Forsterkere Linjetrinn med for lite gain?

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
3.990
Sted
Harstad
Torget vurderinger
27
Hei!
Har for kort tid siden fått et nytt forsterkersett i hus og har et spørsmål om gain. Forforsterker er ARC LS15 og sluttrinn er ARC M300mk2 monoblokker. Høyttalere er Quad esl 2905. Monoblokkene er på 140W triodedrift(MK1 var 300W, ikke triode)
"Problemet" er at jeg må veldig langt på volumkontrollen før at det blir høyt nok. Vanlig lytting foregår ca kl 13 på volumet og avhengig av hvor høy musikken er innspilt så må jeg på noen plater nesten maxe på volumkontrollen for å få skikkelig trøkk og volum. Jeg hadde en "venteforsterker" som jeg spilte på før, en gaaammel Onkyo integrert, og da responderte lydvolumet som forventet når jeg skrudde på volumkontrollen.
Linjetrinnet har 6,5db gain i ubalansert modus som jeg må benytte på M300. Har benyttet forskjellige 6922 rør i forforsterker, uten at det ble noe forandring.
Høres dette rett ut eller er det noe feil? Lyden er utrolig bra, ingen forvrenging eller andre lyter.
Takker for svar og hjelp :)
Mvh Espen

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
3.990
Sted
Harstad
Torget vurderinger
27
Glemte litt mer info: Har koblet opp M300 til høyttalerne via 4Ohm balanserte terminaler. I følge Stereophile skal det gi en gain på ca 25db.
Mvh

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.370
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Motsatt er oftest problemet.
Klokka 13 bør egentlig være litt høyt spør du meg. Men hva mener du med vanlig lyttevolum?

Haavard

Kondis

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.02.2013
Antall liker
743
Sted
Okkaby
Torget vurderinger
13
Mellom kl11 og 12 bør vell full guffe ligge...

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
3.990
Sted
Harstad
Torget vurderinger
27
Motsatt er oftest problemet.
Klokka 13 bør egentlig være litt høyt spør du meg. Men hva mener du med vanlig lyttevolum?

Haavard
Hei Haavard
Vanlig lyttevolum er seff subjektivt men hos meg er det litt høyere enn når man sitter å snakker sammen og samtidig hører på musikk.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.755
Torget vurderinger
1
Så lenge du får spilt så høyt som du ønsker, så ser jeg ikke helt problemet. Når du har volumet på maks og det fortsatt ikke er så høyt som du vil ha det, så er det selvfølgelig et problem.

Har du prøvd 8 ohm utgangen på effekttrinnet?

mvh
KJ

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
3.990
Sted
Harstad
Torget vurderinger
27
Mellom kl11 og 12 bør vell full guffe ligge...
Hei,
det er noe mer hissig enn det jeg synes er ok :) Synes at kl 13 -14 vil være ok men uansett ikke så langt som det jeg må dreie nå.

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
3.990
Sted
Harstad
Torget vurderinger
27
Så lenge du får spilt så høyt som du ønsker, så ser jeg ikke helt problemet. Når du har volumet på maks og det fortsatt ikke er så høyt som du vil ha det, så er det selvfølgelig et problem.

mvh
KJ
Hei KJ,
bruker 4 Ohm som flere anbefaler. 8 Ohm gir mer gain men ønsker å kunne benytte 4 Ohm

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.755
Torget vurderinger
1
Funker 8 ohm tappen ok mht lydkvalitet ?

mvh
KJ

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.973
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Nå er jo ikke Quad 2905 så veeeeldig følsomme da.

86dB/2,83V er litt bedre følsomhet enn en bøtte våt sand, men ikke mye.

Nå fant jeg ikke følsomhets-specs på din utgave av M300, men den vanlige har 0,9V inn for 300W ut, og da skulle du ikke trenge så veldig mye gain i preampen. Hva bruker du til kilde?

Johan-Kr

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
3.990
Sted
Harstad
Torget vurderinger
27
Funker 8 ohm tappen ok mht lydkvalitet ?

mvh
KJ
Hei, har ikke fått tid til å testet ut hva som fungerer best. Elektrostatene dipper ned i 4 Ohm og hvis man skal tro "han internett" så er det stor gevinst i oppløsning, bass m.m å benytte 4 Ohm. Uansett så er 8 Ohm ikke såå mye høyere i lydvolum.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
485
Torget vurderinger
4
Normalt sett så burde 8 ohm utgangen være det korrekte med Quader. Brukte alltid 8ohm på min ARC D-79 på ESL-63 da jeg hadde den kombinasjonen for mange år siden.

Har ikke LS-15 flere gain innstillinger. Flere ARC preamper har det. 6,5 dB var jo bra lite.

