Linkwitz med powerpoint om høyttalere!

V

vredensgnag

Gjest
I seneste Stereophile nevnes Linkwitz, som presenterte en del tanker omkring lydreproduksjon vha en Powerpoint på Burning Amp festivalen.
Jeg tok en kikk på sidene hans, og jammen ligger ikke powerpointen der. Meget interessant.

Det varmer mitt hjerte å lese hvilken vekt han legger på romrefleksjoner!

http://www.linkwitzlab.com/Recording/phantom images.pdf

Og selvsagt har han en lengre versjon, med forelesningen i mp3!!!
http://www.aes.org/sections/uk/meetings/a0711.html

For den som ikke ønsker å lytte, er forelesningen her i kortversjon, med notater:
http://www.linkwitzlab.com/stereo reproduction.htm#Presentation

V

vredensgnag

Gjest
Linkwitz i Q&A seksjonen, mot slutten av mp3'en av foredraget:

Han nevner en kollega som han pleier å lytte sammen med, og som hjelper ham å forbli objektiv til det han lytter til ---

We reach independent conclusions from each other. We challenge each other, to keep each other honest.
It's so easy in sound, to imagine things. As someone has said, if I suggest something that you are going to hear, if I give you a demo, and I tell you what you are going to hear, it's almost impossible for you not to hear what I told you that you are going to hear.
It's a thing that sales people in high-end audio stores use to great effect, to sell you cables and spikes, and all sorts of stuff. It's very difficult, it's honest, people really hear things, it's happening between your ears. There is no sound in the room, there are only air particles vibrating, air particles impinging on your eardrums, that's all. And then you try to make sense of these vibrating particles. As the saying has it: if a tree falls in the forest, and no one is around to hear it, does it make any sound? No! It doesn't make any sound. Sound is just an illusion ... it is totally constructed in your head.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
For så vidt interessant nok at også Linkwitz er kommet til den konklusjon at verden er en menneskeskapt virkelighet- vi snakker ikke om absolutte størrelser (parametre) - men menneskeskapte størrelser eller parametre.

V

vredensgnag

Gjest
Å kalle det noe annet enn en "menneskeskapt virkelighet" ville vært underlig, så lenge vi er mennesker? Forøvrig hva Tor Nørretrander utforsket i "Merk verden."

Men det relevante her er vel at Linkwitz og en annen kritisk og erfaren lytter bruker hverandre nettopp for å skape et skille mellom det innbilte og det faktiske ...
Før dette blir enda en kjedelig subjektivist/objektivist debatt - her er noen av Linkwitz konklusjoner. De utfordrer en del audiofiles oppfatninger av hva som er viktig:

Vedlegg

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Jeg tror Linkwitz, etter å ha hørt et vellykket oppsett med roomperfect er litt på gli i forhold til det med eq oppover i frekvens. Man kan finne det på hans hjemmeside. Tror det var en av hans personlige messerapporter.

V

vredensgnag

Gjest
Bx skrev:
Jeg tror Linkwitz, etter å ha hørt et vellykket oppsett med roomperfect er litt på gli i forhold til det med eq oppover i frekvens. Man kan finne det på hans hjemmeside. Tror det var en av hans personlige messerapporter.
I foredrags-mp3'en sier han at han har gjort en rekke studier av surround og dsp, og at han føler at dette har potensiale, men er i sin barndom - spesielt i lys av nyere forskning når det gjelder hvordan vi lytter og bearbeider det vi lytter til. Han mener at bruk av DSP ofte gjøres med utgangspunkt i kriterier som motarbeider realistisk lytting, utfra dårlige eller misforståtte antagelser om hva som utgjør god lyd.
Men han forventer at feltet vil utvikle seg.

Tror det er verdt å vurdere hvor mye vi nå har lært om persepsjon grunnet hurtige datamaskiner som kan behandle store mengder "instant data" - som ved rommålinger, eller målinger av hva som skjer i hjernen når vi utsettes for sansestimuli. Resultatene utfordrer mange antagelser, og underbygger det han kanskje er mest opptatt av, å la rommet spille med i lyttingen.

