Lerret med Rockwool akustikkplate bak?

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Antall liker
2
Har akkurat kjøpt meg ny leilighet, som skal dekoreres med ett stort bilde over sofaen (lytteposisjon). Skal uansett få tak i et lerret, siden kunsten skal males av et familiemedlem. Siden jeg likevel må kjøpe lerret; kan det være en tanke å kjøpe dype blindrammer, slik at jeg kan feste en rockwool 3cm dyp akustikkplate bak lerretet? Noen som har erfaringer med dette? Tips til leverandør av lerret + blindrammer? Andre innspill?

B

Back_Door

Gjest
God idè!

Selv om du skulle komme til å bli missfornøyd med maleren, vil kunsten gjøre deg godt likevel ;D

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Antall liker
2
God idè!

Selv om du skulle komme til å bli missfornøyd med maleren, vil kunsten gjøre deg godt likevel ;D
Takk for det. Fant en type her:

http://www.sgshobby.no/?itemID=3940

4cm dyp blindramme burde jo holde til 3cm akustikkplater, iberegnet en viss avstand fra lerretet til akustikkplaten?

T

theStig

Gjest
Lerrettet (og malingen) vil degradere effekten av akustikkplata noe, spesielt ved høye frekvenser, men uansett er det jo en god ide!

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Antall liker
2
Lerrettet (og malingen) vil degradere effekten av akustikkplata noe, spesielt ved høye frekvenser, men uansett er det jo en god ide!
Regnet forsåvidt med det. Men det vil vel uansett ha en positiv effekt? Veggen er av betong, og vil være rett bak hodet mitt i lytteposisjon, så det er vel lurt å dempe litt?

T

theStig

Gjest
Jada, du vil få litt absorbsjon i mellomtonen, og det er bra det.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Har akkurat kjøpt meg ny leilighet, som skal dekoreres med ett stort bilde over sofaen (lytteposisjon). Skal uansett få tak i et lerret, siden kunsten skal males av et familiemedlem. Siden jeg likevel må kjøpe lerret; kan det være en tanke å kjøpe dype blindrammer, slik at jeg kan feste en rockwool 3cm dyp akustikkplate bak lerretet? Noen som har erfaringer med dette? Tips til leverandør av lerret + blindrammer? Andre innspill?
Beklager min uvitenhet om temaet, men «blindramme» er det en ramme med en plate inn mot veggen, slik at ramme ikke er «gjennomsiktig»? I tilfelle kan det være bedre å benytte en åpen ramme, og å henge ramme noen cm ut fra veggen slik at det blir litt luft mellom akustikkplata og veggen. Dette kan gi litt bedre effekt i den nedre delen av virkeområdet til akustikkplata.

mvh
KJ

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Antall liker
2
Beklager min uvitenhet om temaet, men «blindramme» er det en ramme med en plate inn mot veggen, slik at ramme ikke er «gjennomsiktig»? I tilfelle kan det være bedre å benytte en åpen ramme, og å henge ramme noen cm ut fra veggen slik at det blir litt luft mellom akustikkplata og veggen. Dette kan gi litt bedre effekt i den nedre delen av virkeområdet til akustikkplata.

mvh
KJ
Blindramme er den typen du ser i linken tidligere i tråden. Blir vel en viss avstand mellom ramma og veggen skulle jeg tro. Mine kunnskaper om dette er i likhet med dine noe begrenset ;)

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Takk for det. Fant en type her:

http://www.sgshobby.no/?itemID=3940

4cm dyp blindramme burde jo holde til 3cm akustikkplater, iberegnet en viss avstand fra lerretet til akustikkplaten?
Disse lerretene var vel en glimrende ide for å slippe å lage rammer til platene selv?
60 cm bredde passer til akustikkplatene, så kan det kles med et tynt stoff som puster, og settes opp med lerrete inn mot veggen.
Evt med maleri på så det kan snues når man ikke spiller musikk... ;)

Eller det lages "pustehull" i lerrete for bedre effekt?

Det burde vel fungere fint?

Tror det blir en tur til Fredrikstad....

Topp Bunn