Lydforbedring av lytterom!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Tenker mye på romakustikk om dagen, og hva jeg kan gjøre for å bedre den....

Har laget meg noen DIY absorbenter, av 50mm aksutikkplate, osm jeg har plassert i førsterefleksjonen i taket og sidevegger.

Men hva kan gjøres videre....

Synes dette ser spennende ut - noen som har formening om disse (Det ligger måledata også tilgjengelig på siden):
http://www.offecct.se/Templates/products.aspx?tabindex=1&subtab=6&productId=111

Mvh
OMF
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Hei!
Tenker mye på romakustikk om dagen, og hva jeg kan gjøre for å bedre den....

Har laget meg noen DIY absorbenter, av 50mm aksutikkplate, osm jeg har plassert i førsterefleksjonen i taket og sidevegger.

Men hva kan gjøres videre....

Synes dette ser spennende ut - noen som har formening om disse (Det ligger måledata også tilgjengelig på siden):
http://www.offecct.se/Templates/products.aspx?tabindex=1&subtab=6&productId=111

Mvh
OMF
Det kommer vel helt an på hva du opplever som problemer i dag.. ?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det kommer vel helt an på hva du opplever som problemer i dag.. ?
Tja si det.....

Kunne vel først og fremst ønske meg at det var litt friskere i toppen (misstenker at min DIY absorbenter stjeler litt av friskheten).
Kunne tenke meg litt mer dybde.
Kunne tenke meg litt klarerer konturer i lydbildet.
Kunne tenke meg å stramme opp dypbassen litt.

Også få litt bedre lyd hvis mulig....

Mvh
OMF
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
At akustikkplater stjeler masse energi i toppen er også min erfaring. Vet ikke om det blir for dyrt, men hva med furutech panelene? Disse har jeg prøvd og effekten er helt utrolig bra.
Sinnsykt høy virkningsgrad.
Tar ikke bort energien eller mikrodynamikken, snarere tvert imot.
Forbedringene i lydbildet var formidable. Langt mer presis plassering og roligere bakgrunn.
Jeg har ihvertfall bestillt 2 :)
 
K

kbwh

Gjest
En 10 cm tykk akustikkplate absorberer 90% ned til ca. 200 Hz. Er 200Hz-20kHz å betegne som "toppen"?
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
En 10 cm tykk akustikkplate absorberer 90% ned til ca. 200 Hz. Er 200Hz-20kHz å betegne som "toppen"?
Nei.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
For å beholde livet i toppen bør du se på diffusorer i førsterefleksjonspunktene. Sjekk Svanå i Sverige, Golden Horn.
 
K

kbwh

Gjest
OMF, Hvis du gjorde de eksisterende absorbentene dobbelt så tykke ville de jobbe en oktav dypere uten å absorbere mer i resten av frekvensområdet.

Det går an å absorbere for mye. Diffusjon er også lurt, spesielt hvis man har dipoler slik som Viking.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
For å beholde livet i toppen bør du se på diffusorer i førsterefleksjonspunktene. Sjekk Svanå i Sverige, Golden Horn.
Akkurat min erfaring også. Tror kanskje det er litt derfor furutech panelene gjorde så bra jobb siden de har en diffuserende effekt i tillegg til den absorberende.
Pokker heller, har lyst til å høre det anlegget ditt en gang. Synd du bor så langt unna. Hvis ikke skulle jeg invitert meg selv ;D
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Viking: Har du forresten gjort deg noen erfaringer rundt hva som oftest vil funke best på vegg bak lytteposisjon? Og da spesiellt hvis man sitter veldig nærme denne.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Jeg sitter 5 meter fra bakvegg så jeg har aldri hørt noen forskjeller. Jeg har også lyttestol med høy rygg så det har vært et ikke-eksisterende problem ;)
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Ellers er det et vanskelig rom da, så det er godt å ikke måtte tenke på et problem til ;)
På et punkt er faktisk svenskene bedre enn oss. På hififorum.nu er det veldig vanlig å legge ut bilder og sånn når man har jobbet litt med lytterommet.. *hint hint* :D
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Mitt inntrykk er at absorbenter fungerer fint bak lytteposisjon. Jeg sitter klin oppi bakvegg og opplevde klar forbedring når jeg introduserte akustikkplasseringer her. Bruker DaaD/diffusjon i førsterefleksjonspunkt bak høyttalerene.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.387
Antall liker
11.099
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
hei

