En høyttalers dynamikk bestemmes i utgangspunktet av anvendte elementers forhold mellom motorkraft og bevegelig masse. Man kan regne seg fram til et forholdstall her ved å dele BL-faktor på MMS (moving mass).
Dette utgjør utgangspunktet, men omgivelsene elementene settes inn i spiller (!) også inn. Settes elementene i hornladning vil dynamikken ekspandere, men settes de derimot i en kasse fylt med dempemateriale reduseres dynamikken/energien. Er kabinettet bygget med paralelle vegger forsvinner ytterligere dynamikk i form av stående bølger.
Vi snakker her om tap på det akustiske plan. Det største dynamikktapet får man typisk på det elektriske plan ved tap i delefilter. Når en høyttaler koprimerer eller endrer klangkarakter ved økt pådrag skyldes det primært delefilteret. Her er det to faktorer som både undervurderes og neglisjeres.
Det ene er elektrisk tap i komponentene. Underdimensjonerte komponenter fungerer gjerne helt greit ved lite pådrag og ved frekvensmåling, men gir man på "litt" ikke bare endrer de karakter med de går i metning og slutter å fungere etter hensikten.
Her sparer desverre de fleste produsenter på kvaliteten, og jo mer komplekse delefiltrene blir dest mer dynamikk stjeler de. Kvaliteten på de komponentene som evt. settes paralellt er spesielt kritisk, stikk i mot hva mange tror, går de i metning ser forsterkeren inn i en ren kortslutning.
Den andre siden er det vi kjenner som høyttalerens impedanskurve. En høyttaler kan gjerne vise til en jevn frekvensgang ved 1W, men er impedanskurven betydelig ujevn vil også lyden forsterkes ujevnt ettersom forsterkeren møter ulik motstand. Når dette så virker sammen med faktorene nevnt ovenfor har vi ett problem.
Utgangspunktet for å forstå dette ligger i å ta som utganspunkt det faktum at lyd er energi. Kunsten er å bevare den dynamiske energien såvelpå det elektriskesom det akustiske plan. De prosentene man evt. mister kan ikke kompanseres ved å spille høyere ???
Mvh. RS
Dette utgjør utgangspunktet, men omgivelsene elementene settes inn i spiller (!) også inn. Settes elementene i hornladning vil dynamikken ekspandere, men settes de derimot i en kasse fylt med dempemateriale reduseres dynamikken/energien. Er kabinettet bygget med paralelle vegger forsvinner ytterligere dynamikk i form av stående bølger.
Vi snakker her om tap på det akustiske plan. Det største dynamikktapet får man typisk på det elektriske plan ved tap i delefilter. Når en høyttaler koprimerer eller endrer klangkarakter ved økt pådrag skyldes det primært delefilteret. Her er det to faktorer som både undervurderes og neglisjeres.
Det ene er elektrisk tap i komponentene. Underdimensjonerte komponenter fungerer gjerne helt greit ved lite pådrag og ved frekvensmåling, men gir man på "litt" ikke bare endrer de karakter med de går i metning og slutter å fungere etter hensikten.
Her sparer desverre de fleste produsenter på kvaliteten, og jo mer komplekse delefiltrene blir dest mer dynamikk stjeler de. Kvaliteten på de komponentene som evt. settes paralellt er spesielt kritisk, stikk i mot hva mange tror, går de i metning ser forsterkeren inn i en ren kortslutning.
Den andre siden er det vi kjenner som høyttalerens impedanskurve. En høyttaler kan gjerne vise til en jevn frekvensgang ved 1W, men er impedanskurven betydelig ujevn vil også lyden forsterkes ujevnt ettersom forsterkeren møter ulik motstand. Når dette så virker sammen med faktorene nevnt ovenfor har vi ett problem.
Utgangspunktet for å forstå dette ligger i å ta som utganspunkt det faktum at lyd er energi. Kunsten er å bevare den dynamiske energien såvelpå det elektriskesom det akustiske plan. De prosentene man evt. mister kan ikke kompanseres ved å spille høyere ???
Mvh. RS