen og henge ny himling å bøyler. Sørg for å tette mellom himling og ny vegg.
- Andre vegger vil også settes i bevegelse og overføre lyd siden du sannsynligvis ikke har brannvegg mot naboen. Kan dempes som punkt 1.
- Gulv: Her er det ikke så mye å gjøre er jeg redd.
- Sørg for at alle spalter er tette.

Det er selvsagt mulig å bygge et rom i rommet men......det er kanskje bedre å tenke enebolig da.

Lykke til.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
Att ljuddämpa är intressant och ger ju möjligheter till lyssningsövningar när klockan trillat över till natt!

Att tänka på är att ljuddämpningsprodukter oftast anger dämpningen med så kallade viktade värden, dvs man mäter dämpförmågan innom ett begränsat område! Se länk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Weighting
Detta vetyder pratiskt att dämpning bara sker i mellanregister medan basen slinker ut nästan oberörd!

Googla på STC Ratings så får du lite bygg-tips!

Topp Bunn