jeg lånte med meg diffusorer fra Offect hjem. Dama mente at de så bra ut! De kostet nesten 1500 pr stk. I samme periode låne jeg også med meg nordost kabling for nærmere 20k. Krone for krone fikk jeg mere effekt med å leke med diffusorene enn med kablene.
Etter denne testen har jeg foretatt en total ommøblering, samt byttet ut komponenter i anlegget som nå tydeliggjør forskjeller med kabelbytte mm i større grad enn før. Vet ikke hva resultatet ville blitt idag.
Det jeg vet er at diffusorer strategisk plassert endrer lydbildet merkbart. Jeg opplevde det som å få skarpstilt fokus.

mvh
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg leser og leser, men finner ikke ut av hva slags konstruksjon ovenevnte produkt består av. ???
Noen som vet?
Når jeg først er inne her.
Hva slags konstuksjon er det på FP skjermbrettene silke/ foam?
På hvilken måte virker de diffuserende (ikke foamen vil jeg anta, silken?)
Mvh.KW
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
hei

jeg lånte med meg diffusorer fra Offect hjem. Dama mente at de så bra ut! De kostet nesten 1500 pr stk. I samme periode låne jeg også med meg nordost kabling for nærmere 20k. Krone for krone fikk jeg mere effekt med å leke med diffusorene enn med kablene.
Etter denne testen har jeg foretatt en total ommøblering, samt byttet ut komponenter i anlegget som nå tydeliggjør forskjeller med kabelbytte mm i større grad enn før. Vet ikke hva resultatet ville blitt idag.
Det jeg vet er at diffusorer strategisk plassert endrer lydbildet merkbart. Jeg opplevde det som å få skarpstilt fokus.

mvh
Hei! Kunne vært fint med link til dette produktet, siden jeg ikke har hørt om det før :)
Mvh.KW
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.565
Antall liker
1.474
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Begynn med himlingen.

Tenk deg at du snur rommet ditt opp ned. Dvs. at du får taket som gulv. (Det er like gjerne slik høyttalere ”ser” rommet.) Tror du dette rommet ville låte bra?

Det finnes rimelige og pene løsninger. Jeg har faktisk opplevd at rommet/stuer blir mer designmessig interessant med disse absorbentene. Glem dyre såkalte hi-fi-løsninger i første omgang.

Takdiffusorer fjerner effektivt ”flutteret” og virkningen virker ganske langt med i frekvensgangen. En får langt mer direkte lyd. Dvs. at en i tillegg oppnår større rendring og nærvær i mellomtonen.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Begynn med himlingen.

Tenk deg at du snur rommet ditt opp ned. Dvs. at du får taket som gulv. (Det er like gjerne slik høyttalere ”ser” rommet.) Tror du dette rommet ville låte bra?

Det finnes rimelige og pene løsninger. Jeg har faktisk opplevd at rommet/stuer blir mer designmessig interessant med disse absorbentene. Glem dyre såkalte hi-fi-løsninger i første omgang.

Takdiffusorer fjerner effektivt ”flutteret” og virkningen virker ganske langt med i frekvensgangen. En får langt mer direkte lyd. Dvs. at en i tillegg oppnår større rendring og nærvær i mellomtonen.
Men nå står høyttalerne gjerne nærmere gulvflaten enn tak....?
Uten at jeg vet hvordan dette forholdet påvirker lyden.

