Litz tonearmskabler?

Classichifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2010
Antall liker
76
Sted
Gjøvik
Torget vurderinger
2
Har ingen erfaring med nevnte kabler, kunne godt tenke meg å høre om tonearmskabler. Har original kabler på SME10 er de bra? veldig fokus på kabler generelt men prates lite om tonearmskabler.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
25.866
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Har vært med på å bytte til Cardas kabel på en Rega RB 300 arm med stort hell. Litz kabel har jeg ingen erfaring med. Kunne også tenkt meg å høre om noen som har byttet armkabel på SME.

OU812

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Kjøpte et slikt sett i 5meters utgave. Meget rimelig,og hurtig levering. Når jeg fikk dette,så la jeg merke til at disse lignet helt på kablene som var i min MG-1 arm.
Undersøkte dette, og jaggu var det litz kabel i denne armen.(sto på en tegning fra armleverandøren) Synes armen/e til MG-1 armen er minst like god som andre armer jeg har prøvd, til å få et lytteinntrykk av forskjellige pickuper, så hvor god/dårlig denne er skal være usagt. MEN jeg synes ikke denne litz kabelen står noe tilbake i forhold til audio note kabelen til mange ganger denne prisen. MEN nå har jeg IKKE prøvd litzkabelen i samme arm som audio note , så noe absolutt lytteinntrykk kan jeg ikke komme med. ( egentlig bare synsing fra min side dette)
Skal en sammenligne armkabler, så må jo disse testes opp mot hverandre med samme arm/pickup så jeg tror ikke så mange har råd og kunskap til dette.
Mvh Jan I

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Har vært med på å bytte til Cardas kabel på en Rega RB 300 arm med stort hell. Litz kabel har jeg ingen erfaring med. Kunne også tenkt meg å høre om noen som har byttet armkabel på SME.

OU812
Har byttet på 3009sII og på series III noe du lurte på?

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Hei!
Har bytta kabel i ein SME 3009 serie ll. Brukte kabel frå van den hul. Trikky å lodde på pickup-kontakter men sett ein tanpirkar i kontakta og lodd i vei. Gjekk greit å dra igjennom tonearmen. Dra inn nokre sytråar ekstra når du drar ut dei gamle kablane slik at du har nokon i reserve om noko skulle gå galt.
På Serie lll slit du nok litt pga. at hele tonearmen er utbytbar slik at du må byte kabel i tonearmsrøret og basen kvar for seg. Dette ville eg ikkje ha begynt på.
Lykke til!

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Ja bare det å bytte ledningene i selve armen på en series III er meget intrikat. Inne i armen ligger en U formet balsalist som er meget pirkete å få ut, og enda mere pirket å få inn en ny. Det er mye små deler, og det kan være vanskelig å få løst.

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
OBS!
Såg no at eg ikkje akkurat svarte på spørsmålet innledningsvis. Nei eg har ikkje prøvt Litz kablen. Van Den Hul sine sølvkabler har eg god erfaring med. Dei er fleksible og endrar sansynlegvis ikkje eigenskapane på armen til det verre. Desverre er dei dyre.
MVH

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hvilken kabel byttet du til og ble det en oppgradering lydmessig?

OU812
I series III armen ble det byttet til van den hul. Her var armledningen ødelagt slik at jeg ikke fikk hørt denne før byttet.
i serie II armen byttet jeg til noe armledning jeg hadde liggende da ene kanalen hadde dårlig kontakt inne i armen . Da jeg ikke hørte noe skikkelig på den,så vil jeg ikke si noe om dette ble bedre eller ikke.
Forøvrig,så var van den hul ledningen atskillig stivere enn både audio note og litz ledningene

Topp Bunn