Lengden er viktig...

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
602
...i alle fall for hvordan man oppfattes.

Ta en tur ut med kameraet selv, dess lengre objektiv enn har festet til huset, jo mer proff blir man oppfattet. Har man det hele på stativ, da sees man plutselig som profesjonell fotograf med en gang.

For all del, ikke glem solblenderen da med den ser jo et teleobjektiv helt rått ut.

Ikke vise deg med en 50mm (fastoptikk) da man med det umiddelbart har stempelet som "ikke så proff som han med teleobjektivet".

En ulv i fåreklær er den gode fotograf ingen legger merke til i glansen av han/henne som ikke er like dyktig men likevel får så mye mer oppmerksomhet.

Selv liker jeg, så sant jeg ikke er på ferie til eksotiske steder, å ferdes utenfor alfavei. F.eks. ute i naturen der få andre er, der finner jeg mine favorittmotiver (ikke i en storby altså).

For landskap egner 50mm objektivet seg bedre enn teleobjektivet (med få unntak), derfor er jeg ikke en gang flau av å vise meg med utstyr som ikke er like imponerende enn hva andre viser seg med... Dessuten kan jeg vise til noe som strekker seg noe lenger enn bare 55mm også...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Et objektiv er langt når det er objektivet og ikke kameraet som er festet til stativet...
::)

N

nb

Gjest
Viktigste for hardware-cred er at det er rød ring på objektivet.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Nesten like viktig som grønn ring på cdene var en gang i tiden... ;D

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Hvorfor ikke ta'n helt ut og stille med et godt gammeldags storformatkamera i tre, stativ og teppe over hodet? Kanskje ikke så "langt" som ellers beskrevet her, men garantert å vekke oppsikt. Samt muligens latter. :D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Steinar_Lund skrev:
Hvorfor ikke ta'n helt ut og stille med et godt gammeldags storformatkamera i tre, stativ og teppe over hodet? Kanskje ikke så "langt" som ellers beskrevet her, men garantert å vekke oppsikt. Samt muligens latter. :D
Da bør man også ha en god gammeldags veltepetter som framkomstmiddel.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
BT skrev:
Steinar_Lund skrev:
Da bør man også ha en god gammeldags veltepetter som framkomstmiddel.
;D Selv en veltepetter hadde hatt problemer med dette:

Vedlegg

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
602
For min del er ikke fargen på ringen av betydning, men står jo også det riktige navnet på objektivet når den er der. Men selv om jeg er Canon-mann så trenger jeg ikke Canon objektiver av den grunn, kan leve fint med Sigma for å si det slik - får mer igjen for antall krone da.

Men for all del, om det en gang regner penger rundt meg så kommer det nok til å stå Canon på alt og jeg skulle gått rundt med flere L-objektiver.

Mitt poeng var derimot det, hvordan mange ser folk med kamerautstyr. Mange mistolker det hele og synes det ser mer profft ut med store og lange objektiver, det dem derimot ikke tenker på at det slettes ikke passer til alle bilder man skal ta.

Hva gjelder så kraftige og tunge teleobjektiver at dem må ha eget stativ, så har jeg for egen del lite bruk for det - en 200mm er alt hva jeg trenger og vil sjelden ha behov for mer enn det... Men mulig de behovene en gang vil endre seg, får se om jeg opplever behov for mer seinere (om det blir en gang så gjør det ikke noe, men om jeg skulle savne kraftigere saker flere ganger så må jeg jo revurdere behovet).

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg leste noen fotobøker i sommer og der ble det gjort noen nummer av dette.
Har du stort objektiv blir du automatisk bedt om å fotografere i bryllup, og da er du doomed...

De enorme telezoomene er det stort sett sportsfotografer som bruker, og de er en egen rase. Objektivene er så dyre at knapt noen tjener inn investeringene.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
602
Sikter sikkert til "Boken om digital fotografering" av Scott Kelby du, jeg har alle tre i serien. Men er flere enn han jeg har lest skrive om det samme...

Men kjenner meg igjen i det hele selv jeg, i alle fall fra før jeg fattet interesse for og lærte meg en del om foto. Er altså sant det der, at folk ser annereldes på dem som bærer en 50mm kontra en 300mm på kameraet - den med 300mm objektivet blir med en gang sett på som den med mest seriøse hensikter.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Hva er trådstartes misjon med disse trådene? Det er 2 tråder med samme relativt tomme innhold av samme trådstarter her.

Skal du lære oss noe?

Store objektiver trenger ikke eget stativ. Du fester objektivet til stativet og kamerahuset henger i objetivet.

McLaren

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
Ikke ta det så tungt. Dersom du lever av, eller har inntekter av fotografering så kan du defineres som profesjonell. Ellers er alle amatører. Uavhengig av om de er dyktige eller ei.

Topp Bunn