Det som gjør at jeg er i tvil om effekten av takdemping, er at jeg har opplevd (hos Fosse) hva man kan oppnå i et håpløst rom med hjelp av absorbenter/diffusorer (Daad) uten å gjøre noe som helst med taket.
Etter den demoen blir tak en sekundær prioritering for meg, men er åpen for at andre rom kan gi andre resultater.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.565
Antall liker
1.474
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Himlingen er uten tvil den største reflekterende flaten i et rom. Slike store, nære og sterkt reflekterende flater skaper opplagt problemer. Graden av takdemping må selvfølgelig tilpasses i et hvert enkelt rom, men jeg er ganske sikker på at takdemping er positivt. Etter tilpasset takdemping er kanskje også effekten av andre akustiske forbedringsanordninger også mer effektive.

Til opplysning koster 7m2 Ecofon takdemping fra Glava ca 1500,-. Systemet består av 60cm x 60cm plater som er 2cm tykke. Platene er pene og kan også levers i forskjellige farger. Platene kan limes opp med limpistol og sitter godt fast.

Jeg skal forsøke å ta et foto av min egen takdemping i ettermiddag og legge ved dette innlegget.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg hadde ALDRI brukt 2cm plater. De absorberer ikke dypt nok. Minst 5cm bør det være.
 
K

kbwh

Gjest
Har sett det, plinius. -3dB ref 1kHz ligger oppunder 400Hz for den platen. Som for hifiutstyr forøvrig bør frekvensresponsen være flatest mulig. Under 300Hz gjelder i normale rom bassreglene, og da vil frekvensspesifikk demping ofte være å foretrekke.
Ecophon platen er pene, men jeg ville gått for Master på 4cm, som går dypere.
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
609
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Har sett det, plinius. -3dB ref 1kHz ligger oppunder 400Hz for den platen. Som for hifiutstyr forøvrig bør frekvensresponsen være flatest mulig. Under 300Hz gjelder i normale rom bassreglene, og da vil frekvensspesifikk demping ofte være å foretrekke.
Ecophon platen er pene, men jeg ville gått for Master på 4cm, som går dypere.
Hvis man har behov for å dempe bassen er selvfølgelig Master alpha bedre! Master alpha demper mer i toppen også. noe som etter min mening ikke er helt heldig. Skulle jeg brukt Master ville jeg gått for en Master beta plate. Den har litt midnre demping slik at man ikke dreper akkustikken.
 
K

kbwh

Gjest
Vi har muligens ulik dempefilosofi, pinius.
I en vanlig stue vil jeg DREPE lyden i førsterefleksjonspunktene (på frontvegg, sidevegg, tak og evt. bakvegg) så langt ned i frekvens som det er praktisk mulig og da er vel Master Alpha best egnet. Jeg ville absolutt ikke bruke den platen på store flater.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Flutterekko dempes svært effektivt med store malerier malt på lerrett, unngå for all del reflekterende glassfronter.
Trepersienner er i praksis justerbare diffusorer, både dekorative og flyttbare.
Personlig unngår jeg absorbenter utover normal møblering så langt det er mulig da de suger energi/dynamikk.

Vil du ha renere lyd bør du nok søke på andre felter også; som passive delefiltre/høyttalerkonstruksjon, kabling osv.


Mvh. RS
 
T

theStig

Gjest
Personlig unngår jeg absorbenter utover normal møblering så langt det er mulig da de suger energi/dynamikk.
Ja, det er hele poenget at absorbenter skal "suge" energi, dvs. refleksjoner og etterklang.

At demping "suger" dynamikk skjønner jeg ikke helt... når man reduserer bakgrunnsstøyen (dvs etterklangen), så vil jo signal-støy forholdet øke, og dynamikken øke også.

Dessuten er det mitt inntrykk at god demping også rent subjektvivt låter mye mer dynamisk, fordi man også hører det som skjer mellom transienter mye tydeligere.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Jeg har samme erfaring som theStig.

Vil dog tilføye at man trenger mye større lydtrykk-kapasitet i et dempet rom enn et med mye etterklang.

For det første gir etterklangen et stort bidrag til å holde lydtrykket oppe.

For det andre, i et passe godt dempet rom blir transientene mye renere og mer vellydende. Da vil man gjerne spille enda høyere enn før.

