Low output - virkelig low

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.384
Hei
Trenger et råd eller to.
Har lenge brukt Clearaudios Basic symetry med meget tilfredsstillende resultat på en Gamma-S med 0,5mV uotput.
Med min nye "Koetsu" med under 0,2mV må det rett og slett skrus for mye på volumknappen, med det resultat at støygulvet selvfølgelig heves tilsvarende. Må jeg ut og skaffe en ny RIAA som takler dette, eller kan man bruke et par små nette og støysvake step-ups før omtalte MC-Riaa. Normalt brukes jo step-up trafoer i kombinasjon med MM-inngang. Basic Symetry har automatisk tilpasning til pick-up.
Forslag som ikke koster en million er velkomne.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.402
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hei,
Er litt ute og svømmer her..du skriver "koetsu". Betyr det at du har kjøpt en Koetsu? I så fall ligger outputen på en Koetsu Black en output på 0.6 mv, og for alle andre ligger den vel på 0.4 mv.
For å svare på spørsmålet ditt, så går det aldeles utmerket å bruke en stepuptrafo.
Nå er jeg ikke noe stø i det tekniske,og ikke kjenner jeg RIAAen din, men problemet der ligger vel heller på loading.
Setter du inn en stepuptrafo, vil puen din se en annen motstand enn den som er innstilt på RIAAen.
mvh

P

Parelius

Gjest
Tja, jeg kjørte en en MM inn på MC-RIAA. Gikk det. Som tkr sier, sålenge RIAA-trinnet takler det (!), så er det jo mest et spørsmål om last, og om den automatiske tilpasningen funker slik den skal. Jeg ville ha prøvd i det minste.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.208
Torget vurderinger
29
Hmmmm.... http://www.clearaudio.de/index1.html
Vet ikke om dette stemmer, men i tilfelle er inngangsimpedansen 520ohm. Da vil du få en endring av impedansen som kan være vanskelig. Skal du f.eks øke nivået fem ganger divideres impedansen med med 25 => 20 ohm. Virker ikke som den beste løsningen spør du meg. Selg riaatrinnet og kjøp deg et annet, om dette er pickupen du vil bruke.

Nå har jeg hatt et Basic trinn for en del år siden, riktignok standard, og det har etter min mening ikke noe i Koetsu-nivå å gjøre.

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.384
Det er en Supex med 0,18mV ut.
Det er netopp impedansen som er auto-tilpasset på min symetry, så det er for mye gain jeg er bekymret for. Men kanskje man bare skal prøve. Er det noen som har anbefalinger på step-up trafoer? Tenker selvfølgelig da først og fremst på typer med lite gain, men derimot så tyste som mulig.

P

Parelius

Gjest
Står det noe i manualen når det blir for mye? Selv fikk jeg bare tilbakemelding fra Herron at det kunne jeg bare gjøre på den RIAA-en. Hvordan det er med din, vet jeg jo ikke. Prøv med en forespørsel til Clearaudio. Sikkert det beste.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.010
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg trur du nesten får prøve og sjå. Det er vanskeleg med sånne sære pickupar. Sjølv har eg stort sett kutta ut ting som ikkje klarer seg saman med SP10en min, det vil seie minst 0,3 mV, helst det doble...
Men det bur av og til veldig god lyd i sånne sære pickupar. AudioNote hadde ein eg fekk høyre i Danmark, som var svinedyr og aldri vart importert hit. Hysterisk lågt signal der også (endå verre enn det du fortel)
Beste eg har prøvd av matching av slik svært lågMC, er sølvtrafoane til Ortofon. Lurer på om dei heitte T-7500. Eg prøvde denne saman med MC 7500, og dei var skreddarsydde til denne pickupen, som spytta om lag same som din. Kan vel ikkje vere sikker på om dei passar i ditt tilfelle. Men eg fekk også veldig god lyd med ein Rotel Michi riaa. Kanskje denne kan finnast?

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Steen skrev:
Det er en Supex med 0,18mV ut.
Det er netopp impedansen som er auto-tilpasset på min symetry, så det er for mye gain jeg er bekymret for. Men kanskje man bare skal prøve. Er det noen som har anbefalinger på step-up trafoer? Tenker selvfølgelig da først og fremst på typer med lite gain, men derimot så tyste som mulig.
Jeg kan anbefale GRAHAM SLEE Elevator EXP på det varmeste! Stille som i graven og med manuell cartridge load "spaker" . Kanon enkel i bruk og vanvittig god.

