Luxman DD PD-284 råd om brukt pickup

iZappa

Medlem
Ble medlem
24.05.2011
Antall liker
0

Litt flaut å måtte begynne min første post her på forumet med et spørsmål, men håper noen har tid til å svare. Jeg har nettopp fått i hus en Luxman DD PD-284 som jeg kjøpte brukt for den nette sum av 350,- NOK. Syntes det var et godt kjøp for en spiller jeg kan ha til lommeboka tillater noe bedre.

Spilleren fungerer utmerket og alle funksjoner virker å være i god stand. Men jeg har spørsmål om to ting.

Det fulgte med en Sonus pickup som jeg ikke vet noe om. Alder, stand, modell eller foretrukne innstillinger. Spørsmålet er om jeg skal satse på å bruke denne ved å justere inn armen til en passende verdi eller om jeg skal heller kjøpe en ny pickup som jeg vet er i orden og hvilke instillinger den måtte foretrekke? Jeg har mange gode vinyler som jeg foreløpig ikke tørr å spille. Redd for at for mye vekt eller skadet nål skal ødelegge dem. Pickupen spiller bra som den er nå, men det kommer en del skrapelyder fra den når som jeg hører med forsterkeren av og øret inntil pickupen. Det kan vel neppe være en god ting? Bor rett ved Hifi-klubben og lurer på om noen har en pickup derfra å anbefale.

Spørsmål nummer to går på RCA kontaktene. Disse var slitt og hadde noen "rust"-merker på seg. Vil det være en dum tanke å lodde på nye for en ufaglært? Har loddet før, men kan ikke garantere at det blir en perfekt lodd.

Takker for alle som måtte ha noen innspill på spørsmålene mine, eller spilleren generelt.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.955
Sted
Kongsberg
Hei.

Gratulerer med årets røverkjøp. Flott spiller til en uanstendig lav pris.

Sonus lagde gode pickuper, uten at jeg kjenner sortementet godt nok
til å kjenne igjen de forskjellige modellene. Dessuten var de fleste (alle?)
modellene svært bløte i nålopphenget (høy compliance), noe som skulle
tilsi en god match med Luxmanens lettvekt arm.
En som sikkert kan hjelpe deg med mer info her er Josef Svalander som
dessuten selger nåler til Sonus PUer:
http://www.svalander.se/shoppen/vinyl/pickupnalar

Ønsker du å handle på HiFiKlubben er dette et fornuftig sted å begynne:
http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbehor/platespillertilbehor/ortofon_2m_red_pickup_roed.htm
En god pickup som kan bli ennå bedre ved oppgradering med Blue,
Bronce eller Black nål.

Et annet godt billig alternativ er selvfølgelig denne:
http://www.bigdipper.no/info.php?re..._genre=37&search_format=&display=0&niceprice=

mvh
Gunnar Brekke

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.185
Torget vurderinger
1
For sjelefredens skyld kan det sikkert være lurt å bytte PU. Den gamle PUen er sikkert fin nok til å trene deg opp på innstilling av PU/arm (sammen med noen mindre «fine» plater i første omgang), med mindre den lager ulyder. Se f.eks. http://www.vinylengine.com/protractor-user-guide.shtml Vinylengine har også flere prodtraktorer som du kan laste ned og skrive ut. Matt og tykt fotopapir er fint til utskrift av protraktor.

Lodding av RCA kontakter er ikke vanskelig, så det kan du med fordel gjøre selv. Du kan evt bruke et eksperimentkort til å trene loddeteknikken på. På den andre siden har du anledning til å trekke kontinuerlig kabel fra armbasen til RIAA, så vurder evt å sette inn fastmontert kabel - husk i tilfelle strekkavlasting av kabelen. Det viktigste med å få en god lodding er 1) rene loddeflater/punkter, 2) god/riktig loddetemperatur med minmimalt tid til oppvarming (et par tre sekunder oppvarming bør være nok), og 3) et stabilt loddepunkt - dvs de delene som kal loddes sammen bør ikke kunne bevege seg i forhold til hverander mens loddingen pågår.

mvh
KJ

iZappa

Medlem
Ble medlem
24.05.2011
Antall liker
0
Takker så mye for to nyttige innlegg.

Ja jeg føler det var et kupp til prisen. Alt fungerer utmerket og bare normale bruksmerker.

