Lockerbie-dømt sendt hjem

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.110
Modig av MacAskill å egenhendig ta beslutningen om å sende den eneste dømt for Lockerbie hjem til Libya av barmhjertighetsgrunner. En modig, og etter min mening også riktig beslutning. NYT

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Jeg er enig med Obama: Tabbe å sette fri en massemorder.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
noruego skrev:
Modig av MacAskill å egenhendig ta beslutningen om å sende den eneste dømt for Lockerbie hjem til Libya av barmhjertighetsgrunner. En modig, og etter min mening også riktig beslutning. NYT
Røyka eller ?

Svinet drepte 270 mennesker.

Enig med Kerry jeg.

"Senator John Kerry, the Massachusetts Democrat who is the chairman of the Foreign Relations Committee and one of seven senators to protest
Mr. Megrahi’s early release, said in a statement that “the news today from Glasgow turned the word ‘compassion’ on its head.”

"Libyeren ble mottatt som en helt da han landet i Libya.

Der mottok jublende folkemasser ham som en helt, melder Sky News.

Senere på kvelden er det planlagt en storstilt feiring til ære for libyeren i sentrum av Tripoli, melder NTB.

og applaus fra Noruego på HS. :p

Vedlegg

S

Slubbert

Gjest
Hevn er ikke rettsvesenets hensikt, det eksisterer for å beskytte folk. Denne mannen er døende og harmløs, han utgjør ikke en trussel mot noen og det at han løslates på dødsleiet har heller ingen innvirkning på faren for nye flybomber. Altså har statlig frihetsberøvelse i dette tilfellet utspilt sin hensikt.

P

Parelius

Gjest
Slubbert skrev:
Hevn er ikke rettsvesenets hensikt, det eksisterer for å beskytte folk
Det er det slett ingen enighet om. Det fins da mange rettsteoretikere som mener straffen også er basert på tanken om å gjenopprette retten. (Kant og Hegel f.eks.)

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Parelius skrev:
Slubbert skrev:
Hevn er ikke rettsvesenets hensikt, det eksisterer for å beskytte folk
Det er det slett ingen enighet om. Det fins da mange rettsteoretikere som mener straffen også er basert på tanken om å gjenopprette retten. (Kant og Hegel f.eks.)
Og hvor bor og virker disse filosofer nå i 2009?
På tide å ta inn over seg at et samfunns behov for å sperre folk inne egentlig er et behov for å sperre dem ute. Fra samfunnet. Og dette bunner i et samfunns behov og rett til å skjerme sine borgere mot farlige elementer.
Det skal allikevel ikke stikkes under noen dommerstol at en dom er basert i noe man kan sekkebetegne som "den allmene rettsopplevelse", der harde fakta peker på at folk (og ofre) gjerne vil se at det deles ut en straff til gjerningspersonene. Muligens bør det være slik av preventive hensyn.
Men det samfunnet er best tjent med er å hindre gjentakelse, ikke straffe folk bare for straffens skyld. Dyrt er det også.

Honkey

P

Parelius

Gjest
Ja, rettferdighet er et tomt ord, og snart like råttent som levningene av disse forhatte filosofer. Det eneste som teller er konsekvenser. Og bare frykten for straff får oss til å holde oss på matta.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Parelius skrev:
Ja, rettferdighet er et tomt ord, og snart like råttent som levningene av disse forhatte filosofer. Det eneste som teller er konsekvenser. Og bare frykten for straff får oss til å holde oss på matta.
Dette er, med respekt å melde, det rene tøv. Det er ingen signifikant sammenheng mellom økte straffer og nedgang i kriminalitet.

Honkey

P

Parelius

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
Parelius skrev:
Dette er, med respekt å melde, det rene tøv. Det er ingen signifikant sammenheng mellom økte straffer og nedgang i kriminalitet.

Honkey
Selvfølgelig er det tøv, men det er et resultat av din måte å lese meg på. Trodde at konteksten - det jeg tidligere sa - gjorde ironien klar som stjernene på himmelen.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Parelius skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Parelius skrev:

Honkey
Selvfølgelig er det tøv, men det er et resultat av din måte å lese meg på. Trodde at konteksten - det jeg tidligere sa - gjorde ironien klar som stjernene på himmelen.
Der andre har en hjerne har jeg kun et forenklet forelegg, og din ironi gikk meg dermed hus forbi. Mine mest ærbødige unnskyldninger overbringes herved!