Edit:

Sakset under fra ARCDB:

The LS15 is an all-new line-level preamplifier which replaces the LS2/2BMKII series. It features all-tube gain (12 dB standard) using four 6922 twin triode tubes in a Class A, fully differential zero feedback (balanced) circuit with electronically regulated high and low-voltage supplies. The LS15 includes handheld IR remote control of all essential front-panel functions. An onboard microprocessor controls a 70-step electronic relay attenuator and 5-position input selector. An additional Direct input (balanced) provides a highest-signal-purity path for your favorite music source. A total of two balanced and five single-ended (including tape) dedicated inputs are included.Main outputs are balanced and single-ended, with one pair of single-ended tape outputs. Spring-activated toggle switches activate electronic relays to control key functions with minimal signal degradation. Factory-set gain of 18 dB is optional at no charge. The anodized front panel is available in natural aluminum or black, cabinet style or with rack-mount holes.

Her står det at man kan bestille den med 18dB gain i stedet for 12dB. Det går sikker an å gjøre med din forsterker. Send et spørsmål til ARC så forteller de deg sikkert hvordan det skal utføres. Da vil du få 12dB single ended.

Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: ELJ

audiom

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2004
Antall liker
1.461
Sted
Indre Enfold
Torget vurderinger
22
Her kan du sjekke hvor høyt du kan spille med dine forsterkere og høyttalere:
Peak SPL Calculator
Kan hende du må vri godt opp får å få ønsket nivå.
Mvh.

• Liker
Reaksjoner: ELJ

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
3.990
Sted
Harstad
Torget vurderinger
27
Hei og hå!
Takker så mye for hjelp og forslag! Grunnet familiemiddag må jeg komme tilbake senere.
Mvh

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
3.990
Sted
Harstad
Torget vurderinger
27
Hei og takk igjen for gode meninger og råd. Jeg skal sende en e-post til ARC og høre om de kan forklare meg hva som må gjøres for å øke gain til 18/12db bal/ubal. Regner med det kun er noen motstandere som må byttes.

Mvh Espen

Edit :
Byttet over til 8 Ohm balansert og nivået er straks bedre- nesten tilfredstillende :)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
485
Torget vurderinger
4
Hvis gain'et er så lavt at du må opp mot max på volumpot'en for å spiller høyt nok vil det gå ut over dynamikken som preamp'en skal levere. Da har den ikke mer "å gi" når peak'ene kommer med det resultat at lyden blir "flat" og udynamisk.
Er det lavt både på CD og LP'er?

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
3.990
Sted
Harstad
Torget vurderinger
27
Hvis gain'et er så lavt at du må opp mot max på volumpot'en for å spiller høyt nok vil det gå ut over dynamikken som preamp'en skal levere. Da har den ikke mer "å gi" når peak'ene kommer med det resultat at lyden blir "flat" og udynamisk.
Er det lavt både på CD og LP'er?
Hei
Det er lavest på cd(nas streaming via SB/dac) og litt bedre på lp. Har sendt mail til ARC og håper på en oppskrift på mer gain.
Mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.755
Torget vurderinger
1
Flott at det ble litt bedre på 8 ohm tappen.

Kan du si litt mer om hvilken DAC og PU+RIAA?

Hva står volum i SqueezeBoxen på ? Bruker du nivåutgjevning/replay gain ?

Ang det FZ tar opp så er det ingen nødvendig sammenheng mellom posisjonen til volumkontrollen og maksimalt utgangsignal fra forforsterkeren, du risikerer ikke å miste dynamikk i form av klipping med maks på volumkontrollen. Maksimalt utgangsignal fra forforsterkeren bør være mer enn tilstrekkelig til å drive effekttrinnet til klipping. Jeg har ikke sett uavhengige målinger på LS15 men den er oppgitt å kunne levere maksimalt 30V ut: ARCDB - LS15