Skal absolutt bytte ut nålen på spilleren. Tok den i nærmere skue og så mye skitt og ugjevnheter på selve nålen. Tenkte å sjekke ut Ortofon Blue PU med nål. Skal se om den kan fungere fint til denne spilleren.

Takk også for innspill om lodding. Tror det skal bli en grei sak.

iZappa

Medlem
Ble medlem
24.05.2011
Antall liker
0
Hvis noen skulle søke i forumet på et senere tidspunkt kan jeg melde om at jeg gikk for en Ortofon 2M blue. Den ble en umiddelbar suksess selv på mitt heller beskjedne oppsett. Det merkeligste var at platene plutselig begynte å spille i stereo. Ikke at de ikke gjorde det tidligere, men instrumentene har aldri vært så detaljert før i de ulike kanalene. Pga sviktende sammenligningsgrunnlag skal jeg ikke gi meg ut på å kaste terning på komboen Luxman 284 og Ortofon 2M blue, men nøye meg med å si at det ble en fin fin kombinasjon for meg mens jeg venter på at lommeboken skal tillate noe bedre.

Kjøpet ble forrøvrig gjort på Big Dipper hvor jeg fikk en utmerket service. Anbefales.

iZappa

Medlem
Ble medlem
24.05.2011
Antall liker
0
KJ skrev:
På den andre siden har du anledning til å trekke kontinuerlig kabel fra armbasen til RIAA, så vurder evt å sette inn fastmontert kabel - husk i tilfelle strekkavlasting av kabelen.
Da har jeg hatt spilleren en stund og er godt fornøyd. Men ettersom resten av komponentene gradvis byttes ut har jeg begynt å lure på å bytte ut kabelen fra PU til RIAA. Bruker i dag en EC ECP1 og snart en ECI3 og synes det virker bortkastet med noen gamle (og litt rustne) RCA-ledninger fra platespilleren og inn i RIAAen.

Spørsmålet er: Høres dette ut som en god ide? Noen som vet hvor slik kabel kan kjøpes? Evnt noen som vet om noen gode internettsider om temaet for dummies ;)

Håper noen ser seg råd til å svare :D

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
70.200
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Høres ut som du snart er klar for ny platespiller...

Jeg hadde ikke begynt å plundre med ny kabling i denne armen. Ikke sikkert det er så lett å få til.
Spilleren fungerer og er jo et kjempekjøp til 350kr!
Du har jo ny pick up som du mener passer ypperlig.
Skal du ha noe vesentlig bedre bør du heller kjøpe ny spiller, noe som blir adskillig dyrere.
Det finnes sikkert andre synspunkt, men jeg hadde altså ikke begynt med dette.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.185
Torget vurderinger
1
iZappa skrev:
KJ skrev:
På den andre siden har du anledning til å trekke kontinuerlig kabel fra armbasen til RIAA, så vurder evt å sette inn fastmontert kabel - husk i tilfelle strekkavlasting av kabelen.
Da har jeg hatt spilleren en stund og er godt fornøyd. Men ettersom resten av komponentene gradvis byttes ut har jeg begynt å lure på å bytte ut kabelen fra PU til RIAA. Bruker i dag en EC ECP1 og snart en ECI3 og synes det virker bortkastet med noen gamle (og litt rustne) RCA-ledninger fra platespilleren og inn i RIAAen.

Spørsmålet er: Høres dette ut som en god ide? Noen som vet hvor slik kabel kan kjøpes? Evnt noen som vet om noen gode internettsider om temaet for dummies ;)

Håper noen ser seg råd til å svare :D
Dersom det er synlig korrosjon på RCA-kontaktene så bytt for all del disse - 100% sjelefred og kanskje bedre lyd.

Aktuelle RCA-kontakter:
God https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=42-275-00&toc=18749
Bedre https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=42-257-02&toc=18749
Best https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=42-263-61&toc=18749

Hva er spec på MM-inngangen på RIAAen? Hvor lang kabel trenger du? Har du lett tilgang til armbasen og evt loddepunkter der?

Allier deg evt med en bekjent som er litt varmere på lodding enn deg selv - HFS kan muligens også brukes dersom du ikke har noen i omgangskretsen som kan være aktuelle.

mvh
KJ

Topp Bunn