Logic DM101 platespiller

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Lynvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg kom over en Logic platespiller fra åttitallet via en venn.
    Denne var såpass bra at jeg fikk veldig lyst å sette den i ordentlig stand.
    I følge britiske nettsteder var denne en av mange som forsøkte å ta opp kampen med Linn LP12.
    Ambisjonene var i alle fall tilstede, og prisen var omtrent på samme nivå også. (ca400£ i 1983)
    13 kilo med lignende fjæroppheng som LP12, og plinth i MDF.

Litt ulike armer har jeg også sett, men denne har den gode gamle Rega RB300.

Jeg har plukket den helt fra hverandre og rengjort, smurt og flikket litt på plitnthet
    image.jpg

image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

Vedlegg

L

Laban MK2

Gjest
    Flott spiller moro at noen tør prøve å sparke liv i eldre saker (kostet 380 pund i 1983 )

Mvh

Lynvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har spillt noen plater før jeg plukket den fra hverandre, og jeg likte absolutt det jeg hørte med en Ortofon 540 pu.
    I direkte sammenligning med min Rega RP40 med dv10x5 klarer den gamle seg utrolig godt, tiltross for manglende justering av fjærer og finjustering av pu.

Men, jeg trenger sansynligvis et par kondensatorer til motorstyringen.
    Alt virker men, jeg ser det kommer litt seigt skum ut av den ene av de.
    Jeg er ikke noen ekspert på elektronikk, men jeg tror jeg skal klare å bytte et par kondensatorer.
    Hvor får jeg tak i slike 22uf250v i Bergen, og er det forskjellige kvaliteter og størrelser å oppdrive?
    image.jpg

L

Laban MK2

Gjest

Lynvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Da fikk jeg laget profil og tilgang til manualer og informasjon.
    Mye nyttig informasjon.
    Jeg ser de hadde store ambisjoner om å lage den beste platespilleren, noe som vel kan diskuteres, men solide saker er det.

Jeg hadde veldig lyst i starten til å få en heftig lakkering av spilleren, men jeg vet ikke lengre, da den egentlig var ganske fin i original stand.

Er det noen som har kjennskap til denne spilleren, og hvem solgte de i Norge?

L

Laban MK2

Gjest
    Harde ord fra en Laban MK hold spiller original , noe bombing av platespillere slik dem holder på med i 1210 tråden er helt Da'ish .

Mvh

Lynvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg var innom Servicekompaniet i Bergen i dag, og fikk nye kondensatorer som jeg også har byttet.
    Ny drivrem er også bestillt, så da er jeg snart i mål.

Etter montering av motor vibrerte den uten å gå rundt.
    Slakket litt på skruen i braketten som står under motor.
    Da gikk den fint igjen.
    Hva er denne skruen som står i senter av motor til?
    image.jpg

L

Laban MK2

Gjest
    Jeg var innom Servicekompaniet i Bergen i dag, og fikk nye kondensatorer som jeg også har byttet.
    Ny drivrem er også bestillt, så da er jeg snart i mål.

Etter montering av motor vibrerte den uten å gå rundt.
    Slakket litt på skruen i braketten som står under motor.
    Da gikk den fint igjen.
    Hva er denne skruen som står i senter av motor til? Vis vedlegget 337514
    Nå spør du godt , kanskje den er til å støtte opp aksel når du eventuelt skal presse på ny pully ( for å unngå overbelastning av topp / bunnlager til motor aksel ) ?

Lynvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Høres sansynlig ut at den kan stabilisere motor.
    Skruen var også limt med Locktite e.l.
    Nå er det bare å glede seg til ny drivrem, så skal jeg teste Dynavector Dv10x5 på spilleren og.
    Hvis spilleren fungerer optimalt vil jeg kanskje satse på denne og kvitte meg med Regaen, og heller oppgradere riaa.

Jeg tror at drivremmen slurer litt da den plutselig går sakte for så å gå normalt igjen.
    Håper og tror at det vil løse seg med ny rem.

Hvilke mc pu'er vil kunne passe på RB300?

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.887
    Sted
    Hus
    Audio Technica AT-OC 9 i en eller annen variant og AT-33 i en eller annen variant i den rimelige enden av prisskalaen :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Fin spiller du har fått deg! Ikke mange av denne på våre kanter av verden.
    Når du skal bruke en RB 3oo, kommer du ikke unna netopp Dynavector 10x5 eller den litt dyrere DV 20X II. Legendariske og ekstremt bra matcher, rett og slett.

Lynvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    image.jpg
    Da har jeg jobbet litt med fjærene og fått byttet gummi på skiven som chassiet hviler på.
    Spilleren fungerer helt knirkefritt etter nøye oppsett og justering.
    Venter bare på ny drivrem, og enn så lenge spiller jeg på Ortofon 540.
    Denne pu'en har jeg lite kjennskap til men tror det er forgjengeren til 2M Black?
    Litt mindre nivå i bassen enn jeg er vant til fra DV10x5, men en nydelig mellomtone har den.

Håper og tror det blir enda litt bedre med DV10x5 som jeg skal teste om noen dager.
    Tanken er at jeg skal bli ordentlig kjent med Ortofon før jeg bytter.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    enn så lenge spiller jeg på Ortofon 540.
    Denne pu'en har jeg lite kjennskap til men tror det er forgjengeren til 2M Black?
    500-serien er vel forgjengeren til 500 mk2-serien, som er forgjengeren til OM-serien, som igjen er forgjengeren er forgjengeren til 2M. :) En slags oldefar, altså. ;)

510 - 520 - 530 - 540

OM5e - OM10 - OM20 - OM30 - OM40 (5e lages enda som billig-billig-Pickup)

2M Red - 2M Blue - 2M Bronze - 2M Black

Lynvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg ser de har løse stifter hos Soundgarden på tilbud til 540 mk2
    Ortofon Stylus 540 MK II (stift) - 1 stk

Men det var nå uansett ganske stiv pris.

I første omgang skal jeg som nevnt tidligere forsøke med DV10x5, så får vi se.
    Ønsker meg også en ny Riaa så, kanskje det er best å begynne der.

Sist redigert:

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3.016
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

500-serien var ikke Ortofons "finest moment" i mine ører.
    Men kommer vi opp til 540 snakker vi om en pickup med skikkelig skarp sliping (Fritz Gyger 70), som derfor sporer meget bra.
    Som så ofte med Ortofon, kan stiften erstattes med alle de andre modellene i serien (510, 520, 530) for å spare penger.

Jeg ville heller gått for en helt ny pickup; fra Ortofons 2M-serie, eller en dyrere Nagaoka eller Audio Technica MM.
    Av MC-pickuper bør nevnte Dynavector 10X5 og Audio Technica AT-33EV være rimelige kandidater.

Ortofon 500-serien gikk parralelt (samtidig - over) OM-serien (tror jeg).

mvh
    Gunnar Brekke

Lynvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Dynavector 10x5 er montert i armen, men jeg forstår lite da jeg ikke får geomitrien til å gå opp med Baerwald Rega Arc protractor, som jeg har brukt med Rega RP40 tidligere.
    Denne spilleren(Logic) er originalmontert med en spesialtilpasset RB300 arm som er nokså lik den 303 armen jeg har på RP40.
    Elementet står ganske langt frem i armen på Rega-spilleren, men på Logic'en må jeg ha den helt bak uten at jeg får korrekt bue ifg Baerwald.
    Er det jeg som gjør noe feil eller er det andre protractorer som passer spilleren bedre?

Sist redigert:
    L

Laban MK2

Gjest
    222mm fra spindel til senter arm hvis ikke kan du ikke bruke Baerwald mener jeg å huske fra Rb250/300 jeg har liggende .

Mvh

robgil

Medlem
    Ble medlem
    21.09.2015
    Antall liker
    3
    Hei ,The Logic DM101 aldri kom med en RB300 , armen bord på DM101 er feil for at armen , dette er grunnen til at geometrien er ute. Fjern armen styret og fikse armen direkte til chassiset bruker riktig Rega

Hi,
    The Logic DM101 never came with an RB300, the arm board on your DM101 is wrong for that arm, this is why the geometry is out. Remove the arm board and fix the arm directly to the chassis using the correct Rega geometry

Det armboard er trolig for en Logic arm , A Datum eller Datum II , de logiske armene bruke en merkelig geometri ( pennen til å dreie / spindel å svinge avstand ) , og de er vondt å sette opp riktig. Nyt Logic , de er et fantastisk stykke ingeniørkunst.

