Logitech Squeezebox med macbook

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
229
Torget vurderinger
5
Grunnet knittrelyder i min nåværende løsning er jeg på utikk etter en ny løsning på overføring av musikk trådløst.

Kan jeg bruke logitech squeezebox på samme måte som jeg gjør med nåværende airport express, altså styre musikken i spotify direkte fra macbooken og ta ut lyden optisk ut fra squeezebokxen og inn på min dac? Jeg har ingen bruk for denne medfølgende fjernkontrollen, jeg er intressert i å styre musikken via macbooken, eller må man bruke denne fjernkontrollen?

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
778
Torget vurderinger
1
Det går i alle fall glimrende med iPad som fjernkontroll til Squeezebox, og Mac bør vel klare det samme???

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
1.005
Torget vurderinger
4
Barbaresco skrev:
Det går i alle fall glimrende med iPad som fjernkontroll til Squeezebox, og Mac bør vel klare det samme???
Kanskje du kan si noe om hvordan du styrer Spotify på iPad og får lyden ut via Squeezeboxen?

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Antall liker
57
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
Du kan styre squeezeboxen/spilleren fra en hvilken som helst nettleser, både på pc og Mac. Fungerer veldig fint.

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
229
Torget vurderinger
5
Kan du forklare hvordan dette virker?

Per idag har jeg et program som hijacker lyden fra lydkortet, derav alt av lyd inkl spotify, sendes derfor rett til airport ekspress.

Fungerer squeezebox tilsvarende?

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Antall liker
57
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
Nei, det fungere ikke helt på samme måte.
Det er squeezeboxen som streamer lyden til seg, og all prosessering skjer der. Nettleseren fungerer som en remote til boxen, og kan da brukes i stedet for (eller i tillegg til) den som følger med spilleren.
Du må ha en maskin som kjører squeezebox server, eller Logitech media server som det heter nå. Serveren holder rede på hvor musikken din ligger, og streamer denne til spilleren. Denne serveren kan godt kjøres på en laptop. Eller en annen maskin i huset hvis musikken ligger der.

http://wiki.slimdevices.com/index.php/SqueezeCentre

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
1.005
Torget vurderinger
4
Noe jeg syns er viktig å poengtere er at med en Squeezeboxløsning vil man ikke benytte Spotify sin egen PC/MAC klient, men isteden et grensesnitt spesielt tilpasset squeezebox. Det betyr at f.eks Spotify Apps, som er nytt og spennende, desverre ikke er tilgjengelig. Iallefall ikke foreløpig.
Så bruks/funksjonsmessig er det kanskje en litt dårligere løsning.

EDIT: Bare nevner dette da jeg oppfattet trådstarter kjører Spotify klient på Mac og at dette derfor blir en litt annen opplevelse med Squeezebox.

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
229
Torget vurderinger
5
så spotify klienten går da gjennom denne squeezebox server senter? Hvordan er oppløsningen fra optisk utgangen på squeezebox? støtter den høyere enn 16bit 44.1khz?

Slik som nå synes jeg det er veldig greit å bare klikke på en låt i spotify, og vips kommer den på stereoanlegget, jeg vil gjerne ha denne muligheten hvis jeg bytter til squeezebox også..

Det må da virkelig være flere enn Apple som har en fornuftig løsning på streaming av musikk til stereoanelgget? Har holdt meg til Apple hadde det ikke vært for denne knittrelyden som irriterer veldig.

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
1.005
Torget vurderinger
4
Med en Squeezebox Touch får du 24/96 og lydmessig er den meget bra.

Joda, Squeezebox fungerer brillefint det, så Apple er absolutt ikke alene på banen. Sonos er jo også en mulighet men der stopper det på 16/44 såvidt jeg vet.

Du må bare være klar over at det er et litt annet grensesnitt med Spotify/Wimp med disse løsningene, men ellers er dette gode alternativer for trådløs musikk både med eget musikkbibliotek, streamingtjenester og nettradio.

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Antall liker
57
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
Jo, det er klart. Interfacet på squeeze er annerledes enn klienten for Mac/pc.
Og hvis man er vant til det ene blir det kanskje noen savn mht funksjonalitet.
Fordelen synes jeg er at all musikk er på samme system/program. Oversiktlig og greit, muligheter for plugins av forskjellige slag osv.

Jeg bruker squeezepad til iPad som remote, og synes det funker veldig fint for meg. Logitech har også egne apper til iPhone og iPad.

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
229
Torget vurderinger
5
Ved spotify-avspilling, vil jeg få høyere oppløsning på en SB duet løsning kontra den jeg har nå med apple airport express? Jeg bruker en ekstern dac.

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Antall liker
57
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
Regner med du har feilsøkt knitringen din eller?
Hvis du er fornøyd med løsningen er det kanskje mulig å fikse?

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
229
Torget vurderinger
5
Jeg har prøvd følgende:
- bytta ut airport express med apple tv (begge har støtte for airplay)
- bytta ut macbooken med vanlig pc
- prøvd flere forsjellige eksterne dacer

felles for alt er at jeg har brukt spotify med airfoil for å sende musikken trådløst til airport express og apple tv, samt at jeg har brukt samme trådløs router i hjemmenettverket.

Jeg har vurdert å prøve en anne trådløs router, det er det siste som står igjen.
Det kan være at feilen ligger der.

Ellers så frister SB Touch hvis jeg får ut høyere oppløsning enn min airport express som begrenser seg til 16bit 44.1khz. Men vet ikke om dette har noe for seg da jeg spiller fra spotify..?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.345
Sted
Nadadouro, Portugal
Nja, Touch støtter 24/96, og du har den fordel at Touch støtter høyere oppløsning om du ønsker å spille av musikk du har rippet eller lastet ned fra Linn f.eks. Med Spotify vil du ikke få noen fordel av dette, men kjekkt å ha jo.
Squeezebox Touch har også den fordel at du kan kjøre Spotify app`en via mysqueezebox.com da Touch har sin egen innebydge server.
Duet og de eldre Classic SB3 har ikke denne muligheten, da må man ha en pc eller NAS med serveren stående på for å spille Spotify.
Ville helt klart velge en Touch.
http://www.computeraudiophile.com/content/Logitech-Squeezebox-Touch-Review

Prøv å resette din router, andre har også hatt problemer med veldig dårlig lyd pga etter å ha fått en Squeezebox.

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Antall liker
57
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
sirop skrev:
Jeg har prøvd følgende:
- bytta ut airport express med apple tv (begge har støtte for airplay)
- bytta ut macbooken med vanlig pc
- prøvd flere forsjellige eksterne dacer

felles for alt er at jeg har brukt spotify med airfoil for å sende musikken trådløst til airport express og apple tv, samt at jeg har brukt samme trådløs router i hjemmenettverket.

Jeg har vurdert å prøve en anne trådløs router, det er det siste som står igjen.
Det kan være at feilen ligger der.

Ellers så frister SB Touch hvis jeg får ut høyere oppløsning enn min airport express som begrenser seg til 16bit 44.1khz. Men vet ikke om dette har noe for seg da jeg spiller fra spotify..?
Hvis felles for alle ting du har forsøkt er bruk av spot og airfoil, ville jeg nok forsøkt feks via iTunes, for å utelukke airfoil.
Ellers kan du utelukke trådløs problematikk ved å sette airporten i rytteren med en nettverkskabel.
Iallefall to enkle ting som kan testes.

Spotify er jo lossy format, og 16bit eller 24bit er egentlig ikke relevant. Samplingfrekvens regner jeg med er 44.1k, uten at jeg vet det sikkert. Uansett er det ikke så viktig før du spiller av ukomprimert materiale.

Topp Bunn