lyddør, trenger jeg det?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.644
Torget vurderinger
96
Vurderer å få installert lyddør inn til hifi/hjemmekino rommet mitt. Tenker da på å skåne de oppe i stua.
Det er en type lettvegg ved siden av døra, tipper det er gips. Ganske tykk, men tviler på at det er noe særlig isolasjon der inne.
Så, jeg lurer da på om en lyddør virkelig vil hjelpe på, eller vil veggen ved siden av slippe gjennom såpass mye lyd at det ikke er noe poeng?
Vanlige innedører slipper vel gjennom mer lyd enn en slik vegg? Døra vil være meget bred, omtrent som biten med vegg ved siden av.
Innspill mottas med takk.

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Hei!

Vi har kontorer med lyddører og kontorer uten. Det er betydelig forskjell på hva som slipper ut.

mvh Elektron

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.644
Torget vurderinger
96
Ja, de demper vel rundt 30 db...? Blir nok en forskjell. Spørsmålet er om den er stor nok til å forsvare kostnaden.
Vanskelig å finne priser og sånt om lyddører på nett synes jeg. Noen som har tips her? Tenker både pris, utvalg og størrelse.

J

J.J

Gjest
Du tjener mer på å isolere skikkelig før du setter inn en lyd dør IMO. Men du kan jo kjøpe innerdører med fabrikkmonterte gummilister, noe som er rimeligere og vil hjelpe en hel del .. evnt så kan du modde den døra du har med en MDF plate på hver side + pakning i karmen ..

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Antall liker
57
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
Jeg er enig her at du trenger å isolere veggen også. Det kommer først.
Narr å borre et lite hull...
Men gummilister i karmen hjelper bra.
Jeg ville heller brukt gips til å modde en eksisterende dør, to lag 13mm på hverandre.
De må ligge på samme side, og hvis du legger inn litt rockwoolmatte imellom tror jeg det blir veldig bra.
Feks 25mm isolasjonsmatte og to lag gips på innsiden av døra, så kan du beholde utseende på utsida.
Husk å fuge godt mellom karm og vegg.

Ellers har de fleste dørprodusenter lyddører, men de står neppe i katalogen. Bare å ringe etter pris.

E

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Polkagris skrev:
Ja, de demper vel rundt 30 db...? Blir nok en forskjell. Spørsmålet er om den er stor nok til å forsvare kostnaden.
Vanskelig å finne priser og sånt om lyddører på nett synes jeg. Noen som har tips her? Tenker både pris, utvalg og størrelse.
Jeg kikket i dørkarmen før jeg gikk i dag. Swedoor 35db

mvh Elektron

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.644
Torget vurderinger
96
Glemte vel å nevne at det ikke er noen dør der nå, bare en provisorisk skillevegg på hjul. Det har vært inngang til kjellerstua, og det
er en ganske stor åpning med bue i toppen. Tenker da på å skaffe den bredeste lyddøra som finnes, slik at det blir minst mulig utbygging med
karmer o.l. og da blir det minst vegg igjen også. Har nok ikke tenkt å gjøre dette selv, blir nok mittanbud.no eller noe ;)
Takker for alle innspill.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Beklager om jeg kupper tråden din Polka. Hvilke typer gummilister bør man bruke for å lydisolere ei dør? Holder slike vanlige myke "gelelister" fra Clas'ern?

Mvh

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.644
Torget vurderinger
96
toref skrev:
Beklager om jeg kupper tråden din Polka. Hvilke typer gummilister bør man bruke for å lydisolere ei dør? Holder slike vanlige myke "gelelister" fra Clas'ern?

Mvh
Helt i orden, det er bare bra hvis folk kan få nyttige tips!

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Antall liker
57
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
Blir mange lyddørtråder her :)

Alle lister hjelper. Clasern sine kjenner jeg ikke, men bruker vanlige 3M tetningslister selv.
Lurer på om det er såkalte P-lister som brukes på "ekte" lyddører.
( ser ut som en P i tverrsnittet)
E

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
I de aller fleste tilfeller så er en såkallt "lyddør" ensbetydende med en branndør i forskjellige brannklasser.Dette fører naturlig nok til en prisauke så det holder.
Jeg er enig med Jan#Jan her. Du får like god lyddemping med å modde en vanlig innerdør med feks gips og gummilister.Det er også mye billigere.
Når det gjelder lydisolasjon forøvrig,så er det omvendt proposjonalt med varmeisolasjon.
Jo tyngre og tettere materiale,jo bedre lyddemping. Jo lettere og løsere materiale,jo bedre varmeisolasjon.
Den beste mellomtingen er steinull (rockwool),som er lik Glava på varmeisolasjon,men et par hakk bedre på lyddemping. Tenker da på standardisolasjon.

J

J.J

Gjest
Gips på ei dør vil jeg ikke anbefale, da må en ihvertfall lage en trelist rundt og over kantene på gipsen.
Det fordi at gipsplater ikke tåler allverden .. kommen en borti med noe så er det ødelagte kanter med en gang.
DERFOR så er MDF eller gjerne en finerplate mye bedre, og enklere.

Topp Bunn