Lengde på høyttalerkabler

P

pkbugge

Gjest
Hei.
Er det en grense for hvor lang en høyttalerkabel kan/bør være?
Kan høyttalerene ha forskjellige lengder på kablene i samme oppsett?

Vet jo at det er kvalitetsforskjeller på kabler, er det noen som egner seg bedre for lange lengder enn andre?
Når jeg mener lange lengder, mener jeg opp til 10-15 meter.

Mulig dumme spørsmål, men spør allikevel ::)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Velger du en kabel med lav kapasitans/høy induktans/anstendig lav seriemotstand og ikke har en evneveik forsterker, så er det helt greit å drive kabler med slike lengder uten nevneverdig tap av annet enn kabelbudsjett.

Noen kabler er laget spesielt med lange lengder i bakhodet, derunder Naim NAC A5, Linn K20 og K400, div Chord-typer. Sikkert mange andre også, uten at jeg vet mye om det.

Mvh Vidar P

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
pkbugge skrev:
Jeg får lese litt om de kablene du nevner. takk
Hei,

Det er vel muligens hevdet at kablene til foreks front ht bør være like lange.
Synes vel at hvis det ikke er snakk om et "surroundoppsett" at 10-15 mtr er veldig langt, og ville vel da sett på alternativ plassering hvis det kun var et tokanals anlegg det var snakk om.
Slike lengder blir jo også vesentlig dyre hvis du skal ha noe annet en det som selges på "rull".
Ikke ville du fått mye penger igjen hvis du senere skulle solgt heller for slike ukurante lengder, måtte i så tilfelle vert hvis de ble reterminert i lengder som "allmenheten" er interesert i, og det strekker seg vel til ca max 3 mtr.

Uansett, det er nå ditt valg og for alt jeg vet den eneste muligheten du har for plassering, selv ville jeg ved slike lengder kjøpt en rimlig kabel fra en anerkjent produsent som selges på rull og terminert selv.

Mvh
Geir

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
pkbugge skrev:
Det er ikke noe problem å bruke forskjellige lengder på HT-kabel. Det er faktisk bedre å kjøre forskjellige lengder slik at du eventuelt unngår å la den ene kabelen ligge i en kveil. Et forhold på inntil 1:2 er ikke noe problem mellom høyre og venstre kanal så lenge man bruker kabel av god kvalitet. Kabler bør selvfølgelig være så korte som mulig.

pkbugge skrev:
Vet jo at det er kvalitetsforskjeller på kabler, er det noen som egner seg bedre for lange lengder enn andre?
Jo lengre kabelstrekk jo viktigere er det å bruke en bra kabel med stort tverrsnitt, lav induktans og kapasitans. Det er ikke lett å få til alt dette samtidig :p. Jeg ville valgt en billigere kabel dersom du bare trenger et par meter enn dersom du trenger f.eks. 10 meter. Men som regel velger mange det motsatte (billig kabel på lange lengder) men det skyldes vel lommeboka. Når det gjelder terminering så er gaffel (også kalt spade) mye bedre enn banan.

P

pkbugge

Gjest
Takker igjen for gode svar, nå er jeg blitt litt klokere :D

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
Lexluthor skrev:
pkbugge skrev:
Det er ikke noe problem å bruke forskjellige lengder på HT-kabel. Det er faktisk bedre å kjøre forskjellige lengder slik at du eventuelt unngår å la den ene kabelen ligge i en kveil. Et forhold på inntil 1:2 er ikke noe problem mellom høyre og venstre kanal så lenge man bruker kabel av god kvalitet. Kabler bør selvfølgelig være så korte som mulig.

pkbugge skrev:
Jo lengre kabelstrekk jo viktigere er det å bruke en bra kabel med stort tverrsnitt, lav induktans og kapasitans. Det er ikke lett å få til alt dette samtidig :p. Jeg ville valgt en billigere kabel dersom du bare trenger et par meter enn dersom du trenger f.eks. 10 meter. Men som regel velger mange det motsatte (billig kabel på lange lengder) men det skyldes vel lommeboka. Når det gjelder terminering så er gaffel (også kalt spade) mye bedre enn banan.
Hva har det å si om en kabel ligger to-tre runder i en kveil?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
General8 skrev:
Hva har det å si om en kabel ligger to-tre runder i en kveil?
Hvis du kveiler opp en ledning der lederene ligger tett intill hverandre blir økningen i induktans helt ubetydelig.

Hvis du tok en enkeltleder og kveilet, kunne man tenke seg at induktansen kunne få betydning, men da måtte du ha hatt mer en et par tre runder.

Topp Bunn