Men det er riktig som du skriver når det gjelder Room perfect som Abildgaard Pedersen har utviklet for Lyngdorf. Det var vel i CES 2006 at Linkwitz lyttet til dette, og så verdien i å hente målinger fra et stort utvalg punkt i rommet, i stedet for kun ved lytteposisjonen:
http://www.linkwitzlab.com/design_of_loudspeakers.htm

My skepticism about the subjective effectiveness of different room correction methods was greatly reduced after hearing the Lyngdorf Audio (formerly TACT) TDA 2200 Digital Amplifier with its room correction module driving a pair of MH-1 Mk II speakers and two W210 Corner Woofers in a small hotel room. The correction algorithm, designed by Jan Abildgaard Pedersen, uses the information from several sound field sample points at random locations in the room and from a sample at the listening position, rather than taking samples only near the listening position or measuring only the acoustic load impedance that the room presents to the woofer cone. Small room acoustics are a multi-dimensional problem (time, frequency, space, psycho-acoustics) where both global and local characteristics affect the perceived sound. I was very impressed by the articulation that the correction produced in the bass region completely removing the boominess that was there otherwise and without artificial spatial effects. Peter Lyngdorf expressed to me his opinion that accurate bass reproduction requires either dipoles or conventional woofers with room correction.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
vredensgnag skrev:
I seneste Stereophile nevnes Linkwitz, som presenterte en del tanker omkring lydreproduksjon vha en Powerpoint på Burning Amp festivalen.
Jeg tok en kikk på sidene hans, og jammen ligger ikke powerpointen der. Meget interessant.

Det varmer mitt hjerte å lese hvilken vekt han legger på romrefleksjoner!

http://www.linkwitzlab.com/Recording/phantom images.pdf

Og selvsagt har han en lengre versjon, med forelesningen i mp3!!!
http://www.aes.org/sections/uk/meetings/a0711.html
Den linken er diverre død nå....men fant det på youtube. Hun eller han som har lastet dette opp der (i 9 deler) har brukt Powerpoint lysarkene som illustrasjon til lydopptaket, så slipper man å bl.a i dem ved siden av. Vil man likevel bla i lysarkene på egenhånd - så finner man pdf-kopi av disse her: http://www.linkwitzlab.com/AES-London%2707/AESUK_lecture_0711.pdf

AES British Section lectures - November 2007
Accurate sound reproduction from two loudspeakers in a living room
by Siegfried Linkwitz
www.linkwitzlab.com
Part 1: http://www.youtube.com/watch?v=VC-sxvNzC8I
Part 2: http://www.youtube.com/watch?v=XtbvA4UPNXY
Part 3: http://www.youtube.com/watch?v=oCId1X-QaxY
Part 4: http://www.youtube.com/watch?v=0JgrqcjgpmI
Part 5: http://www.youtube.com/watch?v=iooPyc_lJbw
Part 6: http://www.youtube.com/watch?v=pLuLRO_79tc
Part 7: http://www.youtube.com/watch?v=hT2xkthcnxA
Part 8: http://www.youtube.com/watch?v=Qqf29bu5hBA
Part 9: http://www.youtube.com/watch?v=IHfVO7-QYbk
(youtube skifter ofte på linker, så om disse ikke virker etter en tid, prøv et søk der)

En kort intro til foredraget, slik det ble annonsert online, kan man lese i internett-arkivet: http://web.archive.org/web/20080410012201/www.aes.org/sections/uk/meetings/a0711.html En kort omtale fant jeg også på: http://www.electronics-eetimes.com/en/loudspeakers-lecture-by-linkwitz-follow-up?cmp_id=7&news_id=204203971

Det ligger forøvrig en mp3 med et foredrag med samme tittel ("Accurate sound reproduction from two loudspeakers in a living room") på hjemmesiden hans, som nr 23. i listen på http://www.linkwitzlab.com/publications.htm: Dette fra San Francisco AES Section Meeting, May 2008. Har ikke hørt på dette selv.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85

Pboden

Medlem
Ble medlem
28.06.2003
Antall liker
8
Jeg må si meg enig at det absolutt er noe å hente ved å få lagt inn romkorreksjon, også i åpen baffelsystem. Etter nylig å fått lagt inn Lyngdorf DPA-1 anlegget, fikk mine Orion mk3.1 et merkbart løft i bredde, dybde og ikke minst balanse. RoomPerfect fungerer hos meg. ;D

My skepticism about the subjective effectiveness of different room correction methods was greatly reduced after hearing the Lyngdorf Audio (formerly TACT) TDA 2200 Digital Amplifier with its room correction module driving a pair of MH-1 Mk II speakers and two W210 Corner Woofers in a small hotel room. The correction algorithm, designed by Jan Abildgaard Pedersen, uses the information from several sound field sample points at random locations in the room and from a sample at the listening position, rather than taking samples only near the listening position or measuring only the acoustic load impedance that the room presents to the woofer cone. Small room acoustics are a multi-dimensional problem (time, frequency, space, psycho-acoustics) where both global and local characteristics affect the perceived sound. I was very impressed by the articulation that the correction produced in the bass region completely removing the boominess that was there otherwise and without artificial spatial effects. Peter Lyngdorf expressed to me his opinion that accurate bass reproduction requires either dipoles or conventional woofers with room correction.

