Lydtett rom?

ChuckNorris

Bransjeaktør
Ble medlem
10.09.2009
Antall liker
39
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
3
Hei,

lurte på om noen hadde noen stalltips angående å lydisolere et rom?
skal bruke dette til studio/lytterom.
rommet er ca 15kvm, og jeg kan gjøre noe med både gulv, tak og vegger om nødvendig.
dette er i 2etg med 3 vegger mot andre rom, og 1 yttervegg. gulvet går ned til hybelen, så dette må bli godt isolert.

Hvordan går jeg frem for å få optimal lydisolering? (mot både stue og underetasje)

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.849
Hva som er optimal lydisolering avhenger av hvor isolert du vil ha det. Hvor mange dB demping trenger du?

Du finner mye om dette både på Rockwool og Glava sine sider om jeg husker rett.

Mange måter å bygge vegger på der hver har sine normerte antall dB med lydisolasjon. Men lydisolasjonen blir ikke mye bedre enn det svakeste ledd, så dører og vinduer må også velges/bygges med omhu.

I tillegg til det som framkommer av slike normbeskrivelser er det ekstremt viktig å tette alle tendenser til lekkasjer, enten det er gjennom dørkarmer, vinduskarmer ledningsgjennomføringer, ventilasjonssystem eller annet.

Det å få det helt tyst krever mye av det meste!

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Bygg deg et rom i rommet.
Jan Garbarek gjorde det i sin tid i blokkleilighet på Romsås.

Tror du kan få mange tips her* også når det gjelder akustikk i selve rommet.
Også hvordan du går frem for å forhindre lydlekkasjer ut av rommet, med fare for at jeg ikke har lest godt nok.

*Sjekk linken i svar 6 www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,51989.0.html

Mvh.KW

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.681
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hei !
Lydisolasjon kan være så mye, og ingenting er helt lydtett.
Da må du bestemme deg for hvor mye det faktisk skal dempe, og hva det skal brukes til.
Hvis du ska ha studio, skal du spille trommer uten at naboen under hører noe?
Skal du ha lytterom og spille med realistisk volum mens familien sover på andre siden av veggen?

Tiltakene er også avhengige av hva du har fra før, hvordan huset er konstruert.
Har du gammelt hus med massiv tømmerplank i veggene og plater utenpå, eller lektet ut med glave og gipslater utenpå, murvegg med bare puss, 70-talls husbankhus med huntonittplater og bare luft imellom, eller nyere hus med innervegger av stenderverk og gipsplater?

Og golvet? Uisolert gammlet plankegolv, er det senket? Enkel eller dobbel himling nede, med eller uten isolasjon mellom? Trinnlydplater oppe, laminat eller parkett?

Mye å tenke på, ja. Men hvis du oppgir litt mer om hva du har og ønsker, kommer det nok masse praktiske tips her, skal du se.
Lykke til !

Jørgen

Topp Bunn