Forsterkere Liten og billig tass av en klasse D/T forsterker imponerer.

U

utgatt19288

Gjest
Fikk bare lyst dele noe.
Høye strømpriser og timer med lyd og bilde daglig gjorde at jeg for alvor begynte å tenke på et alternativ til rørforsterkeren. Tanken var bare å finne en liten «klasse D tøyse-forsterker» som forsterker nr.2. Har følsomme høyttalere og trenger ikke mer enn 5-10W i mitt lille lytterom. Hadde lyst prøve Tripath men hvor handler slikt i disse dager? Mye kloner og kopier på Ebay og tenkte Audiophonics er en trygg havn. Valget falt på denne til <30 euro eksl. strømforsyning.
https://www.audiophonics.fr/en/inte...ath-ta2024-class-d-2-x-15w-4-ohm-p-11845.html

Vil på en enkel måte sammenligne lytteinntrykkene med en god pils som har den "riktige" kombinasjonen av: bitterhet, sødme og friskhet. Slik er det med denne tassen også. Litt mørk i karakter men samtidig åpen og detaljert. Dette til tross for at THD+N oppgis <10%. Fant en omtale av forsterkeren og må si at jeg føler dette stemmer godt med mitt inntrykk:

Paired with suitably sensitive speakers the Sure TA20124 is a very good amplifier and exceptional value for money. Sometimes I wonder if my valve amplifiers are really that much better when you consider the purchase price and operating costs (electricity and replacement valves).

Har det ikke så travelt med å kjøpe nye rør til Copland, det kan vente. Jeg så ikke den komme! Som dere ser av bilde er det en liten tass som er plassert på toppen av rørforsterkeren. Eneste ulempen med størrelsen er at bakpanelet for tilknytning av kabler blir tilsvarende smått og knotete.
hifi.jpg

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
887
Enig. Disse er overraskende. Du kan også finne slike småforsterkere som er baset på Texas Instruments TPA 3116 forsterkerchip. De er hakket bedre med mer effekt og nyanser.

U

utgatt19288

Gjest
Overrasket over forholdet pris/kvalitet. Er jo som du påpeker andre chipsett som med en marginal økning i kost gir noen knepp opp i lydkvalitet. Føles nærliggende å bestille en Topping PA3s. Men det jeg likte med Tripath var den litt "mellow" signaturen som står seg til Heresy.

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Antall liker
6.340
Torget vurderinger
14
Noe å vurdere med tanke på økende strømpris. Takk for tipset.
Lasse

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.635
Torget vurderinger
10
Kjøp deg en sure 2024 og en 3116 og sammenlign :)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
887
Jeg har en TPA 3116 - basert miniamp på TV. Har også hatt Topping med TA 2024. Klangkarakteren i 2024 kan jeg like, men 3116 driver høyttalerne bedre, og med bedre taletydelighet. Det betyr mye til mitt bruk. 3116 oppleves subjektivt som å ha mindre forvrenging også. Høyttalerne er Sonab OD-11.

• Liker
Reaksjoner: 666

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.635
Torget vurderinger
10
Jeg har en TPA 3116 - basert miniamp på TV. Har også hatt Topping med TA 2024. Klangkarakteren i 2024 kan jeg like, men 3116 driver høyttalerne bedre, og med bedre taletydelighet. Det betyr mye til mitt bruk. 3116 oppleves subjektivt som å ha mindre forvrenging også. Høyttalerne er Sonab OD-11.
2024 er svært svak og gir forvrengning ja, men en bløt en :)

U

utgatt19288

Gjest
Har dere noen TPA3118 eller 3116 forsterkere å anbefale, gjerne ferdig bygd.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
887
U

utgatt19288

Gjest
Veldig bra, takk for info karer! Dette skal jeg se nærmere på.

Har lenge vært på utkikk etter en forsterker nr.2 og tenkt at en tilårskommen NAD klassiker eller lignende hadde vært noe. Men det er helt uaktuelt anskaffe 30-40 år gammel elektronikk når jeg ser hva som bor av kvaliteter i rimelige klasse-d/t forsterkere. Har gått under radaren på meg i alle fall.

Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn