Lettdrevne høyttalere.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Nå føler jeg at tiden er inne for å prøve noen lettdrevne høyttalere. Jeg har lenge hatt mine Infinity RS2B, som krever sitt for å våkne.

Gulvmodeller rundt 15 +-
Trenger ikke spille dypt da jeg holder på med line source subber/basser.
Må spille STORT og luftig ;D
Må gjerne være så lette å dra at vi snakker om liten rør amp eller 10-20 kl A.

Liker design og har veldig trua på for eks Tannoy DC8T, er de lette å dra ?

Brukt !

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.569
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Tja, du har vel noen glimrende alternativer i WLM og Living Voice, men de havner nok over budsjettet ditt..

Selv har jeg glimrende erfaring med ProAc D38, men der må du også opp på rundt 25k..
Av Tannoy har jeg mest tro på Prestige-serien, og der ligger det et eks på brukten som bør være midt i blinken...

M

M

musicus

Gjest
Har selv Aspara HL6, driver dem med 15W, omtale finnes i Fidelity #52, helt subjektivt og inhabil selvsagt, obs det finnes visst en annonse på de på brukten ;) :)

mvh ...

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.569
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Du kan få ristet ut ørevoksen med Klipsch, men etter en sammenligning her hjemme for noen år siden har jeg funnet ut at det er mye som er bedre enn Klipsch.. For meg, altså.
Både Tannoy og ProAc leverer en større grad av realisme i lydbildet, og har en diskant det er lettere å like i lengden. Det var konklusjonen etter å ha hatt 3 par høytt i stua i 2 uker.

M

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
sundkoien skrev:
Du kan få ristet ut ørevoksen med Klipsch, men etter en sammenligning her hjemme for noen år siden har jeg funnet ut at det er mye som er bedre enn Klipsch.. For meg, altså.
Både Tannoy og ProAc leverer en større grad av realisme i lydbildet, og har en diskant det er lettere å like i lengden. Det var konklusjonen etter å ha hatt 3 par høytt i stua i 2 uker.

M
Klipsch er ikke helt min greie, av de få jeg har hørt da !
Såvidt hørt Proac D38, Tannoy har jeg ikke hørt ;)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Hva med fulltoner eller horn, noe som kan funke i denne prisklassen ?
Noe DIY kan vurderes.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.140
Torget vurderinger
10
Halooo.....som man sier :)

Når du først skal ha basstårn så kan du vel ikke mene at du skal ha kassehøyttalere?

Lag selv følgende lettdrevne løsning:
Seas 8 tommers fulltone = ca kr 2000 par
Ikea benkeplate = kr 1600 for 2 stk
En egnet bånddiskant = kr 1000 - 5000 par
Litt småtteri på filtersiden
Overfres
Godt humør og lykke til

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
HEL skrev:
Halooo.....som man sier :)

Når du først skal ha basstårn så kan du vel ikke mene at du skal ha kassehøyttalere?

Lag selv følgende lettdrevne løsning:
Seas 8 tommers fulltone = ca kr 2000 par--------Har sett litt på dem ja !
Ikea benkeplate = kr 1600 for 2 stk--------------Plater har vi helt sikkert her en plass.
En egnet bånddiskant = kr 1000 - 5000 par---- Beyma TPL-150, har jeg hatt og likte veldig godt.
Litt småtteri på filtersiden----------------------- har MiniDSP, kan den brukes ?
Overfres-----------------------------------------Det har jeg !!
Godt humør og lykke til ------------------------Det har jeg også !

Og dette spiller høyt og bra ?
Trenger ikke kasser jeg, line source kanskje 8)

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
137
Torget vurderinger
7
Leikis. skrev:
Nå føler jeg at tiden er inne for å prøve noen lettdrevne høyttalere. Jeg har lenge hatt mine Infinity RS2B, som krever sitt for å våkne.

Gulvmodeller rundt 15 +-
Trenger ikke spille dypt da jeg holder på med line source subber/basser.
Må spille STORT og luftig ;D
Må gjerne være så lette å dra at vi snakker om liten rør amp eller 10-20 kl A.

Liker design og har veldig trua på for eks Tannoy DC8T, er de lette å dra ?

Brukt !

dc8t er en fin last den. Rotel RA04 har de testet den med på stereofil. Fungerte til ra04 vart for varm:)
er en av mine favorittht, og hadde eg hatt plass(kvm) så hadde den vert i mitt lytterom.
men bruktpris er desverre 25k for desse.

TomTom selger på brukten...

M

Mr-T

Gjest
Spørs hvor høyt du skal spille da... jeg er aldri over 10W peak på mine høyttalere, selv om de er magre 88 dB følsomme. Kanskje fordi de er line-source og ikke taper så mye nivå med økende avstand. Eh ja... så deles de ved 200 Hz også, det hjelper en del.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Mr-T skrev:
Spørs hvor høyt du skal spille da... jeg er aldri over 10W peak på mine høyttalere, selv om de er magre 88 dB følsomme. Kanskje fordi de er line-source og ikke taper så mye nivå med økende avstand. Eh ja... så deles de ved 200 Hz også, det hjelper en del.
Kommer jeg over ca 100 db på Infected Mushroom så holder det for meg ;)

Jeg har høyst sannsynlig solgt RS2B, så budsjett kan høynes litt ;D

Fåreløpig har jeg på listen:
Infinity RS1B (uten basstårna)
Line source dipol modell XXX (litt over budsjett)
Tannoy DC8T, denne har jeg ikke hørt bare liker utseendet ::)

M

Mr-T

Gjest
Skal du spille infisert sopp på 100 dB er det ikke toppen som sliter mest for å si det sånn... du må ha et ekstremt kapabelt bass-system i såfall.

Jeg har B&G RD-75, de er nesten 2 meter lange bånd. De har ikke noen problemer med 100 dB eller mer. Er bare å øse på med effekt....

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Mr-T skrev:
Skal du spille infisert sopp på 100 dB er det ikke toppen som sliter mest for å si det sånn... du må ha et ekstremt kapabelt bass-system i såfall.

Jeg har B&G RD-75, de er nesten 2 meter lange bånd. De har ikke noen problemer med 100 dB eller mer. Er bare å øse på med effekt....
RS2B sliter med å komme opp i 100db med sopp ja, men over 90 db går fint.
Men med de 8 stk 12" XLS så skal det vel gå om jeg får et brukanes kraftverk bak for å skuve på ::)

M

Mr-T

Gjest
Da er det ca 90 dB RMS. Det var da ikke så veldig mye faktisk. Jeg kan i hvertfall garantere at dette nivået er tomgang omtrent for RD-75 bånda. 105 dB har jeg vært oppe i uten problemer også, bortsett fra at øra mine sier "nei nei nei". ;D

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Mr-T skrev:
Da er det ca 90 dB RMS. Det var da ikke så veldig mye faktisk. Jeg kan i hvertfall garantere at dette nivået er tomgang omtrent for RD-75 bånda. 105 dB har jeg vært oppe i uten problemer også, bortsett fra at øra mine sier "nei nei nei". ;D
Hmmm, jeg får stikke ned å ta en måling da, lenge siden jeg har målt nå. 8)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Åkei da, jeg høyner jeg ønsket til 110 db, jeg spilte fint å kontrollert opp til 100 db. ;D

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hva med Tannoy ene på børsen ( sandringham SE)

du må selvsagt ha litt krefter på de , men de er vel rimlig snille impedansemessig ( bør selvsagt sjekkes.

Espen

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
ssm skrev:

du må selvsagt ha litt krefter på de , men de er vel rimlig snille impedansemessig ( bør selvsagt sjekkes.

Espen
Jeg har sett på de også ja, bare litt skeptisk på om de kan spille høyt og mye.
Jeg vet jo ikke, bare tror.
Jeg får se om jeg får kjøpt de RS1B i første omgang, da de er i Trøndelag og de er noe lettere å dra en de orginale.
I løpet av helgen vet jeg nokk mere.
Jeg er veldig gira på høye søyler som gjerne spiller bak også ;D

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Ta en lytt til nye Klipsch Rf/Rb serien (reference ll) de har blitt bedre enn tidligere versjoner og er mer spiselige for de fleste. De gode Klipsch egenskapene er beholdt, også høy følsomhet.
Mye morro for lite penger.

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
ssm skrev:

Espen
Jeg kan jo selvsagt anbefale Tannoy Sandringham SE som ligger ute på børsen, men det er det vel ikke lov til i ifølge regelverket. Vet ikke om de makter å oppfylle Leikis behov for lydtrykk ;D

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Leikis. skrev:
ssm skrev:

Espen
Jeg får se om jeg får kjøpt de RS1B i første omgang, da de er i Trøndelag og de er noe lettere å dra en de orginale.
TRU kan du gjøre i kjerka det.... ;D ;D

Noen stikker av med disse vil jeg tro , ikke undervurder Point souce effektern på en slik høyttaler , i allefall ikke om du sitter noe nærme å lytter.

Har hørt disse . spiller meget godt , hørte det med asr elektronikk en gang-.