That armboard is probably for a Logic arm, A Datum or Datum II, the logic arms use a strange geometry (stylus to pivot / spindle to pivot distance) and they are a pain to set up correctly. Enjoy your Logic, they are a fantastic peice of engineering.

robgil

Medlem
    Ble medlem
    21.09.2015
    Antall liker
    3
    Vær også oppmerksom på , er det to store høy drevet motstander i styret, i mellom er en kondensator , motstandene bli varmt og brenne kondensatoren , slå av maskinen når den ikke er i bruk , må du koble strømforsyningen .

Please also be aware, there are two large high powered resistors on the board, in-between is a capacitor, the resistors get hot and burn the capacitor, switch the machine off when not in use, disconnect the electricity supply.

image.jpg

Lynvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    image.jpg
    Takk så mye for oppklarende svar.
    hvis jeg har målt riktig er det 210 eller 211 mm fra arm-feste til spindel slik spilleren står nå.
    Er ikke dette samme mål som Linn bruker på sine spillere og armer?

Hvis ikke må jeg som Robgil sier ta bort arm-basen og erstatte den med en Rega spacer?
    Strømforsyningen blir litt varm, så jeg trekker ut kontakten når den ikke er i bruk.

Thanks so much for clarifying answers .
    if I have measured right there are 210 or 211 mm from arm mount to the spindle so the player stands now.
    Is not this the same goals as Linn spend on their players and arms ?

If not, I will do like robgil says and remove the arm base and replace it with a Rega spacer ?

The power supply gets a little warm , so I pull the plug when not in use.

Sist redigert:

robgil

Medlem
    Ble medlem
    21.09.2015
    Antall liker
    3
    Vis vedlegget 338753 Takk så mye for oppklarende svar.
    hvis jeg har målt riktig er det 210 eller 211 mm fra arm-feste til spindel slik spilleren står nå.
    Er ikke dette samme mål som Linn bruker på sine spillere og armer?

Hvis ikke må jeg som Robgil sier ta bort arm-basen og erstatte den med en Rega spacer?
    Strømforsyningen blir litt varm, så jeg trekker ut kontakten når den ikke er i bruk.

Thanks so much for clarifying answers .
    if I have measured right there are 210 or 211 mm from arm mount to the spindle so the player stands now.
    Is not this the same goals as Linn spend on their players and arms ?

If not, I will do like robgil says and remove the arm base and replace it with a Rega spacer ?

The power supply gets a little warm , so I pull the plug when not in use.

The rega RB300 requires 222mm from the spindle to the centre of the arm pivot.

Rega RB300 Manual - Tonearm - Vinyl Engine

The effective length (stylus to pivot centre) is 237 mm , that means the stylus should over hang the spindle by 15 mm.

Here is the original Rega protractor, Library Downloads - Vinyl Engine
    If you print it you can use it to help set the distance correctly.

The Logic Datum are has a pivot to spindle distance of 210.7 Logic - Tonearm Database - Vinyl Engine=
    It would seem this is what your arm board is cut for.

Rega RB300 krever 222mm fra spindelen til midten av armen pivot .

Rega RB300 Manual - Tonearm - Vinyl Engine

Den effektive lengden ( stylus til pivot center) er 237 mm , som betyr at pennen skal over henge spindelen med 15 mm .

Her er den originale Rega vinkelmåler , Library Downloads - Vinyl Engine
    Hvis du skriver ut det du kan bruke den til å justere avstanden riktig.

The Logic Datum er har en pivot til spindel avstand på 210,7 Logic - Tonearm Database - Vinyl Engine
    Det ville synes dette er hva din arm styret er kuttet for .

robgil

Medlem
    Ble medlem
    21.09.2015
    Antall liker
    3
    When you remove the arm board you might need a spacer to set the vertical tracking angle of the stylus, A large washer would also work.
    Under the arm board you will find a SME cut out, for SME arms, you will be able to mount the rega arm in this cut out and use the correct 222 mm distance.

Does your player have the large centre spring?

Når du fjerner armen brettet du kanskje trenger en spacer for å sette den vertikale sporing vinkelen på pennen, vil en stor vaskemaskin også fungere.Under armen bord vil du finne en SME kuttet ut, for SME armene , vil du være i stand til å montere Rega arm i denne klippe ut og bruke riktig 222 mm avstand .Har spilleren har stort senter våren ?

This is how my Logic Datum is mounted, My table did not come With an arm Board.

Dette er hvordan min Logic Datum er montert , gjorde mitt bord ikke kommer med en arm styret.

http://i84.photobucket.com/albums/k9/robertgilmore/hi fi/SAM_5216-1.jpg

Lynvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    image.jpg
    image.jpg
    Jeg har demontert armen, og snudd arm basen 180 grader.
    Da kom armen litt lengre bak, og når jeg måler er den ganske nøyaktig 222 mm fra spindelen.

Da var det enkelt å justere elementet riktig i armen.

Min spiller har en stor senter fjær.
    Jeg ser at din spiller ikke er helt lik til min med forskjellig bryter og annen logo.
    Er det en annen modell?

I have dismantled the arm and flipped the arm base 180 degrees.
    Then the arm came a little farther back , and when I measure it is pretty accurate 222 mm from the spindle.

Then it was easy to adjust the pu right.

My player has a large center spring.
    I see that your player is quite similar to mine with only one button and other logo .
    Is it adifferent model?

robgil

Medlem
    Ble medlem
    21.09.2015
    Antall liker
    3
    Vis vedlegget 338796 Vis vedlegget 338797 Jeg har demontert armen, og snudd arm basen 180 grader.
    Da kom armen litt lengre bak, og når jeg måler er den ganske nøyaktig 222 mm fra spindelen.

Da var det enkelt å justere elementet riktig i armen.

Min spiller har en stor senter fjær.
    Jeg ser at din spiller ikke er helt lik til min med forskjellig bryter og annen logo.
    Er det en annen modell?

I have dismantled the arm and flipped the arm base 180 degrees.
    Then the arm came a little farther back , and when I measure it is pretty accurate 222 mm from the spindle.

Then it was easy to adjust the pu right.

My player has a large center spring.
    I see that your player is quite similar to mine with only one button and other logo .
    Is it adifferent model?

Im glad for å se du fikk det sortert . Den DM101 kom i et par forskjellige former, de tidlige de liker mine er en manuell hastighetsendringermed bare en av / på -knapp , Logic senere brakt ut elektronisk hastighetsendringersom din, de har også gjort en Logic Tempo og Logic Gemini, den Tvillingene er svært sjelden, men verken var så god som DM101 . De har også gjort armer, den Datum som ble gjort av Syrinx da de gjorde Datum II og Datum IIS, alle svært gode armer og høyt verdsatt på den tiden. Når de bygget DM101 det er designet for å være bedre enn Linn LP12 , problemet var media på den tiden var besatt av LP12 og Logic aldri virkelig åpnet øynene , det er en skam , fordi det var en mye bedre spiller enn Linn og langt foran noe i markedet på den tiden.

Im glad to see you got it sorted. The DM101 came in a few different forms, the early ones like mine is a manual speed change with just an on/off button, Logic later brought out the electronic speed change like yours, they also made a Logic Tempo and a Logic Gemini, the Gemini is very rare but neither were as good as the DM101. They also made arms, the Datum which was made by Syrinx then they made the Datum II and Datum IIS, all very good arms and highly praised at the time. When they built the DM101 it was designed to be better than the Linn LP12, the problem was the media at the time were obsessed with the LP12 and the Logic never really opened their eyes, its a shame because it was a much better player than the Linn and way ahead of anything in the market at the time.

Lynvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Da sier jeg meg ferdig med mitt lille prosjekt.
    Jeg har jeg fått polert tallerken og montert ny drivrem.
    Dynavector 10x5 er montert etter beste evne, og nå koser jeg med musikken.

Spilleren er helt tyst og virker å fungere slik den skal.
    Jeg har spillt noen plater, og lyden imponerer meg stort.
    Alt er større enn jeg er vant til, mer ro i lydbildet og bassfundamentet er formidabelt.

Nå håper jeg på mange fine stunder med ny spiller

I have finished my little project .
    I I've polished the platter and mounted a new drive belt on it .
    Dynavector 10x5 are mounted the best i could , and now I'm enjoying the music.

The player is completely silent and seems to work properly .
    I have played some records , and the sound impresses me greatly .
    Everything is bigger than I 'm used to, more peace in the sound and bass foundation is formidable .

Now, I hope for many nice moments with a new player

Vedlegg

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det ble jo flott!

Ekstra kult er det jo når du har restaurert den selv. :)

Lynvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Den spilleren på ebay så veldig fin ut, men prisen var høy.
    Når det gjelder polering av tallerken og sub-platter har jeg brukt autosol chrome polish med hjelp av maskin

That player on ebay looks very nice, but it was expencive.
    On my player i used Autosol chrome polish with help of a machine.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn