Liten og billig Sub ?

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Hei,

Overgang til flatskjerm betyr at den store passive Sub'en som dagens TV står på må ut av stua.  Og TV stua er det ikke jeg som er sjef for mht estetikk.

Derfor; jeg er pålagt å finne en bitteliten (aktiv) Sub som kan gjemmes bort....noen tips?  

Lyd er ikke kritisk, dette er et rent film-anlegg, hva med sub'ene som følger med PC 5.1 høyttalerpakker, noen som har testet det?

mvh Ole

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Polk Audio PSW 303.Mvh Ove.
Skulle gjerne hatt noe under kr 1000.-......men da blir det vel bare PC-sub'er som er tilgjengelig, men det er da bedre enn ikke noe for film bruk?

Ole

llossius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2005
Antall liker
0
Den Prosonen har jeg hørt hos en venn. Ok til film. Mye mye bedre en PC høytalere i hvert fall. Kostet ca 800 den gangen han kjøpte den.

n00b

Medlem
Ble medlem
10.12.2006
Antall liker
0
Hei,

...

Derfor; jeg er pålagt å finne en bitteliten (aktiv) Sub som kan gjemmes bort....noen tips?

Lyd er ikke kritisk, dette er et rent film-anlegg, hva med sub'ene som følger med PC 5.1 høyttalerpakker, noen som har testet det?
mvh Ole

Jeg har en Gale 4080. Tror den koster ca 2k ny:

http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/Hoeyttalere/Aktive_subwoofere/GALE_4080W_Subwoofer_Sort.htm

Jeg plukket den opp brukt for 850,-. Syns den funker bra jeg, men så er ikke jeg spesielt kresen når det kommer til filmlyd.

- n00b

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Hei ole.  Jeg kunne godt tenkt meg å vite litt mer om hva du har av anlegg ellers i stua.  Min erfaring er at dersom man har gode gulvstående høyttalere med god ytelse i bassen, så holder det rett og slett ikke med bittesmå basskasser basert på 6,5" elementer eller mindre (slikt som ofte er med i PC-sett etc).  De gir sannsynligvis ikke mer trykk eller dybde i bassen enn et par gode gulvstående gjør uansett.  

Hvis jeg har skjønt det rett, så vil du investere bittelitt for å få bedre bass for film.  Samtidig sier du at filmlyd ikke er så høyt prioritert.  Vel, det er en liten selvimotsigelse her, siden du faktisk sier at du ønsker mer bass.  Da er det fronthøyttalerne som legger lista for minstekravet for subwooferen.  Det er ingen vits i å kjøpe en puslete boks som ikke evner å gå dypere eller flytte mer luft enn det hovedhøyttalerne dine klarer alene. Bottom line: Det er faktisk ikke slik at en billig PC-sub er bedre enn ingenting, når hovedhøyttalerne gjør jobben bedre alene.

Har du problemer med WAF?  (Hvem har ikke det i stua).  Kanskje du bør vurdere å designe en custom-subwoofer istedet?  Noe som kan gjemme seg bort bak sofaen eller noe?  Hvordan er stua møblert?  Er det film du skal bruke subwooferen til, og den skal spille kun dype frekvenser (under 70Hz), så er du ikke bundet til å ha den i front av rommet.

PS.  Sier ikke at man ikke kan lage subbass med små elementer og kasser, men da har de som regel en følsomhet som er så lav at forsterkeren må være så kraftig at det blir en stor kostnad.  Små elementer krever også heftig EQ i dypbassen.  Så uansett får du ikke dette til under tusenlappen.

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1
En venn av meg har den minste til Yamaha, og den fungerte overraskende bra til størrelsen/prisen! Den er sannsynligvis til salgs, da han akkurat har oppgradert til en JMLab sub... Send meg en pm hvis du er intressert!

Edit:
Og det utgikk med høye kneløft, for den var allerede solgt ;)

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Det vanskelige er vel å finne en sub i den prisklassen som er liten nok? REL lager jo veldig søte og små sub'er men de er jo ikke blant de billigste.

Proson, Dynavoice osv. er nok de eneste som klarer å lage noe som er såpass billig.

Topp Bunn