[/quote]

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.458
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Bx skrev:
Vel, han har ihvertfall gått vekk fra at en lineær frekvensrespons er det ideelle. De resulterende eksperimenter med modifikasjoner i Orion's delefilter beskriver han slik:

[...]
Furthermore I have no explanation as to why there is a significant audible difference between the two response curves below, which differ by a maximum of 0.17 dB at 5 kHz. The yellow (!) response sounds non-engaging and muted compared to the green response which is used in Revision 3. It certainly points to the importance of consistency and tight tolerances in the manufacture of tweeters in order to duplicate what we found. In two locations and with different speaker setups and environments we have come to the same conclusion about the two curves. You might check this out after you have updated your ASP.

It makes me wonder whether we have come upon a pivot frequency and level difference that is appropriate for adding instrument harmonics to their fundamentals in the right proportions whenever the Auditory Scene is a reduced scale representation of reality. The volume control determines the scaling factor. With the volume control I set the size and distance of the Auditory Scene. What size is acceptable appears to depend upon the content of the 2 kHz to 4 kHz octave and upon distortion. The ear itself is non-linear and ear canal resonance amplification might trigger unpleasant sensations. I suspect there is some evolutionary purpose for sensing distortion. For whatever reason, the spread between what is plausible and what is artificial to my hearing has widened, both in terms of timbre and spatiality. The highest enjoyable volume level has increased significantly, but it varies between recordings. There remains an overall brightness that can easily turn into shrillness on some voices. It is not clear whether this is due to the loudspeakers, the recordings or our ears. This and the criticalness of the tweeter level adjustment is bothersome to my engineering sensibilities.

Jeg har etterhvert fått stor sans for den mannens intellektuelle redelighet og ingeniørmessige skikkelighet.

Modifiseringen av mine egne Orion-delefiltre opp til revisjon 3.2.1 er nå omtrent halvveis unnagjort og jeg er rimelig spent på resultatet. Jeg må si at jeg blir en smule betenkt over hvor hørbare SL sier at noen av disse ørsmå endringene i respons er. Greit nok at dette er den siste finpussen på en allerede ganske så slepen konstruksjon, men når jeg tenker på at kravet til nøyaktighet av kondensatorverdier ligger helt ned mot målepresisjonen til det dyre Fluke multimeteret som cobra2 brukte da han var generøs nok til å håndmatche kondensatorer for meg, får jeg for første gang på veldig lenge et aldri så lite snev av audiophilia nervosa. :-\ ;D Heldigvis har SL implementert en snedig justering av elementnivåer så evt. produksjonsvariasjoner for virkningsgraden på elementene skal ikke representere noe problem.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
coolbiz skrev:
Vel, han har ihvertfall gått vekk fra at en lineær frekvensrespons er det ideelle

jassågitt. da tipper jeg rett-strek-tilhengerne her på hfs også snart vil følge etter.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Canales skrev:
coolbiz skrev:
Vel, han har ihvertfall gått vekk fra at en lineær frekvensrespons er det ideelle

jassågitt. da tipper jeg rett-strek-tilhengerne her på hfs også snart vil følge etter.
Må nok skuffe deg Canales. Det er romavhengig. Linkwitz sine høyttalere er tiltenkt å spille bra i en stue uten akustiske tiltak. Og det han nå sier om en noe fallende kurve i diskanten, er egentlig ikke noe nytt.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.464
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Canales skrev:
coolbiz skrev:

Høh. Du skulle sett min årsgamle korreksjonskurve.

Høres ut som en rett strek, forresten.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
coolbiz skrev:
Bx skrev:
Vel, han har ihvertfall gått vekk fra at en lineær frekvensrespons er det ideelle. De resulterende eksperimenter med modifikasjoner i Orion's delefilter beskriver han slik:

[...]
Furthermore I have no explanation as to why there is a significant audible difference between the two response curves below, which differ by a maximum of 0.17 dB at 5 kHz. The yellow (!) response sounds non-engaging and muted compared to the green response which is used in Revision 3. It certainly points to the importance of consistency and tight tolerances in the manufacture of tweeters in order to duplicate what we found. In two locations and with different speaker setups and environments we have come to the same conclusion about the two curves. You might check this out after you have updated your ASP.
It makes me wonder whether we have come upon a pivot frequency and level difference that is appropriate for adding instrument harmonics to their fundamentals in the right proportions whenever the Auditory Scene is a reduced scale representation of reality. The volume control determines the scaling factor. With the volume control I set the size and distance of the Auditory Scene. What size is acceptable appears to depend upon the content of the 2 kHz to 4 kHz octave and upon distortion. The ear itself is non-linear and ear canal resonance amplification might trigger unpleasant sensations. I suspect there is some evolutionary purpose for sensing distortion. For whatever reason, the spread between what is plausible and what is artificial to my hearing has widened, both in terms of timbre and spatiality. The highest enjoyable volume level has increased significantly, but it varies between recordings. There remains an overall brightness that can easily turn into shrillness on some voices. It is not clear whether this is due to the loudspeakers, the recordings or our ears. This and the criticalness of the tweeter level adjustment is bothersome to my engineering sensibilities.

Jeg har etterhvert fått stor sans for den mannens intellektuelle redelighet og ingeniørmessige skikkelighet.

Modifiseringen av mine egne Orion-delefiltre opp til revisjon 3.2.1 er nå omtrent halvveis unnagjort og jeg er rimelig spent på resultatet. Jeg må si at jeg blir en smule betenkt over hvor hørbare SL sier at noen av disse ørsmå endringene i respons er. Greit nok at dette er den siste finpussen på en allerede ganske så slepen konstruksjon, men når jeg tenker på at kravet til nøyaktighet av kondensatorverdier ligger helt ned mot målepresisjonen til det dyre Fluke multimeteret som cobra2 brukte da han var generøs nok til å håndmatche kondensatorer for meg, får jeg for første gang på veldig lenge et aldri så lite snev av audiophilia nervosa. :-\ ;D Heldigvis har SL implementert en snedig justering av elementnivåer så evt. produksjonsvariasjoner for virkningsgraden på elementene skal ikke representere noe problem.
Interessant nok er den forskjellen i samme størrelsesorden som den typiske forskjellen mellom to ulike høyttalerkabler. Ulikt tverrsnitt kan gi slike avvik som følger høyttalerens impedanskurve, induktans kan gi en liten resonant topp som vokser og flytter seg nedover i frekvens med økende induktans med dipper på begge sider av denne toppen. Slik, for hhv tvinnede og parallelle AntiCables og noe med samme tverrsnitt og riktig mye induktans:

Virkningen av kabelpris lar seg derimot ikke simulere i Spice. ;)

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.068
Torget vurderinger
10
vredensgnag skrev:
Bx skrev:
I foredrags-mp3'en sier han at han har gjort en rekke studier av surround og dsp, og at han føler at dette har potensiale, men er i sin barndom - spesielt i lys av nyere forskning når det gjelder hvordan vi lytter og bearbeider det vi lytter til. Han mener at bruk av DSP ofte gjøres med utgangspunkt i kriterier som motarbeider realistisk lytting, utfra dårlige eller misforståtte antagelser om hva som utgjør god lyd.
Men han forventer at feltet vil utvikle seg.

Tror det er verdt å vurdere hvor mye vi nå har lært om persepsjon grunnet hurtige datamaskiner som kan behandle store mengder "instant data" - som ved rommålinger, eller målinger av hva som skjer i hjernen når vi utsettes for sansestimuli. Resultatene utfordrer mange antagelser, og underbygger det han kanskje er mest opptatt av, å la rommet spille med i lyttingen.

Men det er riktig som du skriver når det gjelder Room perfect som Abildgaard Pedersen har utviklet for Lyngdorf. Det var vel i CES 2006 at Linkwitz lyttet til dette, og så verdien i å hente målinger fra et stort utvalg punkt i rommet, i stedet for kun ved lytteposisjonen:
http://www.linkwitzlab.com/design_of_loudspeakers.htm

Inne på noe der. Er det noen gode dipol ressurser på nettet jeg bør lese meg opp på?

