Lenny Revisited

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.084
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Ting kan tyde på at han i alle fall begynner å høre forskjell på en helt grei dirigent og et udiskutabelt geni... ;D

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
impulse skrev:
Ting kan tyde på at han i alle fall begynner å høre forskjell på en helt grei dirigent og et udiskutabelt geni... ;D
Synes denne fyren føyer seg pent inn i rekken av selvsentrerte "musikkpersonligheter" som merkelig nok klarer å tjene penger på å la terapitimene sine trykke - i mer eller mindre stenografert form. "Liker jeg det? Vel, kanskje, hvis jeg skulle få det innfallet...og hvis katten min blir kvitt de lettere førdøyelsesproblemene hun har slitt med de siste par timene." Etc, etc. Det er slående at de ikke dukker ned i musikken, men sitter der og føler på egne humørsvingninger.

Jeg synes Bernstein fortjener bedre. Ja, det gjør han sannelig.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Oh, you're too kind. Har nylig sett filmen om LB som nyinnspiller West Side Story på sine gamle dager. The real thing, and then some.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.084
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Den er fin, men hvorfor Carreras? Han framstår ikke som the real thing. Not even close.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Carreras fikset i det minste den spanske aksenten, og han hadde noen kvaliteter i de lyriske partiene som var attraktive. Det rytmiske var vel neppe hans sterkeste kort, og Bernstein klarte ikke å skjule sin frustrasjon. Den versjonen som er i sirkulasjon nå, er klippet med nennsom hånd. Tidligere versjoner har vist utskjellinger av grovere kaliber, både mot Carreras og orkestermedlemmer.

Lenny boy var alkoholisert, skandalisert, nevrotisk og meget vanskelig å ha med å gjøre på en dårlig dag. Det var ekstreme motsetninger - og derfor spenninger - i ham. Men de dagene han hang så noenlunde i hop, kunne han være en av de virkelig store dirigentene.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.084
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
awe skrev:
Carreras fikset i det minste den spanske aksenten <...>
Men Tony/Carreras hører vitterligen til Riff/Molls ikke-hispaniske gjeng?

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
awe skrev:
Carreras fikset i det minste den spanske aksenten <...>
Men Tony/Carreras hører vitterligen til Riff/Molls ikke-hispaniske gjeng?
Så sant, så sant. Jeg tror likevel ikke at vi skal se for autistisk på det, men heller si at han gir koloritt, lyrisk sødme og fine duetter med Kiri. Bernstein ville ha ham, tross alt, og det må jo være 'from the horse's mouth'. Dette var ingen sceneproduksjon, men mer en musikalsk reise gjennom et partitur komponisten mistenkte for å være utdatert. Det var det visst ikke, mente han - den gamle, trette LB, som likevel hadde mer gnist enn de aller, aller fleste.

Topp Bunn