mvh
KJ

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.594
Torget vurderinger
11
Hei!
Har for kort tid siden fått et nytt forsterkersett i hus og har et spørsmål om gain. Forforsterker er ARC LS15 og sluttrinn er ARC M300mk2 monoblokker. Høyttalere er Quad esl 2905. Monoblokkene er på 140W triodedrift(MK1 var 300W, ikke triode)
"Problemet" er at jeg må veldig langt på volumkontrollen før at det blir høyt nok. Vanlig lytting foregår ca kl 13 på volumet og avhengig av hvor høy musikken er innspilt så må jeg på noen plater nesten maxe på volumkontrollen for å få skikkelig trøkk og volum. Jeg hadde en "venteforsterker" som jeg spilte på før, en gaaammel Onkyo integrert, og da responderte lydvolumet som forventet når jeg skrudde på volumkontrollen.
Linjetrinnet har 6,5db gain i ubalansert modus som jeg må benytte på M300. Har benyttet forskjellige 6922 rør i forforsterker, uten at det ble noe forandring.
Høres dette rett ut eller er det noe feil? Lyden er utrolig bra, ingen forvrenging eller andre lyter.
Mvh Espen
Du skriver ikke noe om kilden som også kan virke inn her, men 6,5db er veldig lavt. Der er nok dette som er grunnen til at du får for lavt gain. 26db på forsterker er mer normalt. Det er vel mulig å bruke adapter SE/XLR slik at du får bruke ballansert nivå på 12db ut av pre. Ellers så fungerer ARC best med ballanserte inn/utganger.....

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.519
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Det virker som du har enheter som passer veldig godt sammen. Ikke noe negativt om du må vri volumkontrollen langt over "lunsj".
Du kan prøve hvilken tapping til høyttaler som fungerer best. Det er alt.
Forutsetter at det ikke er noe feil i forsterkerkjeden.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.998
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er ikkje noko sært ved å vri på volumkontrollen. Dersom du slepp susing (det gjer du sikkert med så lite gain. ARC er dessutan kjende for å byggje skikkelege ting), kan du gjerne køyre han i bånn. Eg køyrer min ARC SP 10 så høgt eg finn nødvendig. Ved bruk av svakt pickupsignal (Accuphase AC 1; 0,2 mV), fekk eg ein del susing, og det var for lite signal til at eg fekk skikkeleg dynamikk. Men ein 0,5 mV pickup har ingen problem i det heile. Og eg kan dra volumkontrollen heilt på klokka 2 når eg er i slag.
ARC sine nyare forforsterkarar har mindre gain enn dei gamle. Eg trur det er lettare å perfeksjonere konstruksjonane med tanke på klangfarging om du ikkje har mykje gain, og det er sikkert lurt på mange måtar. Utfordringa er å hindre at dynamikken vert forflata, noko eg har vore med på når det er mismatch mellom kjeldesignal og effektforsterkaren sitt inngangsnivå. Men når du har ARC heile vegen, er det sikkert ikkje grunn til uro.
Skjer det forresten noko forbetring av dynamikken når du går til ultralineær drift i staden for triode?

Eg er nettopp ferdig med ei utprøving av ein "forforsterkar" frå Swissonor som har 0dB gain. Men her er effektforsterkarane bygde nettopp med tanke på noko sånt, slik at du kan klare deg utan forforsterkaren.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.942
Torget vurderinger
8

mvh
KJ
Hei KJ,
bruker 4 Ohm som flere anbefaler. 8 Ohm gir mer gain men ønsker å kunne benytte 4 Ohm
Kan vel bare bruke 8ohm da vel?

Da jeg testet Music Angel KT88 på B&W CM9 var det 8 ohm som fungerte og ikke 4 ohm.

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.735
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Drar selv min pre til 70% ved vanlig lytting og 92-93% ved fult trykk. Har prøvd å justere gain opp i DAC. Det gir fetere og mer upresis lyd og litt mer uren, kornete lyd. Lavt gain er å foretrekke

Fabrikanten opplyste det var helt greit å kjøre forforsterker helt i bunn. Høyere gain inn gir derimot en fare for overstyring i preampen. Tror som Audiomix at ARC preampen tåler full vandring og at dette er det beste lydmessig.

Final

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
3.990
Sted
Harstad
Torget vurderinger
27
Hei!
Mvh Espen
Du skriver ikke noe om kilden som også kan virke inn her, men 6,5db er veldig lavt. Der er nok dette som er grunnen til at du får for lavt gain. 26db på forsterker er mer normalt. Det er vel mulig å bruke adapter SE/XLR slik at du får bruke ballansert nivå på 12db ut av pre. Ellers så fungerer ARC best med ballanserte inn/utganger.....
Hei! Som sagt så streamer jeg fra NAS via Squeezebox - dac. Det har ikke vært problem før men skulle gjerne prøvd med en cd-spiller som jeg dessverre ikke har. Vinyl er også for lavt nivå slik det er nå.
Er det slik at jeg vil få balansert gain(+6db) ved å benytte rca/xlr adapter? Vil det bli noen problemer ved endret inngangsimpedanse?

Mvh

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.973
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hmm - er Squeezeboxen stilt inn på fast utgangsvolum eller er volumkontrollen aktiv?