Mvh Espen

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Leikis. skrev:
ssm skrev:

Espen
Kommer an på hva du mener med høyt. Ikke kjempehøyt, men for mange vil de rekke. Går heller ikke helt i kjelleren. Dette er uansett ikke argumentet for Sandringham. Det er en ganske så jovial mellomstor høyttaler som trives med variert musikk og engasjerer mer enn den imponerer. Alternativt ligger det en 12" Tannoy Monitor Gold på brukten til ok pris. Mht. effekt: 20wpc av bra kvalitet må nok Sandringham ha - minst. 50wpc høres riktigere ut, men intet krav: Avhenger av hvor nære man sitter - og man kan sitte relativt nær Tannoy for godt utbytte.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Som den vingle pettern jeg er så har jeg begynt å tenkt på Magnepan 1.7 eller 3.6 eller Ton Art Etera. Som er det stikk motsatte av lettdrevne høyttalere.
Jeg føler meg ivertfall låst mot noe som spiller begge veier, og gjerne er stort/høyt.
Alle disse høyttalerne bør vel neste befinne seg i Trøndelag på grunn av vekt/størrelse.

Nye høyttalere må ivertfall inn snart ;D

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Ok, Quad ESL-57 var jo beregnet på amper med ~25wpc (og regnes av noen å inneha den beste mellomtone ever). ;D

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Seriøst: Hvis du vil ha noe som spiller like bra bak som fremover: Linkwitz Orion. Ferdigtygget pakke med gode allroundegenskaper. Go for it. Alt annet blir fort bare sved og svette.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
RojohII skrev:
Seriøst: Hvis du vil ha noe som spiller like bra bak som fremover: Linkwitz Orion. Ferdigtygget pakke med gode allroundegenskaper. Go for it. Alt annet blir fort bare sved og svette.
+1

N

nysjerrigper

Gjest
seriøst..quad og magnepan er mildt sagt dårlig på både volum og dynamikk.
linkwitzlab har en god tanke...men ikke i nærheten av dynamikken og mektigheten til bastanis, for enkelt, smått og dyrt!
to tidligere eiere på hifisentralen av Avantgarde Duo Omega (130k?) byttet de ut i Bastanis Atlas baffler med 18" sub. til 1/8del av prisen...som en oppgradering!
;D 8) ::)

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
nysjerrigper skrev:
seriøst..quad og magnepan er mildt sagt dårlig på både volum og dynamikk.
linkwitzlab har en god tanke...men ikke i nærheten av dynamikken og mektigheten til bastanis, for enkelt, smått og dyrt!
to tidligere eiere på hifisentralen av Avantgarde Duo Omega (130k?) byttet de ut i Bastanis Atlas baffler med 18" sub. til 1/8del av prisen...som en oppgradering!
;D 8) ::)
Mulig det. Det er også mulig å lage ting som spiller fletta av Bastanis Atlas mht. spl og frekvensutstrekning. Alt avhenger av hvor vanskelig man vil gjøre det. ;)

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
M.a.o: Jeg har selv nylig slått til på et +100dB/1m/1w-system uten delefilter og mulig behov for extension både oppover og nedover = les: aktivt (potensielt 4-veis) og multiamp. Jeg gjør det definitivt ikke lett for meg selv. Iallefall ikke med tanke på at jeg allerede har et systerm jeg er ganske fornøyd med as is. Det nye spiller dog ikke like bra bak som frem all den tid da +500Hz kjøres i ropert.

Alt! er egentlig ganske relativt.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Steike, de Bastanis Atlas så drit tøffe ut de, noen som har et par til overs ?
Hva blir ca pris på sånne da ?

N

nysjerrigper

Gjest
hei, er prisliste på hjemmesiden + en tråd som heter Bastanis her i DIY-avdelingen.
baffler og sub-kabinett er jo ganske enkelt å sette sammen selv viss man har litt material liggende ::)

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Bastanis er utvilsomt veldig intresante høgtalere,det må berre prøves ein vakker dag.

Ser også som nyskjerrigper nevner at tidligere eigere av AG bytter til Bastanis,og Rune S her på sentralen som også har hatt mange dyre høgt fra både Hørning, Von Sweickert og Audio Note.
Bastanis står ikkje tilbake for noken av nevnte høgt.

Runes kommentar til forsøk på salg av sine Bastanis(i et svakt øyeblikk):hadde folk visst kor bra dei er,hadde dei blitt solgt på flekken:)

Mvh.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Litt usikker på hva man må ha på Bastanis siden.
Noen som vet hva prisen blir hit inkl frakt og moms ?

Topp Bunn