Linn LP12 og Luxman PD310- tips til pickup?

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
441
Torget vurderinger
7
Klarte ikke å bestemme meg da jeg ville debutere med vinylformatet, så da har jeg fått to platespillere i hus, en til hvert oppsett :)
Begge er like flotte i virkeligheten som jeg syntes på bildene!

Lurer på om jeg skal forsøke andre pickup'er enn de som står på. Hadde vært nyttig med tips.
Spillerene er som følger:

Luxman PD310 m/AS-300 strømforsyning , SME 3009 ii arm med Ortofon MC20 pickup.

Linn Sondek LP12 m Lingo strømforsyning, Ittok LV ii arm m/Linn K18 ii pickup.

Foreløpig har jeg en Primare R32 riaa, kikker etter en riaa til.

Kommer jo til å forsøke spillerene slik de står, men hadde som sagt vært nyttig med tips om alternative pickup'er som hadde vært en oppgradering. Har ikke satt noe fast budsjett, hadde ikke tenkt særlig over 5000kr, men ved særs gode kjøp eller spesielle anbefalinger kan det være jeg strekker meg noe lengre:rolleyes:

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.994
Sted
Kongsberg
Hei.

Gratulerer! To utrolig flotte platespillere du har der. Blant de beste (og peneste) platespillerne noensinne laget i
Storbrittania og Japan. Vi vil se bilder!!!

Begge ville vel hatt en pris mellom 50k og 100k (og kanskje ennå høyere) om de hadde blitt produsert til samme
utstyrsnivået i dag. Så hvorfor sette grensen for pickup ved 5k? Det blir litt som å sette regummierte dekk på en
Ferrari. Ikke noe jeg ville anbefale! Legg heller litt mer penger i potten. Men, heldigvis finnes det en del rimelige
pickuper der ute - som gir mye for pengene...

Luxman PD-310/SME 3009 Series II (uvanlig kombinasjon) er nok litt mørkere i klangkarakteren enn Linnen, så den
bør utstyres med en litt sprelsk pickup. MC selvfølgelig. Jeg ville sjekket ut Audio Technica AT-33PTG, Audio Technica
AT-OC9 eller aller helst Audio Technica AT-33Sa (med Shiabatasliping). Dynavector DV-17D kan være et alternativ.
Av dyrere pickuper ville jeg tittet på Ortofon Cadenza serien (Blue eller Black), Lyra osv. En par gode og annerledes
outsidere kan være SoundSmith Carmen (rimelig) eller SoundSmith Aida (dyrere) MMC pickuper.

Disse anbefalingene gjelder om det virkelig er en SME 3009 Series II du har - og ikke en SME 3009 Improved. (Det
er nemlig en mye lettere arm som typisk skal matches med mykere (MM) pickuper - som Linn K18 du har montert på
Linnen - Ortofon 2M (Black), Audio Technica AT-150MLX - eller tidlig nevnte SoundSmither).
Uansett versjon av SME arm kan disse armene oppgraderes med bedre headshell (Technics om du matcher den med
en medium (medium compliance) pickup / Jelco om du matcher den med en stiv (low compliance) pickup). Videre kan
vertikallageret forbedres (om nødvendig), med stål kniv og messing bedding. Til slutt kan kontakten i bunnen av armen
erstattes med RCA kontakter (om nødvendig) og utstyres med bedre (eksterne armkabler)

Når det gjelder Linn kombinasjonen så er det også MC-pickuper som gjelder, men med litt varmere klangkarakter.
Dynavector DV-10X5 eller helst Dynavector DV-20X2 L (low output versjonen) bør være midt i blinken. Audio Technica
AT-33EV likeså. Men igjen kan du godt gå opp i pris, så en Dynavector XX-2, en Ortofon Cadenza Bronze eller Black ville
trives ennå bedre på spilleren. Eller hva med en Koetzu Red eller en Ortofon Anna?

mvh
Gunnar Brekke

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
441
Torget vurderinger
7
Takk for et flott svar Gunnar, og så gøy å høre at du og synes det er noen flotte spillere;)

Brukte en del tid på å finne en Luxman PD310 som jeg syntes var pen nok, denne kjøpte jeg fra Danmark. Nydelig eksemplar. Samme med Linn spilleren, veldig pen med Afromasia-utførelsen synes jeg!
Skal få tatt noen bilder etterhvert:)

Mulig jeg har undervurdert pickup'ens betydning her. Hyggelig at du spillerene ikke gjør skam på pickup'er i Ortofon Anna-klassen, men det blir nok dessverre over mitt budsjett:rolleyes:

Cadenza-serien har jeg lest en del om, Dynavector må jeg se nærmere på. Ligger et par brukte Benz her på Torget (Ace og LP), men akkurat pickup er kanskje noe man bør kjøpe nytt?

Øyvind I

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.10.2010
Antall liker
38
Sted
Ski
Torget vurderinger
4
Hei, lekker tidsriktig Luxman som jeg ikke skal uttale meg om da det er leeenge siden jeg har hørt den.

