LinkedIn

C

c

Gjest
Nokon som har erfaring med LinkedIn ?
(for uinnvidde: det er ei sida på internett kor det er populært å legga inn sin CV m.m.).

Viss ja:
* kan du fortelja litt om "Connections" ?
* er det god mogleg for å få jobbtilbud gjennom LinkedIn viss ein har bra kompetanse ?
* kan du fortelja litt meir om LinkedIn ? (eg vurderer å registrera meg der, men orker ikkje viss det tvilsomt har noko for seg) Går det an å sletta seg viss ein likevel ikkje vil vera registrert der ?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
det er mye brukt av rekruttere/researchere. Jeg har arbeidet i den bransjen i 12 år og blir litt dårlig av skrytet og alle anbefalingene (som ofte er lite verdt) Så trikset er å skape et så stort nettverk som mulig samt få folk til å fortelle hvor fantastisk dyktig du er. Personlig er jeg litt for bedagelig anlagt til å gidde å følge opp. Hvis du ønsker å bli lagt merke til av headhuntere er det verdt å bruke tid på

C

c

Gjest
65finger skrev:
det er mye brukt av rekruttere/researchere. Jeg har arbeidet i den bransjen i 12 år og blir litt dårlig av skrytet og alle anbefalingene (som ofte er lite verdt) Så trikset er å skape et så stort nettverk som mulig samt få folk til å fortelle hvor fantastisk dyktig du er. Personlig er jeg litt for bedagelig anlagt til å gidde å følge opp. Hvis du ønsker å bli lagt merke til av headhuntere er det verdt å bruke tid på
Takk for svar.
Forstår godt at du ikkje liker at ein del skryter veldig. Sjølv så foretrekker eg supernøytralitet og heller la objektive fakta tala til sin eigen fordel.
Sjølv har eg (foreløpig) heller valgt å ha mi eiga internettsida i staden, med kortfatta objektiv informasjon (har blant anna lagt ut mastergradsoppgåva der), men ikkje lagt ut e-post adresse og anna kontaktinfo. Det er altså ei internettsida som eventuell arbeidsgjevar kan sjå på etter at eg har søkt på ein jobb (og ikkje som ei "rekrutteringssida" som LinkedIn).

Er LinkedIn også brukt av store og mindre firma som søker etter kompetanse som få personar har ?
Eg er akademikar og ser at ein del andre med liknande kompetanse og interesser som meg har profil på LinkedIn.

Fins det nokre gode alternativ til LinkedIn ? (treng ikkje "tilsvara" LinkedIn)
Eg er kun interessert i å jobba her til lands.

Er det slik å forstå at ein "Connection" i LinkedIn er ein annan person i LinkedIn som anbefaler den aktuelle personen ?
Og at i prinsippet kan det vera ein hvilken som helst "venn" ? og at den "vennen" funker som ein referanseperson ved eventuelt jobbsøk ?

Det eg lurer på er om eg går glipp av eventuelle gode jobbar ved å ikkje vera registrert der. Altså om ein del firma (eksempelvis DnbNor) av og til kun velger å bruka LinkedIn når dei skal ansetja enkelte personar med spesialisert kompetanse viss dei finner aktuelle kandidatar på LinkedIn ?

(Eg er ikkje i ein jobbsøksituasjon nå, men ynskjer å få avklart eventuelle moglegheiter med LinkedIn og liknande).

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Plaxo er et annet nettverk jeg har fått invitasjoner til. Avhengig av hvor ettertraktet kompetansen din er kan du gå glipp av tilbud selvsagt. Flere firmaer bruker LinkedIn i sitt rekrutteringsarbeid. Tips! hvis noen kontakter deg være seg headhuntere eller bedrifter. Vær høflig, ta møte om du kan selv om du er i jobb. Følg opp kontaktene du skaper gjevnlig. Jeg har hatt flere kjepphøye arrogante kandidater på døra når tidene har blitt mørke (som nå) Arbeidsmarkedet i norge er en liten andedam. Tviler på om et firma kun satser på li... i rekrutteringsammenheng.
Jeg "kan" ikke LinkedIn, har registrert meg for å bruke den som et searchverktøy. Derfor vet jeg ikke hvordan den teknisk funker i alle sammenhenger. Du får sende en PM så kan du ringe meg så kan vi ta en prat om det. blir litt kjedlig for resten av forumet om vi skal dypdykke i detaljene

C

c

Gjest
Var inne på same tanken. Sendte deg PM.

Andre som har synspunkt/formeiningar om LinkedIn og liknande av meir generell interesse er fortsatt velkomne til å koma med sine synspunkt/formeiningar.

S

Slubbert

Gjest
Kan ikke si at jeg har hatt noen nytteverdi av LinkedIn, men det er samtidig helt problemfritt. "Connections" er folk du kjenner eller jobber/har jobbet med, om de anbefaler deg kan de eventuelt skrive en anbefaling.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Bare en observasjon c:

Håper du har lagt opp websiden din uten bruk av nynorsk. Vet jeg som arbeidsgiver ville faktisk vært skeptisk til ansettelse av en som bruker sidemål skriftlig...

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Med sidemål meinar du bokmål vil eg tru?

Topp Bunn