Her kan du lese litt om den:
http://www.gspaudio.co.uk/preamps/headamp.htm

Norsk forhandler:
http://www.stereolab.no/Graham_Slee_Projects.htm

Mvh
Kjetil

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.208
Torget vurderinger
29
Rart, det står 520 ohm på hjemmesiden til Clearaudio, men det vet jeg altså ikke.

Virker være en lite fleksibel løsning dette her spør du meg. De fleste trafoer gir 10-20 ganger forsterkning. Du kan få dem som gir mindre, men da vil de være lite egnet for mer generelle MM-innganger og normale pickuper. Jeg personlig ville sjekket ut impedansen skikkelig først, og testet før jeg investerte en masse penger i dette.

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.384
Matematikken rundt dette er helt gresk for meg. Men ut fra svarene ser det ut til at det er impedansen som er bøygen. Alle de trafoer jeg har sjekket ut har en ratio på fra 1/10 opp til 1/20. Vitsen er jo å få utgangssignalet så høyt at man kan bruke en MM-inngang på 47Kohm
På min Riaa er det gjentatt 3 steder at den kun er beregnet for MC. Da jeg kun har linjetrinn på min Kairn Pro, og ikke har lyst å investere i både trafoer og MM-RIAA, blir alternativet en oppgradering på MC-RIAA.
Kom igjen, hvilken er den rette for mitt oppsett.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.208
Torget vurderinger
29
Nå er det mulig jeg misforstår deg, tenker du gå for en MM-riaa (siste innlegget ditt)? Skulle jeg kjøpt en trafo ville jeg kjøpt en trafo som gir deg fleksibilitet, det vil si en trafo som er konstruert slik at den vil passe pickupen din sammen med standard MM-riaa (20X forsterkning feks). Ellers synes jeg dette virker være en kronglete og dyr vei som gir en skjev fordeling av investeringer og innsats dersom du har tenkt å beholde regaen. Jeg kjenner ikke pickupen din, og heller ikke riaa-trinnet (men Basic standard). Jeg ville heller tenkt alternative pickuper eller riaatrinn fremfor å blande inn en step-up tilpasset denne kombinasjonen.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.402
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Fosse skrev:
Nå er det mulig jeg misforstår deg, tenker du gå for en MM-riaa (siste innlegget ditt)? Skulle jeg kjøpt en trafo ville jeg kjøpt en trafo som gir deg fleksibilitet, det vil si en trafo som er konstruert slik at den vil passe pickupen din sammen med standard MM-riaa (20X forsterkning feks). Ellers synes jeg dette virker være en kronglete og dyr vei som gir en skjev fordeling av investeringer og innsats dersom du har tenkt å beholde regaen. Jeg kjenner ikke pickupen din, og heller ikke riaa-trinnet (men Basic standard). Jeg ville heller tenkt alternative pickuper eller riaatrinn fremfor å blande inn en step-up tilpasset denne kombinasjonen.
Tiltredes. Skal du beholde Supexen, ( hvor gammel er den egentlig? ) oppgrader RIAAen.
mvh

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.384
Til Fosse
Nei ikke trafo og MM-riaa men derimot en MC-riaa som kan takle lavt output.
Kjetil:
Graham Slee - har jeg forstått det korrekt er det en elektronisk (ikke passiv) step-up trafo, som også krever en MM-riaa i tillegg?
Supexen er en flunka ny SD909 og min "egenkonstruerte" REGA med en kampvegt på 20Kg pluss blir værende. Det jeg egenlig etterlyser er noen som kan anbefale en god men ikke svindyr MC-riaa som klarer 0.2mV

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.208
Torget vurderinger
29
OK, forstod det forrige innlegget ditt "Vitsen er jo å få utgangssignalet så høyt at man kan bruke en MM-inngang på 47Kohm" som at du var interessert i en MM + trafo-løsning.
Nå skisserer du jo en adskillig enklere løsning, en jeg allerede har anbefalt. Dette tror jeg er klokt.

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Steen skrev:
Til Fosse
Nei ikke trafo og MM-riaa men derimot en MC-riaa som kan takle lavt output.
Kjetil:
Graham Slee - har jeg forstått det korrekt er det en elektronisk (ikke passiv) step-up trafo, som også krever en MM-riaa i tillegg?
Supexen er en flunka ny SD909 og min "egenkonstruerte" REGA med en kampvegt på 20Kg pluss blir værende. Det jeg egenlig etterlyser er noen som kan anbefale en god men ikke svindyr MC-riaa som klarer 0.2mV
GRAHAM SLEE Elevator EXP er en stepup/Head amplefier. Så ja den krever en MM inngang på forsterker eller et eksternt MM Riaa.

