Lyden på konsertopptak på TV2

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.035
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Er det flere enn meg som synes lyden på de fleste konsertopptak på TV2 låter ille? Jeg synes det er bedre dynamikk på programlederene enn vokalistene! Må de virkelig komprimere dynamikken så mye? Det er ikke bra på NRK heller, men ikke like ille.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.438
Hos TV er jo programlederen viktigere enn programmet.

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Folk flest har jo ikke tv'en koblet til et stereoanlegg. Og med tanke på lydkvaliteten i moderne flatskjermer må vel lyden komprimeres hardt for å unngå at tv'en revner på midten...

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.035
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Konsertopptak var kanskje feil ord. Det jeg tenker på er feks Hver gang vi møtes, korslaget, Idol, prisutdelinger etc.

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
La oss si det sånn, at når Jan Dalehaug fra Luster i Sogn har lyden på en NRK-konsert osv er det ALLTID bra lyd! Ser dere kameraføring i verdensklasse er det omtrent garantert at det er Odd Arvid Strømstad de har hyret inn. På TV2 liker de nok bare å blogge.. :)

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.035
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Spilte inn noe av Marion Ravn sin versjon av Bullet me fra Hver gang vi møtes med Audacity og analyserte filen i MasVis. Her er resultatet:
Marion.jpg

Vedlegg

Sist redigert:

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Antall liker
101
Dårlig lyd på musikk er jeg blitt vant med på TV. Det jeg aldri kommer til å venne meg til er den plagsomme styrkeforskjell på tale og reklame. Mange som blir intervjuet er ikke vant til å snakke i mic. derfor blir det ofte til at jeg skrur opp lyden for å få med alle ord, når da enten programmleder overtar eller den forbannete reklamen ( gjelder og egenreklamen til NRK ) kommer kaster jeg meg over fjernkontrollen for å dempe angrepet. Dette kan de gjøre noe med hvis de vil, det er jo bare å dynamikkomprimere som de gjør med musikken, men de vil ikke, høy lyd på reklame er helt bevisst! God lyd på resten er ikke prioritert. NRK har heldigvis mange program med god lyd ennå.

EndreS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
37
Sted
Bergen
Dårlig lyd på musikk er jeg blitt vant med på TV. Det jeg aldri kommer til å venne meg til er den plagsomme styrkeforskjell på tale og reklame. Mange som blir intervjuet er ikke vant til å snakke i mic. derfor blir det ofte til at jeg skrur opp lyden for å få med alle ord, når da enten programmleder overtar eller den forbannete reklamen ( gjelder og egenreklamen til NRK ) kommer kaster jeg meg over fjernkontrollen for å dempe angrepet. Dette kan de gjøre noe med hvis de vil, det er jo bare å dynamikkomprimere som de gjør med musikken, men de vil ikke, høy lyd på reklame er helt bevisst! God lyd på resten er ikke prioritert. NRK har heldigvis mange program med god lyd ennå.
Ehh.... tror du misforstår litt nå.....reklamen er mye mer dynamikkomprimert enn programmene, det er derfor det er så høyt.

E

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Antall liker
101
Ehh.... tror du misforstår litt nå.....reklamen er mye mer dynamikkomprimert enn programmene, det er derfor det er så høyt.

E
Enig, formulerte meg dårlig der, men reklamen får max lyd og komprimering, mens musikken får middels lydstyrke med komprimering. Det høres som stor forskjell

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.161
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En crestfaktor på 14 er jo som gode gamle LP-plater. :)

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.035
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Tror ikke den hadde blitt like høy hvis jeg hadde målt vokalen alene ;) Skulle ønske bits histogrammet så ut som en rakett og ikke en gravhaug :)

Topp Bunn