Linn Ittok LVII sølv

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.185
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Driver og pusler litt med en LP12 om dagen og har montert på trampolin oppgradering og fant samtidig ut at armen heter Ittok LVII silver.

Lurte bare på om dette er en brukanes arm eller om den trengs og byttes ut ?

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Det finnes vel bedre armer kanskje,som Linn's Ekos og kanskje Naim Aro. Men de er jo dyrere og da. Og så lenge lagrene er i orden på den du har så er det vel et spørsmål om hvor mye penger du vil bruke på spilleren.
Jeg har ikke akkurat så mye erfaring med Linn,men jeg har en spiller med lik arm som du har og den er bra nok til meg iallefall foreløbig. Tviler også på om det blir noe bytte i den nærmeste fremtid.
Du skulle nok ha spurt Vidar P dette spørsmålet,men han ser ut til å ha sluttet å frekventere dette forumet. Hans erfaring med LP12 er jo udiskuterbar,tror han har hørt på mange LP12 med diverse armer påmontert.

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Hei Rudi!
Gratulerer med ein flott paltespiller.
Ittok ll var Linn sin tidlegare toppmodell. Etterfulgt av lll-versjonen så Ekos mk.l og ll. Det vert hevda at Ittok ll tilsvarer den noverande Akito mk.2 (som eg har sjølv) i kvalitet. Ittok har riktignok litt meir masse så den trivast kansje litt bedre enn Akito med dei heilt stivaste MC-sortimanget. Akito er no prisa til rundt 8000.-kr.
Ein måte å teste om lagara på armen din er i orden er å legge den delen av armen som vanlegvis står montert i armbasen på ein bordkant slik at armen pendlar fritt på utsida. Vekt og PU er avmontert. Start pendling av armen med å før den til eine sida. Meiner at kravet til ein Ittok er meir enn 25 pendelslag før den stoppar.
Om eg huskar feil er kansje Simon på Kontrapunkt eller annan kyndig person så venleg å korigere meg.
Lykke til!
Johs

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
En Ittok LVII skal da holde i massevis, har den selv.
Hmmm, jasså skal man demontere loddet FØR man tar pendeltesten? Får mye bedre resultat med loddet på jeg :)
Skal visstnok være et lite helvete å få det loddet på igjen etter å ha tatt det av.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.185
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Jeg skal ikke strekke strikken så veldig langt med denne spilleren........... tanken er at den skal ha/få en god MM pickup og spille sammen med mine vintage elefant recivere og gamle transmisjonslinje høytalere.
Så det blir liksom Trampolin og Valhalla åsså stopper det antaglighvis der om det da ikke skulle dumpe noen nyere Linn eller Naim "greier" inn døra for en rimelig penge :D.
Regner dog med at dette blir en combo som blir nær det maksimale for et vintage oppsett............. det er lov og tro/håpe ... ikke sant ;)

Bird

Medlem
Ble medlem
20.10.2006
Antall liker
0
På Stereophiles hjemmesider er det lagt ut en test av Linn Ekos der det blir sammenliknet med Ittok.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.185
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
For min egen del blir det nok greit selvom armen skulle være litt slerkete.......... den har jo en del år på baken.
Skulle jeg få det for meg at jeg skal oppgradere til dagen's standard så får jeg bare hoppe i det og kjøpe en ny arm.............. ække værre enn det ;)............ er jo en av fordelene (?? ::)) med LP12.......... at man kan oppgradere inntil den koster astronomiske summer.

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Om armen din ikkje er skada (missbrukt) skulle den holde i massevis. Det er andre delar av av Platespelaren som eg ville ha oppgradert før Ittok'n.
Om den orginalt var oppsett med Ittok ll er den nok så ny at den har fått med seg dei mest vesentlege oppgraderingane til LP-12. Limt sub-chassis og hjørneavstiva kabinett ( serienr. 54 100) Ein velfungerande Sondeck med så seint serienr. skulle holde mål fortsatt og den første oppgraderinga eg ville ha spander på den er eit nytt fjørsett, drivreim og olje. Om spindelhuset er gullfarga på undersida skal den ikkje ha svart olje men vanleg girolje. Ver også ops på at trampolin nødvendigvis ikkje er ei oppgrdering. Fokus vert flytta oppover i frekvens. Vidare ville eg ha skifta både motorstyring (Lingo) og sub-chassis (Cirkus) før eg vuderte ny arm.
Oppgaderte min eigen LP-12 frå Valhalla til Lingo sist vinter og må seie at det var eit langt skritt framover. Meir informasjon i bassen og ein meir homogen frekvensgang var det som skilde seg mest frå det forrige oppsettet.
MVH
Johs

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
.
Ein måte å teste om lagara på armen din er i orden er å legge den delen av armen som vanlegvis står montert i armbasen på ein bordkant slik at armen pendlar fritt på utsida. Vekt og PU er avmontert. Start pendling av armen med å før den til eine sida. Meiner at kravet til ein Ittok er meir enn 25 pendelslag før den stoppar.
Ledningene mellom PU og arm skal også fjernes før denne testen. Dessuten skal en Ittok med gode lagre klare minst 30 pendlinger. Ekos skal klare minst 35. Har tatt testen på to Ittok'er, en stoppet på 27 pendlinger og den andre på 32. Min Ekos stoppet "aldri", husker ikke tallet nå, men det var nesten det dobbelte av kravet.... M.a.o. stor forskjell på lagrene til Ittok og Ekos.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Vil ikke antallet pendlinger oppnådd variere med hvor stort utslaget er før første pendling iverksettes. Skal armen løftes til 90 grader før den slippes eller?

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Samme kva du gjer, ikkje slepp den i golvet! :eek:
Der er begrensingar i armen som stoppar sideveis bevegelse. Om ikkje ville du kunne vri av signalkablane. Ikkje bruk større utslag enn at du ikkje kjem i konflikt med desse stopparane.
MVH
Johs

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Samme kva du gjer, ikkje slepp den i golvet! :eek:
Der er begrensingar i armen som stoppar sideveis bevegelse. Om ikkje ville du kunne vri av signalkablane. Ikkje bruk større utslag enn at du ikkje kjem i konflikt med desse stopparane.
MVH
Johs
Okeeeei, men det går greit å svinge den over hodet sant?
... Flipper

Topp Bunn