Lite midbass

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thogew

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    21
    Har kjøpt er par Audiovector QR5, men sliter litt med midbass, som gjør at noe musikk blir lite engasjerende.
    Jeg føler at lyden er veldig balansert på lavere volum, men når jeg skrur opp volumet virker det som diskant/mellomtone og dypbass blir høyere, men at midbassen ikke øker tilsvarende.
    Jeg mistenker derfor at rommet er den store synderen her.

    Har dessverre ingen målemikrofon tilgjengelig for å se akkurat hvor problemområdet er, men jeg har en måling fra mine forrige høyttalere, Klipsch RF82 mk2, som egentlig illustrerer mye av det jeg synes jeg hører nå.

    Har prøvd forskjellige plassering av HT, men synes det låter best der de står nå. Om jeg tar de for langt ut fra veggen forsvinner bassen enda mer. Porten er under HT, så det gjør kanskje at de ikke trengs å trekkes så langt ut.

    Hva kan jeg gjøre for å utbedre problemet? Jeg ønsker ikke benytte EQ.
    Legger ved noen bilder av rommet, så ser dere også hvilke begrensninger/muligheter som finnes.

    100919963_2663855440547461_7318851845521145856_n.jpg 99293296_542300816440859_5678950640902995968_n.jpg 101030208_570050930592406_9094758648470568960_n.jpg 100777070_1787063151417622_3510727265845510144_n.jpg Rew 3 plater.jpg
     

    Vedlegg

    thogew

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    21
    Kan det hjelpe med en bassfelle bak venstre høyttaler?
    På grunn av dør på høyre side har jeg ikke mulighet til det der.

    Edit: Har også en ekstra plate med 10cm rockfon industrial, som man ser på bildet ved siden av skrivebordet.
    Hva med å kutte denne i 2, så jeg får 20cm, og montere den under lerret. Kan det ha noe for seg eller blir det for langt ned til at det har noen hensikt? Eller blir det for tynt?
     
    Sist redigert:

    thogew

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    21
    Nei, da ryker nok dessverre disse også. Utrolig irriterende, for følte jeg virkelig var inne på noe med disse, men dette blir dessverre for tamt og kjedelig for min smak.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.581
    Antall liker
    14.473
    Sted
    Langesund
    Ser det er få som våger seg på å hjelpe deg for dine problemer. Kan jo skjønne det. Kjedelig og tamt pga en delt plate under lerret?
    Hvis den målingen du har lagt ut relaterer til det du hører undres jeg litt. Rimelig ute på tur når det kommer til balansert lyd.
    En peak i bassen som ligger 40 db over midd og diskantområde som har 20 db mer nivå enn mesteparten av grunntoneområdet.

    Tror det hadde vært lurt å få tak i en mikk og et måleprogram for å finne ut om dette er realiteten.
    Tror kanskje vi har litt forskjellig smak når det kommer til frekvensrespons, så denne målingen under her er ikke noen fasit, men mange synes faktisk musikken sprudler og lever - alt annet en tamt og kjedelig altså.
    koko.jpg
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Kjenner litt igjen en slik dipp og peak.
    For meg ser det ut til at lytteposisjon er ved endevegg= peak`n ved 40Hz.Dvs en svært ugunstig plassering av lytteposisjon.
    En litt flatere,mindre vinkling av høyttalere kan muligens gi en litt mer fallende topp?

    Og så var det dippen i området 100-400Hz.
    Floor bounce?

    Slik var det hos meg,og rådet var ett større objekt ved første refleksjon gulv.
    Det hjalp litt,så prinsippet fungerer..før og etter målinger




    uten stoler og absorbenter.JPG
    131095-74078111cb6f506845e7e4af08fc8b1e.jpg
    131096-e58277db422f705d63638465a6d82cfc.jpg
     

    thogew

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    21
    Ser det er få som våger seg på å hjelpe deg for dine problemer. Kan jo skjønne det. Kjedelig og tamt pga en delt plate under lerret?
    Hvis den målingen du har lagt ut relaterer til det du hører undres jeg litt. Rimelig ute på tur når det kommer til balansert lyd.
    En peak i bassen som ligger 40 db over midd og diskantområde som har 20 db mer nivå enn mesteparten av grunntoneområdet.