Du skriver ikke detaljer om Linn'en. Har det Circus oppgradering subchassis og lager (som kom på tidlig 90 tall)? Selv om den fra standarden den hadde på den tiden helt klart kunne ta bedre pick up så har utviklingen gått videre.
K18 mk2 var en meget engasjerende pickup som brått forsvant fra programmet til Linn (med de andre K-serien). Den har kanskje begynt å dra mot slutten av levetiden (utslitt). Jeg har en ny liggende :) til stueanlegg. Jeg har også hørt den ovenfor anbefalte Dynavector DV-10X5 som ikke koster for mye og spiller meget bra. AT OC9 mk2 fås foorøvrig for en billig penge fra USA og spiller også bra - kanskje litt "lett/lys" i noen kombinasjoner.
Å legge mer i pick-up vil jeg ikke anbefale (og som det står i veldig mange tester rundt om kring - i tillegg til designfilosofi) - det er ikke det som er viktigst.
Du vil få vesentlig mer utav oppgradere strømforsyning (koster litt mer da..). Jeg hadde nøyaktig samme kombinasjon som deg for inntil 2 år siden (før det tok av litt på oppgraderingslysten). Hørte da på sammenligning mellom Lingo og 1 og Lingo 3 hos Kontrapunkt. Meget stor forskjell i detaljer, opplevd hastighet etc. Radikal (koster mye mer) tar det langt videre.
Anbefaler deg (hvis du er i næreheten av Oslo) og ta med spilleren til kontrapunkt for en sammenligning med oppgraderingsmuligheter). Kore subchassis er også vesentlig bedre enn Majik (og de eldre). Da kan du også få tatt en gjennomgang på spiller.

Lykke til videre.

Øyvind

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
441
Torget vurderinger
7
Takk Øyvind:)

Den fikk Cirkus-oppgradering i -93. Pickup'en skal i følge selgeren være svært lite brukt-i likhet med resten av spilleren. Den ser ut som ny, så tror på han der :)

Litt delte meninger ift hvor mye man skal legge i pickup altså.. Kanskje jeg burde kjøpe en skikkelig god, prøve den på begge spillerene for å høre hvor den kommer best til sin rett, og så ta det derfra?

Har lest en del om Radikal, og det er noe jeg godt kunne tenke meg å forsøke etterhvert.

Takk for tipset om en tur til Kontrapunkt, meget mulig jeg tar med spilleren ved neste tur til storbyen:)

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.681
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg har akkurat en slik LP12 som du beskriver, kanskje med unntak at min har Trampolin bunnplate.
Du kan sette på så dyr pickup du måtte ha lyst til, spilleren følger med hvis den er skikkelig satt opp og armen ikke er slitt.
Da jeg hadde spilleren inne til sjekk hos Kontrapunkt foretok de en grundig sjekk av Ittok armen også, det var eksperter fra Linn i England tilstede den dagen, og konstaterte at den var uten merkbar slitasje og funksjonelt god som ny. Ittok er samme konstruksjon som Ekos, skiftet navn da produksjonen ble lagt til Skottland (Ekos=ecoss=Skottland). Ittok er made in Japan.
Jeg bruker nå Ortofon Windfeld PU og er veldig fornøyd med det. Har også spilt på Dynavector DV173R, som låter bra men litt hissigere og friskere. Matching blir smak og behag, der RIAA, rommet og høyttalere er viktig.
Ortofon Windfeld er ytterst på linja fra Cadenza-serien, og en Bronze som Brekke nevner er en god kandidat på din Linn.

Strømforsyning ville jeg vært forsiktig med, og ville heller gått rett på Radikal enn å skifte til en annen Lingo.
Det er ihvertfall min strategi og plan, etter å ha lest mye om disse.

Sist redigert:

Øyvind I

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.10.2010
Antall liker
38
Sted
Ski
Torget vurderinger
4
Vedrørende Radikal eller oppgradering til Lingo 3 så er jeg helt enig i at hvis mulig - klart det siste - men det koster jo litt :)
Ittok er forøvrig ikke samme som Ekos. Ittok LVII er lagd i Japan og såfremt man passer på å løsne den i bakkant ved bytte av pickup (så lagre ikke blir stresset) holder i maaange år. Ittok LVIII ble lagd i Skottland (kort periode) og har vist mange likheter med Ekos I.

Hørtes ut som om du har fått deg en fin spiller.

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
441
Torget vurderinger
7
Glemte helt at du gjerne ville se noen bilder Gunnar:)
Jeg er ingen fotokunstner, så her er det iPhone og lyset som tilfeldigvis er der som gjelder, men tok noen bilder i alle fall :)
image.jpg

Vedlegg

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
441
Torget vurderinger
7
Har forresten satt en Denon DL-103r på Luxman'en. Var vel tenkt som en midlertidig løsning, men synes den spiller riktig så bra :)

Kommer til å forsøke noe annet etterhvert, men inntil videre er jeg godt fornøyd:)

Topp Bunn