Hvis man så har et anlegg som sliter med å levere nok lyd i et udempet rom, kan det bli for veikt i et rom med demping.
 
K

kbwh

Gjest
Hvis man så har et anlegg som sliter med å levere nok lyd i et udempet rom, kan det bli for veikt i et rom med demping.
Dette kan kompenseres med å sitte nærmere høyttalerne. Rommet trenger også mindre demping da.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Ja, det er hele poenget at absorbenter skal "suge" energi, dvs. refleksjoner og etterklang.

At demping "suger" dynamikk skjønner jeg ikke helt... når man reduserer bakgrunnsstøyen (dvs etterklangen), så vil jo signal-støy forholdet øke, og dynamikken øke også.

Dessuten er det mitt inntrykk at god demping også rent subjektvivt låter mye mer dynamisk, fordi man også hører det som skjer mellom transienter mye tydeligere.

Absorbenter bør brukes med varsomhet ettersom de suger lyd=dynamikk. Diffusorer/spredere derimot forhindrer stående bølger uten disse uønskede bieffektene. En kombinasjon er gjerne løsningen.


Mvh. RS
 
T

theStig

Gjest
Absorbenter suger lydtrykk, ja helt korrekt.
Men man må spørre seg om det er høyttalerne eller rommet man ønsker å lytte til?
 
K

knutinh

Gjest
Absorbenter suger lydtrykk, ja helt korrekt.
Men man må spørre seg om det er høyttalerne eller rommet man ønsker å lytte til?
I de fleste tilfeller ønsker man kombinasjonen.

Hvis helt tørr lyd er hensikten så kan denne oppnås til lavere kostnad med hodetelefoner.

-k
 
K

kbwh

Gjest
Men med åpne hodetelefoner vil man allikevel få med seg rommets ambiens, knutinh.

Det man kan oppnå med smart absorbsjon er å kunne lytte til musikk fra sine høyttalere uten at rommet blir umulig for de daglige funksjoner.
Ref. Everest: "Master handbook of acoustics" kap. 19.
 
T

theStig

Gjest
I de fleste tilfeller ønsker man kombinasjonen.

Hvis helt tørr lyd er hensikten så kan denne oppnås til lavere kostnad med hodetelefoner.

-k
Helt tørr lyd er vel neppe hensiktsmessig, men rommet bør ikke blande seg for mye inn i direktelyden fra høyttalerne, det er i hvertfall hva jeg selv foretrekker. Med det mener jeg at nivået på tidlige refleksjoner helst bør ligge 20 dB eller mer lavere enn direktelyden fra høyttalerne i de første 20-30 ms etter direktelydens ankomst. For å være enda mer praktisk, så oppnår man dette enten ved å dempe og/eller diffusere førsterefleksjonene, eller ved å lytte i nærfelt (typisk 1 meter fra høyttalerne)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Absorbenter bør brukes med varsomhet ettersom de suger lyd=dynamikk. Diffusorer/spredere derimot forhindrer stående bølger uten disse uønskede bieffektene. En kombinasjon er gjerne løsningen.


Mvh. RS
Og plutselig følte jeg meg ikke helt alene mer :)
Min beskjedne erfaring tilsier også dette.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Er vel kanskje verdt å nevne det at en overivirg bruk av absorbenter som ikke er bredbåndet nok, kan dempe for mye i de øvre frekvensene, slik at man rett og slett endrer frekvensresponesen, som igjen gjør at lyden virker dau...

Mvh
OMF
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Jeg har nevnt det i utallig tråder tidligere, men vil på det sterkeste anbefale å teste ut DaaD.

Disse fungerer som absorbent på ene siden og diffusor på andre siden. I tillegg kommer de i ulike størrelser alt etter i hvilken frekvens problemet ligger. Til slutt kan du selv velge farge og dermed blir det ikke seende så verst ut heller.

Produsenten er også behjelpelig med å kalkulere hvilke områder som er problematisk og hvilke tiltak som bør prioriteres.

http://www.avalonacoustics.com/daad_frameset.html

 
Topp Bunn