Bx skrev:
Jeg tror Linkwitz, etter å ha hørt et vellykket oppsett med roomperfect er litt på gli i forhold til det med eq oppover i frekvens. Man kan finne det på hans hjemmeside. Tror det var en av hans personlige messerapporter.
I foredrags-mp3'en sier han at han har gjort en rekke studier av surround og dsp, og at han føler at dette har potensiale, men er i sin barndom - spesielt i lys av nyere forskning når det gjelder hvordan vi lytter og bearbeider det vi lytter til. Han mener at bruk av DSP ofte gjøres med utgangspunkt i kriterier som motarbeider realistisk lytting, utfra dårlige eller misforståtte antagelser om hva som utgjør god lyd.
Men han forventer at feltet vil utvikle seg.
Tror det er verdt å vurdere hvor mye vi nå har lært om persepsjon grunnet hurtige datamaskiner som kan behandle store mengder "instant data" - som ved rommålinger, eller målinger av hva som skjer i hjernen når vi utsettes for sansestimuli. Resultatene utfordrer mange antagelser, og underbygger det han kanskje er mest opptatt av, å la rommet spille med i lyttingen.
Men det er riktig som du skriver når det gjelder Room perfect som Abildgaard Pedersen har utviklet for Lyngdorf. Det var vel i CES 2006 at Linkwitz lyttet til dette, og så verdien i å hente målinger fra et stort utvalg punkt i rommet, i stedet for kun ved lytteposisjonen:
http://www.linkwitzlab.com/design_of_loudspeakers.htm
My skepticism about the subjective effectiveness of different room correction methods was greatly reduced after hearing the Lyngdorf Audio (formerly TACT) TDA 2200 Digital Amplifier with its room correction module driving a pair of MH-1 Mk II speakers and two W210 Corner Woofers in a small hotel room. The correction algorithm, designed by Jan Abildgaard Pedersen, uses the information from several sound field sample points at random locations in the room and from a sample at the listening position, rather than taking samples only near the listening position or measuring only the acoustic load impedance that the room presents to the woofer cone. Small room acoustics are a multi-dimensional problem (time, frequency, space, psycho-acoustics) where both global and local characteristics affect the perceived sound. I was very impressed by the articulation that the correction produced in the bass region completely removing the boominess that was there otherwise and without artificial spatial effects. Peter Lyngdorf expressed to me his opinion that accurate bass reproduction requires either dipoles or conventional woofers with room correction.