LYDFRYD! Nicholas Payton på trompet

K

KindOfBlue

Gjest
Var innom BeBop i Frognerveien i går - håper det er mange her som går dit og kjøper musikk. Et suverent kvalitetsutvalg innen Jazz - egentlig fantastisk at man skal ha butikker som BeBop og BareJazz tilgjengelige!

Kjøpte meg til fant, og fikk Nicholas Paytons INTO THE BLUE med som plaster på såret etter at jeg hadde skrapt i hyllene. (Helge Lien Trio, Enders, Carla Bleys seneste, Mike Maineri, McCoy Tyner, Guttorm Guttormsen Quartet).

Og denne gaven med Payton på trompet viste seg å inneholde flere juveler, bl.a. Triptych, på spor 2, som er en fantastisk innspilling, både musikalsk og teknisk.
Sporene Drucilla og Chinatown er også ren musikkfryd. Albumet er ujevnt, men om jeg kun hadde disse tre sporene ville jeg vært mer enn fornøyd.

Vidunderlig instrumentarbeid all-round, alt innenfor et trangt perspektiv der hele orkesteret er pent på plass innenfor mine fronthøyttalere. Om du ønsker opplevelse av presis gjengivelse i høyde og dybde, så er det bare å sette seg ned og nyte.
Og i fare for å gå Harry Pearson i næringen: bassen på Triptych er den mest realistiske jeg har hørt på lang tid.
Arrangementer i sordin, med elegante innstikk og en gjennomgående trompet - Payton ruver i terrenget og må ha orgelblærer som lunger, Triptych varer i 12 minutter. Så mye luft skal det ikke være i en trompetspiller!
 
I

ijustpop

Gjest
KindOfBlue skrev:
Var innom BeBop i Frognerveien i går - håper det er mange her som går dit og kjøper musikk. Et suverent kvalitetsutvalg innen Jazz - egentlig fantastisk at man skal ha butikker som BeBop og BareJazz tilgjengelige!
På tide at denne nevnes her. Er ingen stor jazzconnoiseur selv, men handlet litt der når jeg bodde i nærheten. Har faktisk en gammel kollega bak disken der nå.
 

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Innlegg
530
Antall liker
464
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Joda, Nicholas Payton er en glimrende trompeter. Det er bevist i høyeste grad på CD`n "Fingerpainting". Payton spiller sammen med Mark Whitfield og Christian Mc Bride. Cd`n består bare av Herbie Hancock låter, og er rett og slett nydelig. Late nite listening med rødvin, levende lys og en myk kvinne er tingen her.

Olllie
 
Topp Bunn