lydfotmat til mp3

Hawkwally

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2003
Antall liker
1
Hvilket lydformat til mp3 kommer nærmest cd(wav) i kvalitet? Har tenkt å skaffe meg mp3 spiller (apple, creative zen, andre?) Min glimrende følgesvenn siden 1994, en Panasonic discman, er sliten og trenger en avløser.
Takknemlig for tips. ;D

L

Lydtekniker

Gjest
Skal du bruke MP3, blir det meste over 192 kb/s vanskelig å skille fra originalmaterialet, dersom du bruker en kvalitetsenkoder (eksempelvis LAME som er gratis, eller en Fraunhofer-enkoder, som er implementert i eksempelvis iTunes).

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
AAC er en nyere og bedre lossy codec.

http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Audio_Coding

Den håndterer f.eks diskanten bedre. 192kbps AAC er helt OK. Benytter du iTunes bør du benytte AAC for lossy codec.

Om du insisterer på mp3 (for kompabilitet f.eks) kan du laste ned en LAME-plug-in for iTunes og rippe mp3 da LAME har en noe bedre rippealgoritme for mp3 enn iTunes.

N

nb

Gjest
Eneste meningsfulle kritereie på "kvalitet" må vel bli lydkvalitet pr. enhet lagringsplass. Kjører du mp3 med en god enkoder i 192, 256 eller 320 kBit bør det bli meget, meget bra, men du kan bruke mindre plass om du bruker et bedre filformat. Hva som er best da, vet jeg dog ikke, men det har nok skjedd en del på den fronten siden mp3 kom.

Topp Bunn