Liten rørforsterker til kjip oppgave / iphone som kilde

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.146
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Jeg begynner å bli lei av det øreslitende gnålet fra ungenes iphoner.Det er fint at de liker å spille musikk ,uforståelig at de trives med "lyden" fra telefonene.
Etter diverse krangler er to ting klart:
-på tide med litt (liv og) rør(e) i barneoppdragelsen.
-noen hadde trolig lagt listige planer og jeg ble lurt(Det er greit siden det er gøy å bygge :) )

Nå skal det planlegges en liten ! (unødvendig å si hvorfor) rørforsterker.
Iphonen skal være kilde og forsterkeren kommer til å bli bygget i en håndfull eksemplarer, siden det er flere som maser.Det skal bygges med standard komponenter uten jåleri på delesiden.Men det skal ikke spares til fant på kvalitet.Jeg kommer til å anstrenge meg for at resultatet skal bli brukbart.

Denne skal være liten og lett .
hvor mange watt : 5? 10?
Eller kan en komme unna med et par watt ? (kt 61 triodekoplet pp vil kunne gi drøye 2w )
se ? pp?

høyttalere som ikke tar mye plass, ikke flår far og ikke rister grunnmuren må også ordnes.

Noen innspill med tanke på utgangsrør og se/pp ønskes.

Jeg kikker stadig på rør:

Av en eller annen grunn stoppet jeg ved Pen 50 , kt 61.6aq 5 ?
Men disse er kanskje feil valg til jobben.
Det burde muligens velges noe som er i produksjon fremdeles.

Fyr løs karer

Ps det er imperativt å begrense antall kilo sand!
det er et vesentlig poeng at dette skal være rør

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Antall liker
13
Liten rørforsterker til kjip oppgave

Morro, har litt slike planer om en liten forsterker bygget på 'rest' komponenter jeg også. Jeg tenker SE med parafeed med en toroid 230V power trafo, 50VA burde være mer enn nok. Choke loading (VT4C shoppen har endel billige anode choker). 1-3W kommer langt med en passende HT vil jeg tro...

Noen rør jeg har sett på (morro-rør er absolutt en fordel):

EL/PL36
3E26 / 829B / QQE 04/60
832A / QQE 04/20
2x ECL86 triodekoblede i parallel (meget fine kurver i triode i linken nede)
+++ (6BX7, 6EM7, 6V6GT, 6W6GT osv...)

Mange fine kurver for noen av disse rørene her:

http://www.tubes.mynetcologne.de/roehren/daten/as_triode_e.html

- Slarssen

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Antall liker
13

Et lite utkast av det jeg har i tankene for meg selv. Kun et utkast altså, verdier på motstander og kondiser er ikke vurdert ennå.

Har de 80H chokene liggende, så derfor planlegger jeg å bruke de. Strømforsyning blir antakelig en AX50 likeretter med 260-0-260V trafo. Burde gi 320-30-40V DC ut.

Edit: Dette blir forøvrig ikke en 'liten og lett' forsterker for din del, dog. Men så vil jo ikke bli tilfelle for enhver rørforsterker med minimalt av halvleder innhold...

Vedlegg

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.146
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4

Takker for innspill karer.

Bernt : inngangs og utgangstrinn i samme kolbe, et godt forslag.
Jeg skal kikke litt på alternativene.

Stig :jeg har sans for torroid løsningen du viser. fint å se at siden til schlangen er oppe igjen.

I dag var fredagstrafikken ut av byen veldig treg.Jeg ringte Apple for å finne ut hva størrelsen på signalet ut fra Iphonen er.Det ble som en tur inn i kafkas verden.Ble satt fra det ene fjolset til det andre.Ingen kunne svare.Til slutt endte jeg opp hos et grettent spetakkel som ikke ville fortelle meg noe med mindre jeg kunne oppgi produktets serienummer...
det endte med at jeg la på røret og gikk innom polet.

Jeg ser at de selger dock`er med signal ut på linjenivå.Jeg aner ikke størrelsen på signalet utfra telefonen.Noen som vet ?
Noen synspunkter på hvordan jeg bør kople iphone til forsterkeren ?

størrelse er relativt.liten og lett må sees i forhold til en herværende se forsterker:
kan presisere: liten og lett= to kanaler og psu i et chassis ca 30 x 40 cm

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
Om signalet er ekstremt lite kan du putte et ECC83 foran utgangsforsterkeren.
Noe sånt som gjøres for å forsterke opp et signal fra en gitar.
Dette forsterker opp signalet rundt 60 ganger og holder for det meste.
Det holder med et rør for to kanaler da røret har 2 trioder.
ECC83 glatter ut og maskerer ut skarpe kanter om du spør meg, og jeg foretrekker 5751 ( som er lik ) for hifi.
Om signalet er enda mindre vil en pentode forsterke enda mer. ( EF86 )
Volumkontrollen kan stå bak første trinn for å hindre overstyring av forsterkeren. VH. Bernt

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.598
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Kaskje i kombo med bakladehorn med en rimelig fostex i, også?

Johan-Kr

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.146
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Inspirasjon er alltid av det gode. Dog kommer den litt sent.Da temaet ble bragt på bane her hjemme , forsøkte jeg å selge inn Fatman.
Undertegnede har , som de fleste , mindre tid til diy enn ønsket, og skulle aller helst ha brukt den til å realisere en grom pp forsterker.(Det blir sikkert enn tråd etterhvert )
Imidlertidig ville ikke gutta ha en kjøpeamp.Jeg var mer enn villig til å gjøre enn trippel payoff.Tid er jo verdifullt.

Jeg har ikke undersøkt om det finnes løse dock `er i salg , i tilfelle skal det implementeres.
Ellers ser jeg i linkene at inngangsfølsomheten er henholdsvis 200 og 400 mv for full utstyring.

Dermed fikk jeg svar på et av de første spørsmålene.Takk.

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
Det er bedre å bygge selv. Da kan man bruke resten av livet på å finne "the perfect sound".
På den annen side, hva skal man gjøre etter "the perfect sound" er funnet.

Sjekket nettet litt bedre og da fant jeg disse STC forsterkerne jeg viste jeg hadde sett før. Ikke testet selv.

http://www2u.biglobe.ne.jp/~hu_amp/amput3e.htm

De bruker ofte 6bm8 eller ECL82.

http://www.drtube.com/datasheets/6bm8-sed1996.pdf

VH. Bernt

Edit. Sjekket litt mer. Ikke alle er fornøyd med STC prinsippet. Kanskje bedre å koste på seg en JC Morrison (Micro 3.5) 2A3 forsterker

http://www.the-planet.org/images/2A3--6SL7_small.jpg

BJ.

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.146
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Takk
forslagene vil nok tilfredsstille guttene, men ikke gammern`s ønske om å lage kretsen selv :)

Bernt`s foslag fikk meg til å se det praktiske med driver og utgangsrør i samme kolbe.

Jeg tenker i retning compactron:

http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/123/6/6AD10A.pdf

Istedet for å bedre lineariteten i utgangsrøret ved å triodekople det , kan jeg benytte lokal feedback i trinnet, plate-grid, kanskje katodefeedback...
får snoke litt i trafo tilgang før dette bestemmes.

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.146
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Slik : en kjapp skisse uten for mange verdier på.Kjedelig lik kretsen fra 13e1, men pytt.
En se trafo av passelig kvalitet?
Ikke mange watt eller ma her: reflektert last bør ligge mellom 5 og 8 til 10 k tror jeg.

bør få plass i et lite chassis dette

Vedlegg

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Hvis målet er en kompakt konstruksjon, hvorfor likeretter-rør og choke? Soft-recovery dioder, crc og en Swenson reg vil gjøre susen bra det også til formålet. Hvis du får til passende kjøling så kan jeg bygge en Swenson-reg til deg på det kortet jeg fikk i Horten for et par år sida. Har overskudd på delelageret for tida ;D.

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.146
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Andreas takk for et hyggelig tilbud :)
Men ... spar reg kortet til senere eget bruk. Noen irrasjonelle valg gjøres: det er jo diy og feelgood factoren teller.(selv om ingeniør betraktninger sikkert taler i mot dette valget)

Jeg måtte skippe en choke , men hele greia får plass i et 20 x 30 chassis.
her er forøvrig en opt som muligens duger

http://www.edcorusa.com/Products/BrowseSeries.aspx?SeriesID=34
Og så er det jo hammonds 125 serie, men jeg er ikke sikker på om de kan koples til 7-8 k ohm reflektert last: ser "bare" ut til å være mulig med 2500,5000 og 10000

Pentode delen av Røret har forøvrig dual grid og det må litt tankepusleri til for å finne ut hvordan jeg "parkerer" g3.Jeg skal bare ha input via g1

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
Normalt koples G3 til Katode. Den er oppgitt til 0 Volt på mange kurver og da kan den også jordes.
Liten plass i chassiset krever gjennomtenkt utlegg av trafoer. De har lett for å stråle magnetfelt inn i hverandre og dette gir brum.
VH. Bernt.