Johan-Kr

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
3.990
Sted
Harstad
Torget vurderinger
27
Høyttalerne er 86db/W så jeg trenger mer gain. Flyttet til 8 Ohm tapping i går og det ga et løft i volum men fortsatt ikke nok.
Fikk svar i morges fra ARC (utrolig bra kundeservice, har fått manualer og nå modifikasjons-instruksjon få timer etter sendte forespørsler)
Fikk et dokument/bruksanvisning hvor jeg kun skal tilsette 2 resistorer. Easypeasy :)

Mvh

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
3.990
Sted
Harstad
Torget vurderinger
27
Hei!
Manualen for high gain modifikasjonen sier 2 motstandere, 619 Ohm. Siden jeg bor grisgrendt i forhold til slike varer så lurer jeg på om jeg kan benytte 2x1kOhm i parallel til 500 Ohm? Hva vil i så fall gain lande på og er det mulig uten å gjøre noe galt?
Skal prøve å legge inn gjeldende kretstegning.

Mvh Espen

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.594
Torget vurderinger
11
Hei!
Mvh Espen
Hei! Som sagt så streamer jeg fra NAS via Squeezebox - dac. Det har ikke vært problem før men skulle gjerne prøvd med en cd-spiller som jeg dessverre ikke har. Vinyl er også for lavt nivå slik det er nå.
Er det slik at jeg vil få balansert gain(+6db) ved å benytte rca/xlr adapter? Vil det bli noen problemer ved endret inngangsimpedanse?

Mvh
Mener helt sikkert du får øket gain ved å bruke adapter, d.v.s. dobling. Impedansen bør heller ikke være noe problem da balansert ut fra pre er 600ohm, og inn på effekten er 60kohm. Da har du 100 gangen....
Dette er den enkleste og billigeste løsningen. Bygger du om pre til gain på 18db er den ubrukelig til "vanlig" bruk da gain i fleste tilfeller blir alt for høy.

Det som er gjengs gain som fungerer problemfritt er CD/DAC ca.2V/4V SE/XLR, ca. 12db på pre balansert, og rundt 26db på forsterker, men det er dessverre mye rart som blir gjort og fort fører til problemer med matching. Disse dataene er heller ikke oppgitt av mange produsenter......

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
3.990
Sted
Harstad
Torget vurderinger
27
Hei!
Mvh Espen

Mvh
Mener helt sikkert du får øket gain ved å bruke adapter, d.v.s. dobling. Impedansen bør heller ikke være noe problem da balansert ut fra pre er 600ohm, og inn på effekten er 60kohm. Da har du 100 gangen....
Dette er den enkleste og billigeste løsningen. Bygger du om pre til gain på 18db er den ubrukelig til "vanlig" bruk da gain i fleste tilfeller blir alt for høy.

Det som er gjengs gain som fungerer problemfritt er CD/DAC ca.2V/4V SE/XLR, ca. 12db på pre balansert, og rundt 26db på forsterker, men det er dessverre mye rart som blir gjort og fort fører til problemer med matching. Disse dataene er heller ikke oppgitt av mange produsenter......
Tusen takk for forklaringen! Skal i første omgang se om jeg får tak i et par adaptere før jeg begynner å lodde. Uansett er lodde-inngrepet lett reversibelt så det kan bli ved en senere anledning.

Mvh

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
485
Torget vurderinger
4
Ang det FZ tar opp så er det ingen nødvendig sammenheng mellom posisjonen til volumkontrollen og maksimalt utgangsignal fra forforsterkeren, du risikerer ikke å miste dynamikk i form av klipping med maks på volumkontrollen. Maksimalt utgangsignal fra forforsterkeren bør være mer enn tilstrekkelig til å drive effekttrinnet til klipping. Jeg har ikke sett uavhengige målinger på LS15 men den er oppgitt å kunne levere maksimalt 30V ut: ARCDB - LS15
Dette har jeg prøvd selv for mange år siden med en ARC SP-6B. Når gain var stilt til 50dB og jeg brukte en MC med lavt signal og måtte skru volumet langt opp mistet jeg helt klart dynamikk. Når jeg stilte forsterkeren på 60dB kunne jeg spille med samme volum på ca. klokka 12 på pot'en og dynamikken var på plass.
(Snakker her selvsagt om gain på linjetrinn + RIAA)

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
3.990
Sted
Harstad
Torget vurderinger
27
Hei!
Mvh Espen

Det virker ikke som at XLR/RCA adapter på balansert utgang gjorde noen forskjell. Samme nivå. Uansett ingen krise og det var godt for sjelen med forklaringene deres rundt gain osv. Var litt bekymret for å overbelaste linjetrinnet siden volumet var nesten på max når jeg skulle ha "konsert"
Skal få tak i noen motstandere og prøve høyere gain.
Godt Nytt År !

Mvh

Topp Bunn