    Tror det hadde vært lurt å få tak i en mikk og et måleprogram for å finne ut om dette er realiteten.
    Tror kanskje vi har litt forskjellig smak når det kommer til frekvensrespons, så denne målingen under her er ikke noen fasit, men mange synes faktisk musikken sprudler og lever - alt annet en tamt og kjedelig altså.
    Vis vedlegget 644330
    Mente ikke at det var kjedelig og tamt på grunn av absorbent, det ble stilt som spørsmål om det kunne hjelpe.
    Altså om det kunne være en måte å forhindre for mye refleksjon fra frontveggen som muligens utligner bassen i problemområdet.

    Som jeg skrev i mitt opprinnelige innlegg er målingen fra da jeg hadde Klipsch RF82 i hus, har dessverre ingen måling av mine nåværende høyttalere.
    Kurven nå er nok vesentlig mer riktig, men jeg mistenker at jeg har samme problem i 100-250hz området, kanskje også høyere.

    Jeg har dessverre ikke mulighet for å låne mikrofonen jeg hadde her sist, men får vurdere å kjøpe en. Den som følger med receiver blir vel altfor unøyaktig uten kalibrering? Har du evt. tips til rimelig, men ok mikrofon som kan benyttes?
     

    thogew

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    21
    Hei
    Kjenner litt igjen en slik dipp og peak.
    For meg ser det ut til at lytteposisjon er ved endevegg= peak`n ved 40Hz.Dvs en svært ugunstig plassering av lytteposisjon.
    En litt flatere,mindre vinkling av høyttalere kan muligens gi en litt mer fallende topp?

    Og så var det dippen i området 100-400Hz.
    Floor bounce?

    Slik var det hos meg,og rådet var ett større objekt ved første refleksjon gulv.
    Det hjalp litt,så prinsippet fungerer..før og etter målinger




    Vis vedlegget 644333 Vis vedlegget 644334 Vis vedlegget 644336
    Det var dumt av meg å legge inn målingen for den er, som jeg prøvde å få frem, ikke av nåværende høyttalere.
    Utfra hva jeg klarer å høre har jeg ikke problemene i nedre og øvre frekvensområdet, men mistenker at jeg har samme utfordring i 100-250hz++ området.

    Skal prøve det du nevner i forhold til floor bounce. Litt usikker på hvordan jeg kan løse det på en permanent måte, men går i det minste enkelt ann å teste.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Koster vel ikke mye for disse målemicene? Jeg tror jeg ga rundt 1200 elns? Ser nå at den koster 1400, så det er nok en stund siden jeg kjøpte min ...
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.215
    Antall liker
    9.442
    Torget vurderinger
    2
    1, Ved å ha høyttalern tett på vegg får du bassheving som blir for mye av det gode i ditt tilfelle. Å lytte inntil vegg er også uheldig og gir bass boom.
    2. Dippen i øvre bass/nedre mellom tone kommer av rommets refleksjoner og er veldig typisk problem. Googler "floor bounce calculator " så kan du leke litt med effekten av plasseringer . se figur
    3. Du har gått fra Klipsch som har den karakterisstiske U formen i frekvensgang ( kan passe på lavt nivå og sterk dempede engelske stuer, men Klispch og visse andre har langt fra korrekt gjengivelse), og så har du valgt en høyttaler- Audiovektor- som også er lyst klingende og sammediskant løft som Klipsch, for tynt og lyst for min smak, selv i butikkens oppstilling.


    Capture.JPG


    Invester i en Umik usb målemik og REW og mål et vidt spekter av høyttalerplassering og lytteposisjon så kan det blir mye bedre. REW kan også simuler et rektangulært rom!!
    Prøv deg ut fra veggen og få mer demping i rommet.
    Ingen bassfeller kan fikse de værste bassvingningene, (med mindre du tar'n helt ut som The Shy) så det er det DSP som gjelder i normale rom


    Her er en rom måling med dine høyttaler med noe ev de samme problemene, men langt bedre enn Klipsch målingene du la ut
    https://translate.google.com/translate?hl=&sl=cs&tl=en&u=https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/filtrovat-podle-ceny-a-typu/reprosoustavy-podlahove
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn