Lite rom god lyd???

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.442
Antall liker
1.527
Torget vurderinger
29
Hei!
Kan jeg få god lyd i et rom på kun 8 m2??
I så fall hvilke høyttalere bør jeg velge?
Helst brukt, maks 16.000,-
 
O

OldBoy

Gjest
Hei!
Kan jeg få god lyd i et rom på kun 8 m2??
I så fall hvilke høyttalere bør jeg velge?
Helst brukt, maks 16.000,-
Du har en stor utfordring der, ja.

Jeg har selv et arbeidsrom på 8 m2 som har fungert som oppsamlingsplass og mellomstasjon for utstyr som er blitt overflødig etter diverse oppgraderinger i årenes løp. Der har jeg prøvd både store og små forsterkere, samt store og små høyttalere. Hovedproblemet med små rom er at høyttalerne blir stående altfor nær vegger og hjørner.

Hos meg fungerte det faktisk best med de minste og billigste høyttalerne, de uten altfor mye bass, men som var litt stramme i lyden. Gulvstående høyttalere ble fiasko hver gang. Samme med stativhøyttalere som gikk litt dypt, for eksempel et par ProAc Response 1, som var innom, de ble litt buldrete i et så lite rom. Mest fornøyd var jeg faktisk med et par B&W DM601 som sto der et par måneder før de ble solgt for et par år siden.

Men skal du bruke såpass mye som 16k på et par høyttalere, kan du jo tenke litt annerledes. Jeg kan tenke meg at et par av de minste Sonus Faber høyttalerne kan lures til å gjøre en bra jobb, selv på et såpass lite rom. Eller et par B&W705. Det er mulig at jeg er ute på litt tynn is her, jeg har aldri hørt disse i et så lite rom.
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.442
Antall liker
1.527
Torget vurderinger
29
Det er det jeg og frykter ja. Har pr. i dag et par Sonus Faber Concerto Grand Piano i stua som jeg i utgangspunktet har tenkt å bytte ut med Cremona Auditor. Er ikke helt fornøyd med lyden i stua. Dvs. den dybden jeg savner i bassen får jeg når jeg reiser meg, eller når jeg plasserer REL subben min bak i et hjørne. Der står dessverre vedovnen:-( Mulig jeg heller må overtale kona til en liten omøblering i stedenfor, eller kaste ut ovnen, hehehhe:).
 
K

kbwh

Gjest
Inkvisisjonen kommer til de som selger Sonus faber Concerto Grand Piano, for de må ledes ut av den mørke skjelelige krypten de befinner seg i...
 
O

OldBoy

Gjest
Det er det jeg og frykter ja. Har pr. i dag et par Sonus Faber Concerto Grand Piano i stua som jeg i utgangspunktet har tenkt å bytte ut med Cremona Auditor. Er ikke helt fornøyd med lyden i stua. Dvs. den dybden jeg savner i bassen får jeg når jeg reiser meg, eller når jeg plasserer REL subben min bak i et hjørne. Der står dessverre vedovnen:-(  Mulig jeg heller må overtale kona til en liten omøblering i stedenfor, eller kaste ut ovnen, hehehhe:).
Forstår jeg deg riktig dersom jeg oppfatter det slik at det er et gromanlegg som dette som eventuelt skulle stues inn i et rom på 8 m2?

Det var litt sparsomt med opplysninger i trådstarten din, men det klarner litt nå: hvis svaret på ovenstående spørsmål er "ja", ville jeg nok ha tatt en alvorlig prat med kona.

PS. Jeg har til og med prøvd meg med en sub på avveie på mitt 8 m2's rom, og jeg kan love deg at det ikke, jeg gjentar: ikke, er å anbefale. Strengt tatt er det ikke til å leve med engang. Det var som å sitte inni en transformatorkiosk, eller jeg vet ikke hva. Ikke godt å sammenligne det med noe som kan beskrives.
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.442
Antall liker
1.527
Torget vurderinger
29
Planen var vel egentlig da å bytte ut ht. og sub med noe smått og godt:)
Men får vel heller gå for omøblering og Cremona auditor:)
 
O

OldBoy

Gjest
Planen var vel egentlig da å bytte ut ht. og sub med noe smått og godt:)
Men får vel heller gå for omøblering og Cremona auditor:)
Høres ikke dumt ut, det siste. Lykke til! :) :)

Men det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre. Et lite billiganlegg på rommet på 8 m2 kan jo være et greit supplement når kona skal ha finstua for seg selv, eller du blir beordret til stillhet etter altfor langvarige og høytspillende musikkseanser.
 