Honkey

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.110
Tor Nado skrev:
noruego skrev:
Røyka eller ?

Svinet drepte 270 mennesker.

og applaus fra Noruego på HS. :p
Om ikke applaus så har jeg da satt meg nok inn i både sakens natur og prinsipper til at jeg ikke kan se annet enn at MacAskills beslutning var modig og riktig. Modig på grunn av proteststormed som ville komme, og riktig fordi fundamentale rettsprinsipper og siviliserte verdier er viktigere enn å tilfredsstille primitiv hevnlyst ved at al Megrabi om noen måneder skulle ha utåndet på et skotsk fengselshospital, enn i Libya.

Forøvrig finner jeg det langt mer provoserende at noen av de politikerne som har skreket høyest i protest over løslatelsen av en dødssyk mann er de samme som de siste årene har blitt riktig så gode kompiser med diktatoren med Afrikas største oljereserver, og den som i sin tid godkjente terrorangrepet på PanAm Flight 103...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
Honkey-Chateau skrev:
Parelius skrev:

Honkey
Kan da Honken forklare for en enkel sjel som meg hvorfor våre folkevalgte myndigheter stadig vekk øker straffen ( gebyret ) for å kjøre for fort iht. fartsgrensene? De ( myndighetene ) påstår nå i allefall at det er for at færre skal kjøre for fort, og deri må jo ligge dette med nedgang i kriminalitet som følge av økt straff. Eller er det som jeg begynner å mistenke og som enkelte FRP tilhengere påstår høylydt kun et spørsmål om en skjult ekstrabeskatning av bilister?

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
BBC melder at Lockerbie-massemorderen fikk heltemottagelse i Tripoli. Alene for å unngå noe slikt burde han naturligvis blitt holdt innesperret til han døde. BBC melder også at den medisinske behandlingen han mottok i fengselet i Skotland var av en langt høyere standard enn selv det beste sykehus i Libya vil kunne tilby. Fjær i hatten for terroristleder og oberst Muammar Gadaffi.

S

Slubbert

Gjest
Spiralis skrev:
Kan da Honken forklare for en enkel sjel som meg hvorfor våre folkevalgte myndigheter stadig vekk øker straffen ( gebyret ) for å kjøre for fort iht. fartsgrensene?
Det er ren skatt, norsk bøtenivå er ti ganger høyere enn nedover i Europa. Konsekvensen blir som med den overstadige og molboaktige nannypolitikken rundt alkohol og rusmidler, nordmenn takler ikke lenger mer vanlige forhold.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Spiralis skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Parelius skrev:

Honkey
Kan da Honken forklare for en enkel sjel som meg hvorfor våre folkevalgte myndigheter stadig vekk øker straffen ( gebyret ) for å kjøre for fort iht. fartsgrensene? De ( myndighetene ) påstår nå i allefall at det er for at færre skal kjøre for fort, og deri må jo ligge dette med nedgang i kriminalitet som følge av økt straff. Eller er det som jeg begynner å mistenke og som enkelte FRP tilhengere påstår høylydt kun et spørsmål om en skjult ekstrabeskatning av bilister?
Jeg kan ikke gi deg noen fullgod forklaring, nei. Ei heller vet jeg om myndighetene kan underbygge med statistikk at antallet fartsovertredelser påvirkes nevneverdig av prisnivået på de forenklede forelegg. Jeg synes vel å ane en viss selvmotsigende holdning hos de ansvarlige myndigheter dersom de på den ene siden mener at bøtenivået påvirker gjennomsnittshastigheten, mens de på den annen side mener at straffenivået IKKE påvirker forbrytelsene. Sistnevnte kan for øvrig underbygges med statistikk.

Honkey

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Diskusjon vedr dom for 270 drap redusert til fartsbotkjekling.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
BBking skrev:
Diskusjon vedr dom for 270 drap redusert til fartsbotkjekling.
Ta deg en bolle!!

Honken og undertegnede "kjekler" ikke. Vi diskuterer og filosoferer som dannede mennesker. Du burde prøve det en gang du også. ;)

For øvrig er det ganske relevant for saken å se på sammenhengen mellom forbrytelse og straff, både i denne spesifike saken og på et litt mer generellt og prinsippielt plan.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
BBking skrev:
BBC melder også at den medisinske behandlingen han mottok i fengselet i Skotland var av en langt høyere standard enn selv det beste sykehus i Libya vil kunne tilby.
Hmmm.....? Er dette et komplott for å gi mannen en "tilleggsstraff". Umenneskelig spør du meg!

Ja BB, det ER ironisk ment!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
Til topic:

Ved å løslate denne fangen beviser Kenny Mac Askill for hele verden at vårt vestlige samfunn er uendelig mye bedre mht humanisme, åpenhet etc etc enn det patriakalske middelaldersamfunnet disse muslimske terroristene ønsker å dra ned over hodene våre som en burka! Mac Askill nekter å senke seg ned til motstandernes noe primitive nivå og drive kampen "der nede". Vi har for flere generasjoner siden kravlet oss opp av "gjørma", og ønsker ikke å vende tilbake dit!

Amerikanerne sitter dessverre litt igjen "der nede" ( sammen med BB :p ) men vil forhåpentlig ( om Darwin hadde rett ) utvikle seg smått om senn og se at Mac Askill har rett.

Good one Kenny, serves you credit!

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Spiralis skrev:
Til topic:

Ved å løslate denne fangen beviser Kenny Mac Askill for hele verden at vårt vestlige samfunn er uendelig mye bedre mht humanisme, åpenhet etc etc enn det patriakalske middelaldersamfunnet disse muslimske terroristene ønsker å dra ned over hodene våre som en burka! Mac Askill nekter å senke seg ned til motstandernes noe primitive nivå og drive kampen "der nede". Vi har for flere generasjoner siden kravlet oss opp av "gjørma", og ønsker ikke å vende tilbake dit!

Amerikanerne sitter dessverre litt igjen "der nede" ( sammen med BB :p ) men vil forhåpentlig ( om Darwin hadde rett ) utvikle seg smått om senn og se at Mac Askill har rett.

Good one Kenny, serves you credit!
Tror neppe det lønner seg i lengden å "vende det annet kinn til". Slik jesus-gandhi snillisme er selv ikke Obama tilhenger av.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
BBking skrev:
Tror neppe det lønner seg i lengden å "vende det annet kinn til". Slik jesus-gandhi snillisme er selv ikke Obama tilhenger av.
Vende det andre kinn til? Jesus- Gandhi snillisme??

var det ikke du selv som skrev at dette frarøvet "den lille røverern" et utmerket helsetilbud han ikke kommer til å få hjemme? Er det snillisme?? Han kommer jo til å dø av dette!

C

CAP

Gjest
At en muslimsk terrorist blir satt fri og at han blir hyllet av sine egne....... OJ for et sjokk :eek: :eek: :eek:...... regner med at det er vill feiring i den muslimske bydelen Grønland.

Alle muslimer er ikke terrorister, men merkelig nok er alle terrorister muslimer....... en tankevekker bare.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Only Crap skrev:
regner med at det er vill feiring i den muslimske bydelen Grønland.
Har ikke sett så mye som snurten av en champagnekork. Synd, for egenlig er jeg litt tørst.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Etter at Grønland ble fylt opp av utagerende homser vil jeg tro muslimene der holder en lav profil en stund. ;D

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
BT skrev:
Etter at Grønland ble fylt opp av utagerende homser vil jeg tro muslimene der holder en lav profil en stund. ;D
hva med oss utagerende heteroer, teller vi ikke eller?

jeg vil også ha en bit av moroa

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
ErosLoveking skrev:
BT skrev:

Du får prøve. Men jeg tror ikke muslimene lar seg plage i samme grad av slike.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
BT skrev:
ErosLoveking skrev:
BT skrev:

Du får prøve. Men jeg tror ikke muslimene lar seg plage i samme grad av slike.
Seriøst! Uansett hvor mye jeg hetero-homser rundt, og lever syndig i blindfylla, så kommer jeg hjem helskinna hver natt. Hva gjør jeg feil?

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.110
Only Crap skrev:
Alle muslimer er ikke terrorister, men merkelig nok er alle terrorister muslimer....... en tankevekker bare.
jajamensann, spesielt alle de muslimske galemattiasene i IRA, ETA, Fuerzas Armadas Revolucionarias de Colombia (FARC), Sendero Luminoso, og mange andre! Dette vet vi jo med sikkerhet, som vi jo også vet at flere blir voldtatt i Sverige enn i Kongo...

Topp Bunn