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.146
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Bernt: det ligger en link til databladet for det aktuelle røret litt lenger opp.Som du ser der der oppgitt transconductance for g3 på 850 micromhos.Dette forstår jeg dithen at røret har 2 styregitter.Jeg trenger bare det ene og da er det ikke sikkert at det lureste er å legge g3 til jord i dette tilfellet, er det vel ?

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
Nå skal det sies at jeg aldri har brukt slike rør til audio, men jeg mener fortsatt at 0 ( Jord ) vil virke, men arbeidspunktet vil kanskje ikke være optimalt for en pentode til ditt bruk. Kanskje best å høre med noen HF folk som har sett dette brukt i praksis i radioer. Det holder visst til en på Vestfossen.. VH. Bernt

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.146
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
smoking-amp
diyAudio Member

--------------------------------------------------------------------------------

I have found a way to make an excellent pentode from some real "junk" tubes. Look at the plate curves for any of the dual control pentode tubes (6LE8, 9KC6, 6BV11, 6MK8,6BU8,....)and they are very rounded and high distortion due to screen current siphoning off plate current at low plate voltage. These tubes have a close-meshed G3 (suppressor grid) instead of the very open spaced G3 usally found in normal pentodes. (Usually used for control/modulation purposes in the dual control case) The screen grid G2 wires normally cause electrons passing by to be deflected slightly off course due to the screen grid potential. The open mesh G3 of normal pentodes at zero volts still lets most of these get by to the plate, but the close mesh G3 of the dual control tubes deflects a lot of these back to the G2 screen grid causing the high screen grid currents. G3 is normally operated at zero volts (relative to cathode) for convenience and to repel secondary emission electrons from the plate back to the plate. Most normal pentodes have G3 internally connected to the cathode as well. If one puts about +12V to +15V on G3 (relative to the cathode) of the dual control pentodes (which have an isolated pin for G3), then the screen deflected electrons still get by to the plate. Secondary emission suppression is hardly affected by 15V less difference between plate and G3. The plate curves square up into the best beam pentode curves you have ever seen. Screen current drops significantly (compared to 0V on G3) at low plate voltage. Current into G3 is miniscule. The plate resistance of these tubes is very high due to the screen grid and the close meshed G3 both acting as shields. They should make excellent high impedance current sources. These dual control tubes often go for $.50 when on sale.

Noen har sett på dette tidligere: Et google søk etter dual controll grid pentode av dette resultatet: sitatet er klippet fra en tråd på diy audio.
Ellers alltid hyggelig å konsultere Vestfossen.

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
OK. Ser poenget med dette. På din inngangspentode viser kurvene opptil 5 Volt så dette er trolig nok.
Om du lager en DC glødespenning med lite rippel kan denne brukes til formålet. 0 volt jordes og den positive 6,3 volt spenningen filtreres godt og du kan ha et potmeter der du kan justere spenningen inn på G3 fra 0 til ca 5 - 6 Volt. Om katoden ligger på 2 volt vil G3 da kunne være opptil 4 Volt positiv med 6 Volt. Dette forutsetter en "rippelfri" glødespenning. G3 bør vel ha en kondensator for å glatte spenningen. Det finnes selvfølgelig andre måter å lage en DC spenning på 6 Volt på også.
For eksperimentets skyld kunne det vært morsomt å se forvrenging med forskjellig spenning inn på G3....
Personlig må jeg nok innrømme at jeg foretrekker G3 normalt koplet da jeg sparer tid under bygging. VH. Bernt

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.146
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
sånn omtrent :)
g3 arrangementet fant jeg hos p millett.Denne forsterkeren blir nokså lik hans "mighty midget" oppdaget jeg.(compactron rør og plate-grid feedback i begge)
Som Bernt påpeker det er verd å sjekke ved ulike g3 spenninger.likeså ulike verdier av reflektert last.
Noen vil kanskje stusse over at jeg benytter en kjip hammond choke til choke input .såvidt jeg kan se blir den ikke utsatt for noe utover spec hva gjelder strøm og spenning.Om andre forhold spiller en rolle er det fint og bli det fortalt. :)
Med en enklere forsyning ville det kanskje være mulig å stappe dette inn i en mindre kasse.Jeg skal bruke skohorn og få det inn i en 20 x 30 som motron har på lur...

Vedlegg

Topp Bunn