Mvh
Kjetil

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.208
Torget vurderinger
29
"Graham Slee - har jeg forstått det korrekt er det en elektronisk (ikke passiv) step-up trafo, som også krever en MM-riaa i tillegg?"

Det er altså ingen trafo. Step-up trafoer er passive, Graham Slee er aktiv.
Var 0,5 mV passelig, eller opplevde du det også som lite gain?

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.384
0,5mV på min Gamma-s/Basic symmetry er absolut levbart. Volumanvisning 40 på linjeinngang (CD) tilsvarer ca. volum 50-55 på inngang fra Symmetry. (skala fra 0-100) Med 0,2mV er det subjektive samme nivå på ca 70, og da blir det en del grunnstøy på stille passasjer.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.777
Torget vurderinger
1
Steen skrev:
0,5mV på min Gamma-s/Basic symmetry er absolut levbart. Volumanvisning 40 på linjeinngang (CD) tilsvarer ca. volum 50-55 på inngang fra Symmetry. (skala fra 0-100) Med 0,2mV er det subjektive samme nivå på ca. 70, og da blir det en del grunnstøy på stille passasjer.
ClearAudio RIAAen har spec. for SN på bedre enn 80 dB (uvist under hvilke betingelser). Forskjellen fra 0,5mV til 0,2mV er kun -8dB. Dvs dersom verden var enkel, og referansen for SN var 0,5mV inn, så vil SN med 0,2mV inn gi et SN på 72 dB som vanligvis er mer enn nok (EXPen har et SN på rundt 60-70dB ref 0,5mV sist jeg så på den, dvs. trur eg). Med 0,2 mV ut av PU så er det en svært god mulighet for at kilderesistansen i PU er den begrensende faktoren for oppnåelig SN (jeg kjenner ikke til «typisk» spoleresistans for Koetsu), f.eks. en Ortofon MC25 som jeg har selv som har spec for output på 0,5mV og en kilderesistans på 6 ohm, har et «best case» SN på omlag 82 dB ex. RIAA EQ (det blir bedre med RIAA EQ), eller omlag 74 dB rev 0,2 mV. Med en typpisk kilderesistans på f.eks. 40 ohm degraderes dette til hhv. 73 dB for 0,5 mV og 65 dB for 0,2 mV. Et tilleggsmoment vedr. høyere spoleresistans i PU er at systemet blir noe mer følsomt for innstrålt støy. Det eneste poenget mitt er at det er meget mulig at støyytelsen du har er «as goog as it gets»; og det hadde vært kjekt å vite litt mer om spec for Koetsuen din.

En mulig eksperimentell løsning kunne ha vært en steup-trafo på omlag 1:3, utfordringen er å finne en trafo som har tilstrekkelig lav spoleresistans på primærsiden slik at denne ikke unødig påvirker resultatet. Generelt sett er det tildels svært vanskelig å lage elektroniske forsterkertrinn som håndterer µV spenninger med god SN, de beste OPAMPene - AD797 - klarer i sammenlikning et «best case» SN på omlag 70dB ref 0,5mV, eller 62dB ref 0,2mV. Merk: alle SN beregninger er basert på flat frekvenskurve dvs. ex RIAA EQ, og 20 KHz båndbredde.

mvh
KJ

T

theStig

Gjest
Til sammenligning hadde Ortofon MC-2000 0,05 mV output.... temmelig tamt kan du si. Noen lavere?

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.384
Her er spec`en
Supex SD 909

MOVING COIL
Frequency Response: 10~50,000 Hz
Output Voltage: 0.2mV (1 KHz /3.54 cm/sec)
Channel Separation: 27dB
Channel Balance: - 0.5dB
Impedance: 2 ohms
Tracking: 1.8 grams
Compliance: 9.0X10-6 cm/dyne
Weight 10.5 grams

Til KJ.
Artig å se at det er noen som kan sin Hi-Fi, også når det gjelder å få det på papiret. Alt jeg tidligere har skrevet er jo selvfølgelig veldig subjektivt, og kanskje bare en dårlig unnskyldning for å få anledning til å bytte ut noe hardware. HiFi-stasjonen på Elverum anbefalte sin Jolida JD-9 MM/MC RIAA som et alternativ. Den er rørbasert, har et veld av justeringsmuligheter, veier 5 Kg og er ikke Krell-priset.

Vedlegg

Topp Bunn