O

OldBoy

Gjest
Ingenting er umulig ;-)
Det tar bare litt mer tid 8)

Selv har jeg ikke mer enn 9m2 å boltre meg på. men med nitidig plassering, og overdreven demping fungerer det overraskende bra!

http://avforum.no/minhifi/show.php/FallenA

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/FallenA

(la ut linkene til 2 steder, da kinoen viser mer av rommet)

Uansett, lykke til!
Jeg synes at dette innlegget, sammen med tråden om "Nærfeltslytting", som går parallelt med denne tråden, gir nye idéer.

Nå må vel nødvendigvis lytting i små rom bli en slags nærfeltslytting, nesten uansett, men hvis man kombinerer akustiske tiltak som FallenA er inne på, med nærfeltslytting, kan kanskje smårom bli løsningen for flere enn trådstarter?

Jeg tror jammen jeg skal jobbe litt videre med dette på mitt lille arbeidsrom. Men det får bli litt senere i sommer, etter fotball-VM og Tour de France.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Et lite tillegg til mitt tidligere innlegg!

Jeg gikk nå noen måneder og hørte på mange typer monitorer, i den tro at dette måtte være tingen i dette lille rommet. Mine gamle AudioPro Black Diamond V.2 produserte masse bass, og dette virket som et problem. Jeg dempet og dempet, og blokkerte bassport osv. og ting ble litt bedre.
Så lånte jeg naboens QED passive boks, og kjørte signalet rett fra riaa, via denne og til Emblaene mine, og det som tidligere var Boomete bass forsvant som dugg for solen.
Til syvende og sist viste det seg at recieveren som jeg bruker til film gjorde mye ugagn.
Nå er bassproblematikken i rommet mitt borte, og mine nye Magnepan MG12 fungerer som bare juling ;D

Nærfeltslytting?! Ja, det er mulig det, men det funker!
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.442
Antall liker
1.527
Torget vurderinger
29
Er det noen som har noe erfaring med de små Opera høyttalerene?
Lyttet såvidt på noen hos Maxwell i Stavanger. Må si jeg ble litt imponert.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Er det noen som har noe erfaring med de små Opera høyttalerene?
Lyttet såvidt på noen hos Maxwell i Stavanger. Må si jeg ble litt imponert.
Jeg har kun hørt de opera stativhøyttalerne som koster rundt 25000 en plass, og sammen med en audionote kit1 så låt det så hinsides bra at jeg skjønte ikke hva som foregikk. Vel var dette mitt første møte med seriøst rør anlegg, men allikevel. Tror Opera kan være virkelig interessant å kikke nærmere på.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Lite rom? Kanskje en god liten høyttaler kan være noe.
Hva med denne Dali Royal Menuett II?
Eller kanskje satelitttht. til Patos og så forsøke med sub (senere)

Mvh.KW
 
K

kbwh

Gjest
Skal du først ha en god liten høyttaler som kan lage lydscene, få tak i et par Sonus faber Minima, evt. Minima Amator.

KW: Neste gang du anbefaler noe annet enn Sf blir det buksevann!
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.442
Antall liker
1.527
Torget vurderinger
29
Hehe, har blitt ganske så forelsket i SF jeg og, så hvis jeg får tak i Cremona Auditor til en fornuftig pris, så blir det ommøblering i stua. Dette er nå tatt opp i familieråd, hehehe, og vedtatt! :)
Men Opera er en kjekk italiener det også.
 

rolfma

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.03.2006
Innlegg
92
Antall liker
0
Jeg har i perioder brukt små rom til lytterom, det minste til nå var ca 6m2. Mine erfaringer er at det er gunstig med helt flate høytalere som kan veggmonteres, da kan man dessuten dra ut gostolen litt fra bakveggen. Dersom du har mulighet så kan det faktisk være et alternativ å gå for en høytaler som monteres inne i veggen, feks fra speakercraft eller annen produsent. Man slipper tidlige refleker ved å felle inn høytaleren i veggen. Et annet alternativ kan være å gå for et par Berg og montere rumperisten i lyttestolen.

Det er mulig å få forholdsvis bra lyd med innbyggingshøytalere dersom det er nok plass i veggen til kasse etc. Dersom man har mulighet å skli litt ut, så kan man montere en ekstra veggplate (gips eller spon) utenpå veggen for å stive av den litt. Da blir lyden litt bedre siden veggen ikke spiller med så mye. Jeg laget høye rom-dempere av gamle madrasser som jeg rullet rundt 100mm plasrør, disse ble plasserte i hjørnene, det hjalp meg den gang - men de var ikke spesielt pene å se på! Jeg må også si meg helt enig med tidligere innlegg i tråden at det ikke funker med svære gulvstående høytalere i et så lite rom.

mvh
Magnus
 

Vedlegg

Topp Bunn