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.458
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
quote author=Asbjørn link=topic=30921.msg1031772#msg1031772 date=1294214138]
[...]
Interessant nok er den forskjellen i samme størrelsesorden som den typiske forskjellen mellom to ulike høyttalerkabler.
[...]
[/quote]

Jeg har vært inne på tanken og kanskje jeg burde prøvd med mest mulig like kabler som SL selv bruker. Jeg mistenker at Orion er spesielt følsom i det frekvensområdet som omtales, ettersom det er her at Orions spredemønster er minst homogent. På den annen side er vel aktive systemer som Orion generelt mindre følsomme for kabelegenskaper.

Asbjørn skrev:
Virkningen av kabelpris lar seg derimot ikke simulere i Spice. ;)
;D

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.458
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
vredensgnag skrev:
Det ryktes at februarnummeret av Stereophile tilogmed inneholder en relativt fyldig omtale av Orion, med lytteinntrykk fra Burning Amp. Ikke så rent lite overraskende, gitt at disse høyttalerne ikke er til salgs gjennom konvensjonelle distribusjonskanaler og dermed ikke genererer reklameinntekter for Stereophile. Kan noen av dere stereophile-abonnenter verifisere at ryktet stemmer og si om hvorvidt omtalen og bladet generelt er verdt å stikke innom Narvesen for?

Forøvrig har det dukket opp en ny fanpage: http://oriongateway.org/

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Jeg fikk det på nett forleden. Det er et par siders reportasje fra Burning Amp, hvor et lite avsnitt omhandler lytteinntrykk av Orion, som får pen omtale; "...these moderately sized speakers created perhaps the most dynamic-sound presentation from CD I have ever heard. "

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.458
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Takk, GAA. Jeg nettopp et klipp fra Orion-forumet også:

I sat in awe in a room dominated by Linkwitz’s openbaffled loudspeakers. Available in kit form from Wood Artistry, these moderately sized speakers created perhaps the most dynamic-sounding presentation from CD I have ever heard. The music was an obscure Swedish recording: Paul Mägi and the Uppsala Chamber Orchestra performing Shostakovich’s Symphony 15. The bass impact, soundstage immensity, and dynamic gradations produced by these small speakers in a very large, totally untreated space was what I would expect only from Wilson Audio’s Alexandria X-2s or similar giants. A Marantz CD player and a 12-channel ATI amp were used: each woofer, midrange driver, and pairof tweeters had its own channel of amplification. Linkwitz assured me that the amp rarely peaked above 20Wpc.
Kanskje en innspilling å spore opp for Tsjaikovskij-elskerne?

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.458
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
vredensgnag skrev:
Shostakovich, mener du? ;)

Hmmm, kanskje det er en eller flere luringer oppe i Uppsala som vet noe om opptak?
Jeg har forelsket meg i denne - enkelte vil vite jeg er svak for Berwald:

http://open.spotify.com/album/3K5eXHE4EDEd09mPMfYlDO
Ha ha! Sånn kan det gå når man lytter til en komponist mens man forsøker å skrive om en annen. Duh. Takk for link! Jeg skal ta for sette meg ned med Berwald så snart jeg har anledning.

V

vredensgnag

Gjest
Jeg lover deg noen rike musikkopplevelser når du spiller fra spor 7. Men hele er gjennomført.

V

vredensgnag

Gjest
Hmmm - noe på gang i Uppsala.

Fant ikke Shostakovich, men den er bestilt. Men jeg fant denne, med samme orkester og dirigent som på den som omtales i Stereophile.
Når jeg lytter til den er det tydelig at rommet spiller sammen med orkesteret. Uppsala kammerorkester har en besetning på 40. Vakkert hvordan instrumentene puster sammen med salen.

Lytt til pizzicato-intermezzoet i 3. sats av symfonien for en lytteopplevelse.

http://open.spotify.com/track/3bFZYrM6DfGhYtyhOZcjtz

V

vredensgnag

Gjest
Takker, det skal avprøves.

Linken jeg la inn over til Alexanderssons Symfoni nr. 2 er også verdt å høre. Formidabelt opptaksarbeid. Det er med Mägi som ble nevnt i Stereophile. Veggene hos meg vibrerer og pulser, lenge siden jeg har hørt så godt definert orkester-fff(f).

Topp Bunn