London calling..

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Vinterferien skal tilbringes i London sammen med fruen og to tenåringsdøtre.

Madam Tussauds, London Eye, en eller annen musical (Mamma Mia eller We will rock you.) er allerede huket av.

Forslag til andre attraksjoner etc. mottas med takk.

Mvh

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392
Hei

Var i London i romjulen. Skal løpe London Maraton i påsken 2011, og løp derfor en rekognoseringstur i løypa. Området rundt London Bridge er interessant - sjekk ut en gourmetpub i Bermondsley st 99-101 :D

Hyde Park er deilig i vinterferien - kort vei til Oxford st. også. Rusletur ned til Soho (Chinatown - et must!!)

Kjøp deg dagskort! Ubegrenset sub/buss etter kl.09.30.

Cheers!

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.846
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Utrolig mye fin kunst I London! Portrait Museum, Tate Museum, Saatchi Collections og mange, mange fler! Saint Martin-in-the-Fields ligger midt i London. Mulighetene er nesten uendelige....
Mvh

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.040
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Camden Town Markets pleier å være suksess med både tenåringsdøtre og mødre.
Natural History Museum og Science Museum er populære og interessante, rett ved Royal Albert Hall der en guidet omvisning kan anbefales.

Og er du kunstinteressert er National Gallery en overveldende opplevelse, rett ved St.Martin in the Fields på Trafalgar Square.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Takk for tips så langt, her er litt av hvert å undersøke..

Vi skal bo på St. Giles Hotel, sentralt like ved Oxford street. Der har vi vært noen ganger før, så vi vet hva vi går til. Ikke av de billigste, men er det ferie så er det ferie..

http://centrallondon.stgiles.com/default.aspx?pg=hotel

Tror det blir til at de vil se Mamma Mia-musicalen. Noen som har prøvd seg på kjøpe "tiloversblivne" billetter på dagen, eller er det tilrådelig å bestille på forhånd?

Ser at Ticket Service tilbyr billetter til det meste, musicaler såvel som T-bane og tog. Er det et greit firma å forholde seg til, eller finnes andre, bedre?

Såvidt jeg kan finne ut er det nå slutt på 3-dagers billetter for T-banen hvis en bare skal ha sone 1 og 2; en må kjøpe for en uke. Tror likevel det lønner seg selv om vi bare trenger for 4 dager, og så er det praktisk og greit.

Planlegginga er halve moroa.. ;)

Mvh

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.807
Torget vurderinger
0
Sist jeg var i London, begynner vel å bli 5-6-7 år siden?, ba jeg "Concierge" på hotellet skaffe biletter. Det hadde han ingen problemer med. Ta en telefon og hør om de fikser billetter for gjestene. Mulig du har tilgang til "concierge service" gjennom banken din? Både DNB og Fokus har dette knyttet til enkelte kundeprogram. Concierge er som "Ånden i flasken", de fikser det umulige!

Nå vet jeg ikke hvordan du tenker å reise fra flyplassen inn til byen men vær klar over at det ikke behøver å være dyrere enn taxi å ta limousine inn til hotellet. Jeg hadde leid en Jaguar XJ8 LWB med sjåfør og det kostet knapt 100 kroner mer enn standard taxipris. Man ble bukket inn av "The doorman" eller "porter" som er den vanlige engelske tittelen, som selvsagt trodde at det var min bil og min sjåfør! "Porter" fikk en £10seddel da han holdt døren åpen for meg og piccoloen fikk £5 etter at han hadde båret opp bagasjen Etter det ble man behandlet som kongelig! ;D

Når det faller naturlig, f.eks når mannen med flosshatt og lang frakk åpner døren for deg, er det å diskret gi ham en seddel som "forhåndstips" et utrolig effektivt middel i retning av å få knallservice. Piccoloen bør man gi tips uansett, men en femmer var veldig bevisst i overkant. Og selvsagt, hvis du kjører denne stilen må du ikke glemme at klær skaper folk, dress og slips - ikke slitt utvasket dongeri !! Behersker du samtidig en noenlunde posh uttale ( behøver ikke være helt perfekt du er dog utlending ) har du lagt et greit grunnlag for ekstraordinær service. ;D

Edit;
Glemte følgende,

Ser at du tenker deg til Madame Tussauds, vær ops på at det kan være sykt lange køer for å komme inn. Har sett at køen strakk seg 4-5 kvartaler bortover gaten! Den dagen gikk vi i London Zoo istedet.

Og ikke glem min favoritt, barnslig som jeg er :D , Hamleys i Regent Street er den største og artigste leketøysbutikk jeg har besøkt! ;D www.hamleys.com

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Antall liker
4
Turen opp til Camden Lock Market kan gjøres til noe ekstra ved å
vandre langs Regent Canal fra Little Venice (følg Edgeware Road nordover fra Marble Arch) og tvers over nord-London over til Camden,
forbi husbåter, litt av London Zoo, flotte hager og trær, unna den verste trafikken et par timers tid.

Ole G :)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.807
Torget vurderinger
0
olisn skrev:
Turen opp til Camden Lock Market kan gjøres til noe ekstra ved å
vandre langs Regent Canal fra Little Venice (følg Edgeware Road nordover fra Marble Arch) og tvers over nord-London over til Camden,
forbi husbåter, litt av London Zoo, flotte hager og trær, unna den verste trafikken et par timers tid.

Ole G :)
Det går (gikk) "rutebåt" til Camden Lock. Det er stoppested ved London Zoo.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hamley's er fint. Husker de hadde en egen etasjer for modell og lekebiler for rundt 20 år siden. :)
God tur til London. Dessverre har jeg ikke tilbrakt så mye tid der på lang tid, så jeg har lite å bidra med her.

N

nb

Gjest
Jeg er ingen stor fan av å gå på museer og lignende, men Imperial War Museum er absolutt verdt et besøk.

Kjøp Time Out, så får du oversikt over hva som skjer. Kommer i magasinutgave en gang i uken. Også greit å ha Time Out boken som guidebok, de er veldig bra på restauranter og slikt der vanlige guidebøker suger big time.

Topp Bunn