Livet - Vanlig i universet?

Ø

Øivind

Gjest
Så et interesant program på National Geografic der de vurderte mulighetene for liv andre steder i universet.

To ting utmerket seg som svært interesante:

1: Det var vel (arrester meg nå om jeg husker feil) metan som spontant hadde oppstått i et eksperiment der en utsatte grunnstoffene i universet for forskjeldige temperaturer og elektriske utladninger. (Dem regner vel ennå med at dette stoffet var svært vanlig her på jorden i dens yngre stormfulle dager)

2: Da NASA fanget opp stoffene fra halen på en komet(som bl.a består av damp fra smeltet is), fant de bl.a AMINOSYRER :eek:

Nå vet jeg selvsagt at det er forskjeld på molekyler og arvestoff...., men aminosyrer er uansett en av de aller viktigste byggeklossene for livet slik vi kjenner det...

..og altså er det stadig flere av de nødvendige byggeklossene, for "life, as we know it" en kan regne med i finne et utall plasser i universet...

Hva tror dere?: Livet - Vanlig i universet?

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.045
Torget vurderinger
1
Litt tung post, dette. På en lørdag kveld, altså. Snakkes i morgen.

Ø

Øivind

Gjest
Joa, hadde ikkeno å drekka på da serru ;)

Uansett: Når en sjekker materien til EN av gud vet hvor mange kometer og finner aminosyrer, så er det sannsynlig at det finnes aminosyrer i et enormt antall kometer.

..og finnes det i aminosyrer et enormt antall kometer, så er det grunn til å tro at ikke alt kommer ifra vår egen planet.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Jorden er den eneste ... planet med liv.
Det er annet liv der ute, men ikke på en planet.

Når det gjelder aminosyrer, finnes dette mange steder. Problemet er jo at rna setta aldri er istand til å øke
informasjonen... den bare degraderer...

Så om dette stemmer andre steder enn på jorda, hvor dette er det eneste faktum funnet...
Så kan det godt være liv andre steder, men det livet blir mindre avansert hele tiden det.

mvh

S

slowmotion

Gjest

Tja, hvordan i all verden skal vi kunne vite det?

Joda, det forskes og det spekuleres, og alle har vi vår mening...

Men alvorlig talt, om det finnes intelligent liv andre steder spiller vel neppe noen rolle for oss her på jorda?

Bortsett fra de filosofiske betraktninger, da....

;)

G

Gjestemedlem

Gjest
slowmotion skrev:

Men alvorlig talt, om det finnes intelligent liv andre steder spiller vel neppe noen rolle for oss her på jorda?

;)
Det har endel svært viktige praktiske betydninger. Hvordan skal vi ellers kunne vite om Arnolds Mr.Universe tittel er reell eller basert på sviktende grunnlag?

Vedlegg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
slowmotion skrev:

;)
Eg tykkjer ikkje vi skal snakke om intelligent liv. Kan vi ikkje klare oss utan adjektivet? Det motsette er sjølvsagt uintelligent liv, noko som vi også har mykje av.
Og kor intelligent skal det vere før vi kan kalle det intelligent? Intelligens er eit svært så overdriven eigenskap, så eg veit ikkje, eg....

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det er klart det er vanlig - en no brainer!(med andre ord, så opplagt at selv menneskene kan forstå det, dvs de som ikke er omtåket av religion eller annen ignoranse)

Og la oss håpe det er noe intelligent liv dere ute også, for det er ikke mye av det i vårt solsystem.
Det er vår eneste redning ;)

O.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Steven Hawkin har uttalt at om det finnes liv der ute, og det minner om oss, så bør
vi håpe at vi aldri møtes, da er vi ferdig. Dette har han sagt i klartekst...
"We should keep our heads down, and avoid detection..." ...

Så når en av de smarteste tenkerne på kloden har kommet til at det er en
EKSTREMT dårlig idee å gå å lete etter våre likemenn der ute, så tror jeg han har rett jeg altså!!

mvh

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Å lete etter vår LIKEMENN er en helvetes dårlig idé ja, vi har mer enn nok med oss selv og vår evne til destruksjon.
Å finne inteliigent liv derimot, det kan være bra for neste inkarnasjon av menneskeheten ;)

O.
Imperial skrev:
Steven Hawkin har uttalt at om det finnes liv der ute, og det minner om oss, så bør
vi håpe at vi aldri møtes, da er vi ferdig. Dette har han sagt i klartekst...
"We should keep our heads down, and avoid detection..." ...

Så når en av de smarteste tenkerne på kloden har kommet til at det er en
EKSTREMT dårlig idee å gå å lete etter våre likemenn der ute, så tror jeg han har rett jeg altså!!

mvh

S

slowmotion

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Eg tykkjer ikkje vi skal snakke om intelligent liv. Kan vi ikkje klare oss utan adjektivet? Det motsette er sjølvsagt uintelligent liv, noko som vi også har mykje av.
Og kor intelligent skal det vere før vi kan kalle det intelligent? Intelligens er eit svært så overdriven eigenskap, så eg veit ikkje, eg....
ok, framandfolk som reiser i verdensrommet.... ;)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Gjestemedlem skrev:
Jepps, Vogons er ikke til å spøke med!

Hm, det bildet får meg helt poetisk... jeg får lyst til å sitere..

MUAHAHA!!!! ;D

mvh

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.281
Sted
Østfold
Nå snakkes det jo om at stadiet fra ingen DNA til et DNA er en vesentlig større "revolusjon" enn fra DNA til menneske. Et av de kanskje største eksistensielle spørsmålene (om man ikke er kreasjonist) er jo hvor dette kom fra.

Med tanke på at "The big bang" "ikke er så lenge siden", altså, det er kalkulert til 13,7 milliarder år siden, og jorden har eksistert mer enn halve denne tiden (om jeg husker rett) så kan man jo spørre seg, med tanke på at bevegelsen i universet fortsatt stort sett er på den samme generelle kurs som den begynte på for 13,7 milliarder år siden, hvordan DNA fant akkurat jorden.

Jeg har mange eksistensielle tanker og filisofier, for eksempel er en av mine teorier, som gjør at vi hele tiden reiser spørsmålet "Hva er meningen med livet", at det hadde vært poengløst med en organisme som var i stand til å reise det spørsmålet om det ikke også finnes et konstruktivt svar på det. Siden vi anser oss for å forstå mye mer enn våre animalske venner av andre arter er det også grunn til å tro at disse fra tid til annen stiller seg enkelte i våre øyne meget primitive spørsmål som vi vet svaret på. Jeg tror at hadde bikja mi stilt meg sine vanskeligste spørsmål så hadde jeg visst svaret, men jeg hadde ikke ant hvordan jeg skulle klart å formidle det til hennes "nivå".

Dersom det er en mening med livet, så vil jeg vel tro det er relativt lite logisk at det bare finnes intelligent liv ett eneste sted i universet. Akkurat dette holder ikke alene som teori, men må viderebygges med tanken om at livet "traff" jorda.

Utgangspunktet for liv antas å ha kommet utenfra, og man har for eksempel påvist at mikroorganismer fint kan overleve i verdensrommet og inni en astroide, en meteor, kanskje til og med en meteoritt.

Vi er jo ganske glade i selve evolusjonslæren, i hvertfall finner jeg den interessant og logisk selv. Om vi ser for oss at dette himmellegemet med liv kom fra et annet sted så er sjansen ganske liten for å treffe jordkloden. Om vi ser på antatte himmellegemer med livgivende klima så blir det vel som å sende et uadressert brev som er ment til en bestemt adresse ett eller annet sted i verden, også viser det seg at pokker ta, brevet kom frem gitt!

Om vi trekker postanalogien videre så må man nok sende ut en god del millioner slike for at de både skal treffe andre himmellegemer, og for at minst ett av dem skal treffe akkurat en planet med et livgivende klima.

Det at DNA finnes er for meg det store eksistensielle spørsmålstegnet, og uansett hvor lite gudfryktig jeg føler meg så kan jeg ikke si annet enn at enten er det en veldig logisk forklaring på hvorfor DNA er en helt åpenbar og naturlig bestanddel av det ytre rom, eller så må det finnes en eller annen grad av overlegg i det hele.

Jeg synes også det er interessant å filosofere over hva som skjedde før "the big bang". Hvor kom livet fra om det ikke eksisterte DNA før the big bang?

B

Back_Door

Gjest
Finnes en universell bevissthet? En sammenheng som mennesket vil kalle religiøs, men som egentlig er vitenskapelig?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
slowmotion skrev:
Audiophile-Arve skrev:
ok, framandfolk som reiser i verdensrommet.... ;)
(Verdsrommet, heiter det!)
Og så må dei ikkje på død og liv reise. Det er heilt greitt for meg om dei er passeleg uintelligente, og held seg heime. Det verste eg kan tenkje meg er ein invasjon av massevis av handelsreisande som prakkar på oss all slags interstellart juggel.
Sjølv om eg reknar med at dei etter kvart vil opparbeide ei nynorsk kompetanse som er fullt på høgd med svorsken til teppeselgjarane på strendene i Syden.

S

slowmotion

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
(Verdsrommet, heiter det!)
Beklager. Jeg kan lese nynorsk, men ikke skrive det. ;)

Og så må dei ikkje på død og liv reise. Det er heilt greitt for meg om dei er passeleg uintelligente, og held seg heime. Det verste eg kan tenkje meg er ein invasjon av massevis av handelsreisande som prakkar på oss all slags interstellart juggel.
Sjølv om eg reknar med at dei etter kvart vil opparbeide ei nynorsk kompetanse som er fullt på høgd med svorsken til teppeselgjarane på strendene i Syden.
Nja, det er vel tvilsomt om det kommer noen hit, selv om det finnes vesener der ute som er ute og reiser av og til.

;)

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Det verste er vel ikke at de kanskje kommer på besøk, tenk om vi blir nedringt av interstellare telefonselgere som vil prakke på oss all mulig slags kosmisk dritt og lort. Det er ikke sikkert at en reservasjon i Brønnøysundregisteret er noe verdt når selgeren sitter 500 lysår unna.

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
425
Selvfølgelig finnes det liv andre steder i universet!
Alle mine arbeidskollegaer er overbevist, ref. spørsmålet jeg hele tiden får: "Jøss, Yellow. Hvilke planet er du fra?" ;D ;D ;D
Og hvem vet? Jeg befinner meg ihvertfall hovedsaklig i mitt eget univers. :D

S

slowmotion

Gjest
De aller fleste lever vel i sin egen verden.
Jeg har i hvert fall aldri møtt noen som ikke gjør det ... ;D

;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
Tubesnake skrev:
Det verste er vel ikke at de kanskje kommer på besøk, tenk om vi blir nedringt av interstellare telefonselgere som vil prakke på oss all mulig slags kosmisk dritt og lort. Det er ikke sikkert at en reservasjon i Brønnøysundregisteret er noe verdt når selgeren sitter 500 lysår unna.
Og tenk på reklamasjonar...det er lite vits i EU-direktiv. Problema eg har med Rolexen eg kjøpte av min lokale klokkeneger på Costa del Sol, vert barnemat...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Vi får sende DDE på turne til andre planeter, så blir det liv, om de ikke er det fra før.
Au -den var dårlig.

Om det er liv på andre planeter så vet jeg ikke om det kommer noen gang kommer til å påvirke oss i vesentlig grad, siden avstandene er så uoverkommelige som de er. Selv om dette livet mot formodning skulle være i stand til å reise med lysets hastighet ville turen tatt noen tusen år.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.472
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
... min lokale klokkeneger på Costa del Sol ...
Sorry o.t. ;D ;D ;D
Den setter «negerdebatten» i et nytt lys.

mvh
KJ

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.472
Torget vurderinger
1
slowmotion skrev:
De aller fleste lever vel i sin egen verden.
Jeg har i hvert fall aldri møtt noen som ikke gjør det ... ;D

;)
Hmmmm ... det er jo en skrekkelig tanke å skulle leve i noen andre sitt univers, i det minste på mer permanent basis ... men hva vet vel vi, det er kasnkje det vi egentlig gjør ... i det minste dersom vi skal tro en del av de troende ...

mvh
KJ

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Det store antallet planeter og stjerner som finnes tatt i betraktning, tror jeg man skal være rimelig selvopptatt for å avskrive intellligent liv andre steder. Saken er vel den at om disse "andre" virkelig er intelligente så kommer de nok ikke til å kontakte oss før vi selv har nådd et stadium som kan kalles intelligente. :-\

Jeg har dem mistenkt for å ha satt ut advarselsskilt i passe avstand fra jorden: "Fare agressiv art under utvikling"!
evt: " Advarsel!! Tenåringer på hjemme-alene-fest! "

S

Slubbert

Gjest
Det er ekstremt usannsynlig om det ikke finnes (intelligent) liv på tusener av andre planeter i universet. Avstandene er dog så uoverkommelige at det er tilsvarende usannsynlig at vi noensinne får kontakt med dem.

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.782
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Så "Mission to Mars igår" -
Det er intelligent liv andre plasser!!

Ø

Øivind

Gjest
Jaja, takker for alle de "vitenskaplige analysene"... ;) :)

Topp Bunn