LP hastighet: 33 eller 33 1/3

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.627
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
34
Jeg har vasket en del plater i det siste og studert både vinylen og etiketten ekstra nøye.
Noen er merket 33 rpm og noen 33 1/3.
Har faktisk sett begge deler på samme merket.
Hva er riktig?
Spiller det noen rolle?

cox

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
398
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Nei, det spiller ingen rolle. Det det vel bare bekvemmelighet for praktikalitet som avgjør hva som står på etikketten. Korrekt hastighet er uansett 33,333.....

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.854
Sted
Bærum
Ifølge Wikipedia 33 1/3:
http://no.wikipedia.org/wiki/LP

For spesielt interesserte: For 78-plater er det annerledes. Der kan hastigheten variere fra ca 76 rpm og opp til ca 82 rpm, avhengig av merke, tidsepoke og innspillingsteknikernes nykker. Strengt tatt bør man derfor ha en trinnløs hastighetsregulator på spilleren dersom man ønsker å høre på gamle steinkaker.

Et annen utfordring er at Riaa-kurven ikke var oppfunnet. Det innebar at "komprimeringen" av bassen varierte fra merke til merke, og - igjen - fra den ene tidsperioden til den andre.

Når man så legger til at de ulike produsentene lenge brukte ulik stifttykkelse - også det avhengig av periode, blir bildet temmelig kaotisk.

S

Stereo_Mono

Gjest
Steen skrev:
cox skrev:
Korrekt hastighet er uansett 33,333.....
Ikke iflg. Roy Gandi ;)
Steen
Hehe! Stemmer det, men etter 24v motorene kom rundt ca 2000 taller er de langt mere nærme 33,333 en de eldre som gikk fort.
F.eks RP3 måler i Hi-Fi News sin test 33.33rpm (-0.01%)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
grammofon skrev:
Et annen utfordring er at Riaa-kurven ikke var oppfunnet. Det innebar at "komprimeringen" av bassen varierte fra merke til merke, og - igjen - fra den ene tidsperioden til den andre.
Bare en kortfattet kommentar fra sidelinjen, og idet man er enig i betraktninger; en ting er at RIAA ikke var oppfunnet som du sier, men det var ingen universelle standarder. RIAA var bare en av mange mulige standarder i lang tid, ikke en "oppfinnelse" per se. Det handler om frekvenskurver og dertil modulering på LP-platen med korresponderende motsatt EQ i preamp.

Selv lenge etter RIAA ble det tatt i bruk av de fleste ble det også brukt andre frekvensmoduleringer av andre, noe dagens phonotrinn vanligvis ikke pleier ta hensyn til. RIAA (Record Industry Association of America) er temmelig nær de andre moduleringene som ble brukt, så det er kun de aller mest "lineære" av lyttere, som samtidig bruker en rekke plater fra (ca) 50-tallet med andre moduleringer, som vil synes det er noe poeng idag med noe annet enn RIAA.

V

vredensgnag

Gjest
I dag er vi meget fokuserte på at hastigheten skal være presis, med minimalt avvik. Men det er ikke så lenge siden platespillerne ble levert med pitch-justering, slik at man kunne justere så platens "kammertone" sammenfalt med instrumentet man øvde på hjemme. Mange likte å spille med, og ta opp resultatet, og man kunne kjøpe LPer uten soloinstrument, så man kunne spille med orkesteret. Det var enklere å justere avspillingshastigheten enn å stemme om instrumentet.

Min "nye" spolebåndspiller har også pitch-kontroll, av samme grunn.
Min Thorens 124/Beogram 3000 tillater +/- 3% pitchjustering.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.854
Sted
Bærum
Vidar P skrev:
grammofon skrev:
Selv lenge etter RIAA ble det tatt i bruk av de fleste ble det også brukt andre frekvensmoduleringer av andre, noe dagens phonotrinn vanligvis ikke pleier ta hensyn til. RIAA (Record Industry Association of America) er temmelig nær de andre moduleringene som ble brukt, så det er kun de aller mest "lineære" av lyttere, som samtidig bruker en rekke plater fra (ca) 50-tallet med andre moduleringer, som vil synes det er noe poeng idag med noe annet enn RIAA.

:) :) Hva med et kjekt lite fonotrinn fra VADLYD?
http://www.vadlyd.dk/English/RIAA_and_78_RPM_preamp.html

Lyden blir litt tjukkere på gamle plater, men jeg greier meg bra med min Tandberg TA300 fra 1970.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.854
Sted
Bærum
vredensgnag skrev:
Har lekt med min Revelation M fra Graham Slee, som gjør det mulig å prøve et utvalg kurver i tillegg til RIAA. Merkbare endringer mellom ulike innstillinger. Står mer om den i min anleggstråd.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,62965.msg1286306.html#msg1286306
Takker og bukker, ikke minst for linken til Shellac org. Den boksen du har, skal være av de absolutt bedre, og ganske lett å bruke. Her er en link med tilleggsinfo for de virkelig interesserte (jeg setter sluttstrek nå for min del):

http://www.rfwilmut.clara.net/repro78/repro.html#eq

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.995
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Steen skrev:
cox skrev:
Korrekt hastighet er uansett 33,333.....
Ikke iflg. Roy Gandi ;)
Steen
Dersom du gjer 100 runder på 3 minutt, skulle det gje ein god indikasjon. Eg stemmer platespelaren slik at det samsvarar med pianoet på nokre plater eg har som referanse. Elles har eg såpass audmjukt gehør at det får vere godt nok...

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.854
Sted
Bærum
Audiophile-Arve skrev:
Dersom du gjer 100 runder på 3 minutt, skulle det gje ein god indikasjon. Eg stemmer platespelaren slik at det samsvarar med pianoet på nokre plater eg har som referanse. Elles har eg såpass audmjukt gehør at det får vere godt nok...
Nå berører du noe som jeg har irritert meg over i mange år, nemlig at hastigheten på innspillingene justeres med den følge at tonearten blir helt feil. Den spilleren jeg bruker til daglig, gir ikke mulighet til å justere hastigheten, så da står jeg der og gremmes. gremm gremm

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
vredensgnag skrev:
I dag er vi meget fokuserte på at hastigheten skal være presis, med minimalt avvik. Men det er ikke så lenge siden platespillerne ble levert med pitch-justering, slik at man kunne justere så platens "kammertone" sammenfalt med instrumentet man øvde på hjemme. Mange likte å spille med, og ta opp resultatet, og man kunne kjøpe LPer uten soloinstrument, så man kunne spille med orkesteret. Det var enklere å justere avspillingshastigheten enn å stemme om instrumentet.

Min "nye" spolebåndspiller har også pitch-kontroll, av samme grunn.
Min Thorens 124/Beogram 3000 tillater +/- 3% pitchjustering.
En Denon CDspiller jeg hadde i mange år hadde også pitch-kontroll. DCD-1015, hvis jeg husker riktig.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.627
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
34
Jeg har bladd litt i The LP is back, men har ikke funnet noe svar på det jeg spør om.
Med referanse til 60Hz nett, nevnes det at et avvik på 1Hz vil være hørbart for enkelte.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
785
Torget vurderinger
1
Svaret er selvsagt 33 1/3 rpm. Mange spillere leveres med stroboskop for å sjekke mot lysnettets 50 Hz, som er mer enn bra nok. Det skulle bli litt av en brøkregning og rare stroboskopskiver dersom det ikke var enkle rasjonelle tall (brøker) involvert.

Men min Lenco L85 har i tillegg trinnløs pitch for eventuelt å spille med på gitar eller piano uansett innspilling og hastighetsfeil (aldri brukt det). Det er en liten, variabel oscillator som leverer strøm til spillerens synkronmotor i stedet for å refereres til lysnettet. Ganske fiffig for sin tid.

Topp Bunn