Lydnivå cd spiller vs platespiller

PearlJam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
0
Hva er egentlig grunnen til at man må justere voluknappen til det høyere på forsterkeren når man spiller vinylplater kontra cd plater, for å kunne oppnå samme lydnivå ut av høytalerene?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.043
Torget vurderinger
29
Du har trolig lite gain (= lav forsterkning i riaa eller step-up, eller du har pickup med lavt utgangsnivå). Med mindre du har cd-spiller med usedvanlig høyt utgangsnivå da.
Jeg har bittelitt høyere lyd på vinyl enn på cd, så det er ikke noen allmengyldig regel du kommer med, selv om det ikke er unormalt.

PearlJam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
0
Fosse skrev:
Du har trolig lite gain (= lav forsterkning i riaa eller step-up, eller du har pickup med lavt utgangsnivå). Med mindre du har cd-spiller med usedvanlig høyt utgangsnivå da.
Jeg har bittelitt høyere lyd på vinyl enn på cd, så det er ikke noen allmengyldig regel du kommer med, selv om det ikke er unormalt.
OK, har alltid hatt lavere lyd på vinylspillerene. Hadde NAD PP1 RIIA før, men har nå nettopp fått et REGA FONO MM trinn til min REGA P2 spiller uten at det ble noe forskjell i lydnivå av den grunn. Har en Vincent S6 MK cd-spiller og Vincent SV-236 forsterker. Har Superbias pick up.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.489
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
For mye eller for lite? Det er i hvert fall forskjell. Hvis det er viktig for deg å få de to nivåene like, er det enklest å dempe det som er for høyt. I nesten alle tilfeller virker en volumkontroll som et variabelt dempeledd. Det er altså ikke snakk om å variere gain i et eller flere trinn. Derfor vil en endring av volumkontrolen ikke ha innvirkning på lyden. Bare på volumet.

Topp Bunn