Hva legger folk her i liberalisme? Passer f.eks Høyre eller FrP inn i deres definisjon? Bush?
Er liberalisme bra eller dårlig, evt begge deler? finnes det alternativer?
Hvilke spørsmål og svar kommer liberalismen med når det gjelder samfunnsaktuelle spørsmål som:
-samhandling vesten <-> islam
-integrasjon og innvandring
-religionsfrihet, ytringsfrihet
-maktbalansen individ/samfunn/bedrift
-FN eller USA som verdenspoliti
-WTO, globalisering
mvh
Knut
Hei,
burde kanskje kke svare på denne, men min oppfattning er at vi pt. ikke har noen liberalistiske partier på Stortinget. FrP er et populistisk parti med noen totalitære trekk. Høyre er fortsatt stein stokk konservativt med noen rare utspill som forsøk på å få tilbake noenvelgere fra FrP, litt tabloid kan Høyre oppsummeres som et parti for konservativ blåruss. Venstre har fra tid til annen noen fåfengte forsøk på å framstå liberalistisk, men de kommer ikke helt i gjennom, og kan ha en tendens til å motsi seg selv i neste setning. Resten av pratiskalaen behøver ingen kommentar ift. liberalisme, trur eg. Bush gidder jeg ikke å trekke inn i denne problemstillingen.
Liberalisme vs samhandling mellom vesten og «islam» - bortsett fra at liberalisme som grunnide for innretning av samfunnet ikke gjenfinnes i de fleste arabiske landene, så innebærer ikke liberaliseme noe spesielt i denne sammenheng, så vidt jeg forstår.
Liberalisme vs. integrasjon og innvandring. Liberalisme i sin ytterste konsekvens innebærer i prinsippet at hvem som hels bør kunne reise og bosette seg hvor som helst (mao. fri innvandring og utvandring, og ingen begrensninger ift. arbeids og oppholdstillatelser m.v.)
Religionsfrithet og yttringsfrihet vs Limeralisme tenger ingen kommenter, selvfølgelig.
Maktbalansen individ/samfunn/bedrift vs Liberalisme. Maktbalans handler i stor krad av konsekvensene av ens handlinger, mens liberalisme handler om retten til å gjøre ens handlinger. Rett vs konsekvens behøver ikke å ha noen direkte sammenheng.
FN eller USA som verdenspoliti vs Liberalisme - tror jeg her svarer hverken eller. Problemstillingen er kanskje heller verdenspoliti vs liberalisme, og svaret gir seg på mange måter selv.
WTO, globalisering vs liberalisme. Liberalisme har som mulig konskevens en eller annen form for globalisering. WTO er et mellomstatlig organ som søker å regulere verdenshandelen.
Personlig synes jeg liberalisme er en naturlig grunnsten for utvikling av politikk og samfunn.
mvh
KJ