Forsterkere Liten Bel Canto knuste stor Hegel!

rdiostar

Fersking
Ble medlem
15.04.2010
Antall liker
3
Så var det gjort! Anlegget er oppgradert med ny dac (Bel Canto DAC 1.5 m/LNS1 strømforsyning) og effektforsterker (Bel Canto REF500s). Begge i svart selvfølgelig!

Tidligere oppsett: Audio Physic Scorpio (beholdt), med Cambridge DacMagic, og Hegel H200. Dette var et oppsett jeg var rimelig fornøyd med, og som gav god trykk, samt bra oppløsning på musikken jeg hører på. Det vil si “Alt”, men typiske bad inkluderer: Red Hot, Dire Straits, Röyksopp, Kari Bremnes, Lars Winnerback, Diana Krall, Eric Clapton, Morcheeba, Pink Floyd...

Fikk likevel ikke den siste snerten jeg ønsket meg, og som man av og til hører på bra anlegg. (jada, vet DacMagic ikke akkurat er hi-end :)). Hører stort sett på Flac-filer streamet fra en sentral NAS, via AppleTV og til DAC. Dette var ikke en “evig jakt etter den perfekte lyd”, men mer et ønske om å ta anlegget fra bra, til skikkelig bra.

Falt for Bel Canto for ganske lenge siden, men da først og fremst pga designet.. Tenkte at de små boksene ikke kan låte like bra som de ser ut, sammenlignet med min svære tunge Hegel! Tok feil gitt :) Endte opp med å kjøpe en brukt DAC 1.5 m/LNS1, samt en ny REF 500s. For en ny verden :)

Lyden har nå blitt knallbra! Høytalerelementene har forsvunnet langt ut av høytalerne mine! Lyden kommer jo ikke derfra lengre, men fra et stort området rundt. Selvfølgelig hadde jeg en sweet spot midt i sofaen før, men den er betydelig utvidet. Nå er det ikke lenger “kjipt” å sitte på en av sidene (men der må likevel gjestene sitte.. )

Ender stadig innom Dire Straits, “Private Investigations” for å høre det snertne “Pssst”-lyden, som nå får meg til å skvette til i begeistring. Dette var moro! Har du ikke hørt lyden, ville jeg prøvd å få testet noe i ditt anlegg. Kan i allefall gå god for REF500 og DAC 1.5.

Som en liten bonus, har overgangen fra full-analogt utstyr til “digitalt” (iallefall strømforsyningen) ført med noen praktiske finesser. Det å kunne la forsterker og dac stå på konstant uten dårlig samvittighet for verken miljø eller lommebok er behagelig. Tro meg. Begge vekkes automatisk opp av AppleTV eller TV, og fungerer knirkefritt med fjernkontroll ( byttet ut med Logitech Harmony One). Nå er det ekstra moro å høre på musikk, god helg!

Vedlegg

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.308
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Enig, BelCanto 1.5 er bra den.

Har du prøvd med standard strømforsyning og - lurer på å oppgradere denne ?

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Håper forøvrig du er klar over at AppleTV resampler til 48kHz uansett kildemateriale.

I praksis vil dette si at selv om du streamer FLAC som er rippet fra RedBook vil ATV resample bort ifra 44.1kHz til 48kHz før signalet når DAC. Jeg er usikker på om ATV er egnet til et musikkanlegg hvis du i all hovedsak spiller kildemateriale med 44.1kHz samplingsfrekvens - i et slikt tilfelle vil Airport Express være et mye bedre valg, da denne resampler til 44.1kHz, men er selvsagt bit-perfect på RedBook.

C

Cyber

Gjest
Gøy når man blir fornøyd.

Hvis det som .Marcus sier stemmer med resampling til 48 khz hadde jeg gjort tiltak.

torhel

Medlem
Ble medlem
03.05.2012
Antall liker
2
Gratulerer med nytt utstyr :)

Har selv Dac 2.5, Ref500 mono og CD2 sammen med Audio Physic Virgo5 og masse Nordostkabler..... Dette spiller knallbra sammen. Bel Canto er god match til Audio Physic.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Trodde aTV IKKE re-samplet - men at AE gjorde det. Det er litt sånn hytt-og-pine når det gjelder dette på verdensveven - med majoritet på at aTV ikke re-sampler. Jeg mener bestemt at på min NAD M51 så viser det 44.1 i displayet - og ikke 48 - når jeg spiller musikk via aTV.

"Fakta" på WWW er vanskelige greier.

Edit: Ser nå at ulike versjoner av aTV oppfører seg ulikt - hvilket vanskeliggjør faktabiten ytterligere.

Sist redigert:

pak.k

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
318
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
torhel- tycker du att det är stor skillnad på dac 2.5 mot cd2 ensam?

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Når jeg streamet via Apple TV 2, sto det 48khz i displayet på dacen, og 44.1 når jeg streamet via AE...

O.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
ATV3 (den nåværende versjonen) og ATV2 resampler alt til 48kHz. Den første versjonen ATV ser det ut som om resampler til 44.1kHz - kanskje du har første versjon Loevhagen?

Red.: og såvidt meg bekjent resampler samtlige versjoner av AE til 44.1kHz.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
I utgangspunktet skal ingen kvalitetsforsterker klare å gruse en annen kvalitetsforsterker innenfor samme segment. Til det er forskjellene og forsterkerens betydning for liten.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Har både aTV1 og aTV2. Må ta en verifikasjon her.

Annet: Enig med Anonym at termen "gruser" er hyperbol. Nyanser derimot...

rdiostar

Fersking
Ble medlem
15.04.2010
Antall liker
3
Bruker ATV2, black, og ser at det står 48 (khz) i displayet på DACen. Har ikke fått sammenlignet dette med annen sampling, men høres unektelig bra ut. Får teste med andre kilder også.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.250
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Gleder meg på dine vegne. Mange BC produkter har noe mørkere klang enn Hegel H200. Hegel/ Cambridge hørtes ikke ut som god match med AF. tror overskriften burde vært (BC knuste Cambridge til 2000kr). Matching er ALT, samt at det blir ikke bedre enn svakeste ledd. Personlig synes jeg ikke Hegel H200 er så bra, men Hegel HD20 er klart bedre enn BC 1.5DAC. Men BC produkter er skapt for hverandre, og når du bruker DACEN også som passiv pre rett i effekt, så gjør den akkurat dette kunststykket bedre enn de fleste. Normalt svekkes dynamikken og trøkket kraftig ved bruk av DAC som PRE. Men BC kan sakene sine, og der konkurentenes dacer ikke kan erstatte gode eksterne forforsterkere, kan en BC kombo være lykken. Grattis med et smart kjøp av gode komponenter.

Kolschtat

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2007
Antall liker
43
Sted
Torshov
Torget vurderinger
6
Prøvde du BC DAC på Hegel? Når jeg hadde BC DAC3.5 spilte det kanon på Hegel H4a. Verdt å teste ;)

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
309
Sted
Tomter
Torget vurderinger
35
Kort innpå her. Noen som har prøvd Hegel HD20 vs Bel Canto 2.5?

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.473
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Bytt strømkabelen til Apple tv det gir definitivt lydgevinst!

Topp Bunn