Liste over Music Servere?

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
529
Torget vurderinger
15
Hei folkens.

I denne moderne tid så kunne eg tenkt meg å fått oversikt over Music Server som er ute på markedet både i inn og utland.

Både Arcam og Naim ser fantastiske ut og låter sikkert like bra,men har fått inntrykk av at prisen er 40k++. Eller?

Legger ut nokre lenkar eg og så får de leggje til fleire etterkvart.

Arcam MS250: http://www.arcam.co.uk/prod_fmj_MS250_intro.cfm

Naim HDX: http://www.naim-audio.com/products/hdx.html

Olive: http://www.olive.us/home.html
(selges kun over nett og i U.S trur eg)

Cabridge 640H: http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/opptakere/cambridge_640h_cd-opptaker_sort.htm

Det var det eg kom på i farten.

Kjør på. ;)

TAF

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
529
Torget vurderinger
15
Heisann

Skjer vist ikkje mykje på denne fronten,men her er det ein til som er på banen...: http://www.bladelius.com/

Skulle hatt ein slik Embla ja,eller ein Naim HDX.

Hadde vært så enkelt å spela av FLAC filer uten å blande in det trådlause nettverket,SqueezeCenter(som ikkje virker etter oppdatering) og diverse andre sårbarheter.....sukk. :(

Embla,en kan man vist henge på vilken som helst harddisc og spille rett fra denne. GENIALT.

Har hørt rykter om ein pris på ca 45k. Noken andre som kjenner prisen på denne?

TAF

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Å spille rett fra en tilkoblet harddisk, USB-pinne eller stort sett hva som helst med USB kontakt og lagringsplass er noe enhver mediaspiller til rundt tusenlappen kan gjøre og er vel ikke akkurat nytt eller genialt. Sjekk lista hos Komplett for eksempel.

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
T A F skrev:
Heisann

Skjer vist ikkje mykje på denne fronten,men her er det ein til som er på banen...: http://www.bladelius.com/

Skulle hatt ein slik Embla ja,eller ein Naim HDX.

Hadde vært så enkelt å spela av FLAC filer uten å blande in det trådlause nettverket,SqueezeCenter(som ikkje virker etter oppdatering) og diverse andre sårbarheter.....sukk. :(

Embla,en kan man vist henge på vilken som helst harddisc og spille rett fra denne. GENIALT.

Har hørt rykter om ein pris på ca 45k. Noken andre som kjenner prisen på denne?

TAF
I følge prisliste hos Norsk Audio Teknikk: 45.9k uten forforsterker og 69.9k med forforsterker.Utrolig fristende sak bortsett fra prisen..

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
529
Torget vurderinger
15
Lille_Adam skrev:
Å spille rett fra en tilkoblet harddisk, USB-pinne eller stort sett hva som helst med USB kontakt og lagringsplass er noe enhver mediaspiller til rundt tusenlappen kan gjøre og er vel ikke akkurat nytt eller genialt. Sjekk lista hos Komplett for eksempel.
Jo du nok rett idet,men den må være støyfri,ha eit godt display,kunne spille av FLAC og gjerne eit godt design. Trenger faktisk ikkje ha netverkstilkoblinger ein gang anna en til å oppdatere spilleren med da. ;)

Denne såg grei ut,men den leser ikkje FLAC. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=382814

TAF

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
T A F skrev:
Jo du nok rett idet,men den må være støyfri,ha eit godt display,kunne spille av FLAC og gjerne eit godt design. Trenger faktisk ikkje ha netverkstilkoblinger ein gang anna en til å oppdatere spilleren med da. ;)

Denne såg grei ut,men den leser ikkje FLAC. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=382814

TAF
De fleste slike bokser er støyfrie, helt enkelt fordi de ikke inneholder noe som utvikler særlig varme. Med mindre de har innebygget harddisk, i hvilket fall de kan ha en vifte. Dessverre må du nok ned i pris, eller mye høyere, hvis du skal ha FLAC-kompatibilitet. HiFi produsentene er ikke nettopp kjappe når det gjelder innovasjon, men kommer jo etter sånn smått om senn. Et "laverestående" produkt som dette fra Western Digital klarer denslags og andre billigløsninger har støttet FLAC i flere år.

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
529
Torget vurderinger
15
Lille_Adam skrev:
T A F skrev:

TAF
De fleste slike bokser er støyfrie, helt enkelt fordi de ikke inneholder noe som utvikler særlig varme. Med mindre de har innebygget harddisk, i hvilket fall de kan ha en vifte. Dessverre må du nok ned i pris, eller mye høyere, hvis du skal ha FLAC-kompatibilitet. HiFi produsentene er ikke nettopp kjappe når det gjelder innovasjon, men kommer jo etter sånn smått om senn. Et "laverestående" produkt som dette fra Western Digital klarer denslags og andre billigløsninger har støttet FLAC i flere år.
Denne du linker til her var slett ikkje dum,men her er ein vel avhengig av at ein bruker tv skjermen til navigering o.s.v,men det skulle da gå greit. Har desverre kun ein HDMI inngang på tv,n men det går vel an få tak i ein splitter.
Denne kunne eg kansje levd med "inntilvidere".

TAF

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Hva er du egentlig ute etter? Jeg ville først og fremst sett på GUIet og tatt et valg utifra det. Om enheten da ikke leverer god nok analog lyd, er det jo bare å koble opp en god DAC.

Hvorfor vil du bytte ut Squeezeboxen din?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128

http://www.bluesmokesystems.com/
Koster visstnok ca 7 tusen $ i kampform.
Ble regnet som en av de beste på siste CES.
Er basert på en vanlig mediapc til en mye lavere pris. (De koster vel ca 1-2 tusen $)

Er kilden i The World's Best Audio System, TWBAS hos Soundstage.

mvh

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
529
Torget vurderinger
15
Greven skrev:
Hva er du egentlig ute etter? Jeg ville først og fremst sett på GUIet og tatt et valg utifra det. Om enheten da ikke leverer god nok analog lyd, er det jo bare å koble opp en god DAC.

Hvorfor vil du bytte ut Squeezeboxen din?
Er kort og greit ute etter ein kilde som spiller FLAC fra min harddisc (WD Passport) uten å bruke det trådlause nettverket og som gjerne har eit godt cd drivverk også.Enkelt og greit.
Dac har eg i form av eit Accuphase DA 20 kort i min E-450. Og den dac,en låter BRA.
Avspilling via trådlaust nettverk er på veg til å bli historie her i huset. Squeezeboxen er grei den,NÅR NETTET VIRKER og oppdateringer virker ikkje minst.
Var borte på jobb i ca 3 veker og da eg kom heim og skulle slå på Squeeze Center,så fekk eg beskjed at det var ein ny versjon tilgjengeleg og denne lasta eg ned og instalerte.Siden da har ingenting virka. Nå er tida med SB over tenker eg. ;)
Skal ha god tolmodighet,datakunskap og ikkje minst masse tid å kaste vekk skal man holde på med dette.Det har ikkje eg.
Eg må ha nåke som virker 24/7 heile året.
Her er det musikk som er det viktigaste. ;)

Mvh
TAF

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.224
Burde ikke denne tråden legges over i Datahjørnet, der det også finnes en del tilsvarende tråder fra før?

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
OK. Har sett en del tråder i det siste ang siste "oppdatering" (OT: utrolig irriterende at software gis ut før det fungerer ordentelig...).

Er det ikke mulig å skifte kanal eller lignende om du sliter med rekkevidden/stabiliteten på nettet?

Selv bruker jeg OSX/iTunes/Apple Airport med 3 soner - en løsning som fungerer 24/7. Jeg har ingen behov for at systemet skal støtte tradisjonell CD-playback da jeg har absolutt all musikk på disk i tillegg til at det tar et par minutter å rippe om noen skulle ha med seg noe spesielt. Jeg synes dette er en løsning som er meget intuitiv selv for personer som ikke liker dataoppsett. "Ulempen" er jo at systemet nødvendigvis må via PC/Mac og mange liker jo at sine musikksystem skal være kjemisk fritt for slik. Jeg styrer systemet via iPhones/Remote (fjernkontrollsoftwaren) i bi-sonene, men som regel direkte i iTunes i musikkrommet. Jeg synes GUIet på Remote/iPhone (evt iPod) er det overlegent beste jeg har sett for orientering i større musikksamlinger på håndholdte enheter. Det finnes nå også program for samme type styring via iPhone/iPod både for Sonos og Scueezebox. For overlegen kontroll duger kun navigering direkte i iTunes GUI på maskinen.

Du kunne jo sjekket ut noe slik? Jeg kan absolutt anbefale et slik system pga at det er tilnærmet vedlikeholdsfritt. Totalprisen er jo også svært lav ift de andre linkene - Airport Express til 700 + billigste iPod Touch.

Beklager: Så ikke at du måtte ha støtte for FLAC...

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
T A F skrev:
Er kort og greit ute etter ein kilde som spiller FLAC fra min harddisc (WD Passport) uten å bruke det trådlause nettverket og som gjerne har eit godt cd drivverk også.Enkelt og greit.
Dac har eg i form av eit Accuphase DA 20 kort i min E-450. Og den dac,en låter BRA.
Avspilling via trådlaust nettverk er på veg til å bli historie her i huset. Squeezeboxen er grei den,NÅR NETTET VIRKER og oppdateringer virker ikkje minst.
Var borte på jobb i ca 3 veker og da eg kom heim og skulle slå på Squeeze Center,så fekk eg beskjed at det var ein ny versjon tilgjengeleg og denne lasta eg ned og instalerte.Siden da har ingenting virka. Nå er tida med SB over tenker eg. ;)
Skal ha god tolmodighet,datakunskap og ikkje minst masse tid å kaste vekk skal man holde på med dette.Det har ikkje eg.
Eg må ha nåke som virker 24/7 heile året.
Ser det er nevnt, men sjekk ut Sonos. Det virker alltid, og hvis du ikke vil ha det trådløst (sonos setter opp sitt eget nettverk, som er fullstendig stabilt) så er det bare å koble nas-disk direkte med ethernettkabel, mitt anlegg har stått på 24/7 i flere år uten problemer og uavhengig av om jeg har pc'n av eller på. Den støtter også alle formater.. Signalet er også bit-perfekt, så lenge volumet ut er satt på "fixed".

Men selvfølgelig, det er ingen cd-drivverk, men det er vel bare å bruke en dvd-spiller? Etter at Sonos spilte bedre/like bra som mitt 60kkr Esoteric VRDS-NEO drivverk, hvor digitalkablen var dyrere enn Sonos, så er drivverk bannlyst hjemme hos meg.. 8)

Enheter med innebygd harddisk, som Naim m.fl., synes jeg er dårlige kjøp, da de har begrenset plass...400Gb er ikke mye!

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.395
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det må da gå an å få SC opp og gå igjen! Avinstallerte du, for så å installere nyversjonen? Hvis ikke, prøv det. Logitech har et ansvar overfor deg som forbruker, og erfaringsvis er supporten deres ikke så verst.
TElefon: 24 159 579
Når du da har fått produktet til å fungere, lar du være å oppdatere softwaren.

Bernt K

Topp Bunn