Line-out vs. Pre-out...

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Hei. Jeg vet jo hva pre-out er til, men hva er forskjellen? Kan Line-out brukes til effektforsterker?

mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.572
Torget vurderinger
1
Hei. Jeg vet jo hva pre-out er til, men hva er forskjellen? Kan Line-out brukes til effektforsterker?

mvh
I den grad begge deler forekommer på baksiden av en forforsterker, så vil jeg anta at line out er uten volumregulering, dsv. omentrent det samme som rec-/tape-out. Det bør stå noe om dette i manualen til apparaturet.

mvh
KJ

O

OldBoy

Gjest
Jeg ville bli veldig overrasket hvis line-out er noe annet enn det som mer vanlig benevnes tape-out eller record-out, hvilket betyr en utgang for en ubehandlet kopi av inngangssignalet, altså med samme signalstyrke som inngangssignalet. Dette brukes oftest til analoge opptak, men kan også brukes dersom man ønsker å koble en hodetelefonforsterker til anlegget. Signalet på denne utgangen lar seg ikke regulere, og utgangen er derfor ikke egnet til å koble til en ekstern effektforsterker.

Pre-out, kjenner trådstarter, men for andre, mindre innvidde, er pre-out det samme som utgangssignalet fra forforsterkeren, og dette signalet påvirkes av volumregulering, balanse, tonekontroller, loudness etc. etc, og er egnet til å mate en ekstern effektforsterker, for eksempel i forbindelse med bi-amping. Den eksterne effektforsterkeren vil da kunne styres av forforsterkeren på samme måte som det innebyggede effekttrinnet.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
"line out" er i svært mange apparater (særlig preamps) det samme som "pre out".

i en integrert forsterker stiller det seg annerledes: her KAN "line out" være det samme som "pre out", men som oftest er det slik kj og oldboy beskriver her.

O

omholt

Gjest
Slenger på et spørsmål her:
Ser at noen forsterkere har sub-out. Hva er forskjellen på å koble en sub til sub-out framfor pre-out?

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Sub-out forekommer oftest på hjemmekinoforsterkere og har da som regel et delefilter involvert slik at "lyden" ut herfra ikke er fullrange. Ofte er det bare èn utgang også og ikke et stereopar.

O

omholt

Gjest
Sub-out forekommer oftest på hjemmekinoforsterkere og har da som regel et delefilter involvert slik at "lyden" ut herfra ikke er fullrange. Ofte er det bare èn utgang også og ikke et stereopar.
Tenker på sub-out på integrerte. Sitter det delefilter i integrerte også med sub-out?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.341
Sted
Nadadouro, Portugal
Nei, vanligvis ikke. Sjekk alltid manual eller beskrivelse av produktet for referanse.
Thule IA350B er f.eks. en 2/5 kanals forsterker, har 2 sub out, men ingen filter. Nesten alle subs har jo filter innebygget likevel, ellers kan dvd spillerens subwoofer filter brukes hvis du tenker hjemmekino og multikanal sacd f.eks. og du bruker 5.1 kabler. Denne har vanligvis regulering i f.eks. 60, 80, 100 hz avskjæring med 12 eller 18 db/oktav. Men disse valg avhenger også noe av dvd spillerens muligheter i menyen.

O

omholt

Gjest
Så da kan vel si at forskjellen på pre-out og sub-out på en integrert, er at pre-out har to utganger mens sub-out har kun en utgang.

janry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2006
Antall liker
1
Men hva med omvendt? Hvis jeg har hjemmekinoreciever med pre-out som jeg har lyst til å koble til et evt. separat stereo-system. Kan man bare koble fra pre-out til line-in, eller hva?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.341
Sted
Nadadouro, Portugal
Har du kanskje en Tape Out (eller line out) du ikke bruker kan du bruke den. Pre Out brukes sammen med en effektforsterker, og denne kan du bruke om du har to innganger (main inn) på din effektforsterker slik du kan velge imellom de. Se svaret fra OldBoy.

I noen tilfelde, da må man finde andre løsninger. F.eks. hvis sacd eller cd spilleren bare har én utgang (man ønsker generelt ikke å bruke Audio Out på denne) da kan man bruke en splitter på front L/R signalet, da kan signalet gå inn i 5.1 inngangene, samt CD INN. Jeg brukte det sånn med Thule. På denne måte kan du tilslutte en dvd spiller til både hjemmekino receiver og stereoen. Men alt avhenger av utstyret du har jo.

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Jeg koblet opp en sub på line-out for en tid tilbake, det lot seg jo godt gjøre. Styrte volum fra forsterkeren som ellers både på høytalere og sub... Hva er da en dedikert sub ut/inngang?

O

OldBoy

Gjest
Jeg koblet opp en sub på line-out for en tid tilbake, det lot seg jo godt gjøre. Styrte volum fra forsterkeren som ellers både på høytalere og sub... Hva er da en dedikert sub ut/inngang?
Pre-out er en fullfrekvensutgang. Det vil si at alle frekvenser kommer ut, slik de er behandlet i forforsterkeren. I en stereoforsterker får man også et variabelt stereosignal ut.

Dette gir mulighet til å koble to sub'er til anlegget, slik at man får full stereo også i bassområdet. Bruker du pre-out, blir både sub og fronthøyttalere matet med fullfrekvenssignaler, og arbeidsdelingen mellom fronthøyttalere og sub styres ved hjelp av delefiltret i sub'en.

En dedikert sub-utgang er normalt en lavfrekvens-utgang. Det vil si at frekvenser over delefrekvensen filtreres bort i forsterkeren. Samtidig filtreres normalt frekvensene under delefrekvensen bort fra signalet som går til fronthøyttalerne. I hvert fall hvis disse er stilt inn på "small". Jeg skriver "normalt" fordi ikke alle forsterkere jobber helt likt her, så har du en sub-utgang, bør du sjekke brukermanualen. Videre er signalet i dedikert sub-utgang et variabelt mono-signal. Det betyr at man aldri kan få full stereoeffekt, selv med to sub'er.

Fordelen med å bruke sub-utgangen, hvis du har en slik, er at du kan klare deg med bare én signalkabel for forsterker til sub. Bruker du pre-out, bør du bruke to kabler, for å få med både høyre og venstre kanals bassinformasjon. Ulempen med en sub-utgang, er etter min erfaring at det ikke er like lett å integrere sub og fronthøyttalere.

Topp Bunn