Leieboer ut - hifirom inn

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Hei
Da er prossessen i gang for å endelig skaffe tilveie et eget rom for hifi og hjemmekino. Har kastet ut leieboeren (han flyttet selv) og bygger om leiligheten til hobby. Dette byr på følgende oppgaver:

- fjerning av bærevegg og inn med limtrebjelke
- flytting av vanlig vegg med dør
- ventilasjonsanlegg
- alle vegger får dobbelt lag Gips Robust med panel utenpå. Alle spalter fuges.
- Tak er fra før en lydhimling. I tillegg vil jeg senke himlingen og legge inn 30 mm Rockwoll plater med trespiler og filt. Dette medfører delvis åpen himling med spalter mellom spilene.
- Lydvindu
- Verandadør fjernet
- Dør med lydspec 35 dB
- Egen kurs PR 6 kabel
- kabler til 6 kanals surround trekkes i tak
- Omlegging av det elektiske anlegget
- Utstrakt bruk av Rockwool dempematter.

Rommet blir L / U formet siden det står en pipe litt dumt plassert. Ca 35 m2. Hovedbruken vil bli 2 kanals hifi, men skal inn med 6 kanals kringlyd, prosjektor og 2,6 m motorisert lerret.
Koste pæng....
Skal legge til flere bilder etterhvert.

Vedlegg

AndreWerdenskrieg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2007
Antall liker
11
Spennende! Det kan väre lurt å ihvertfall legge opp til 7.1 med én gang, i tilfelle du skulle få lyst på det en gang i fremtiden.

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Jepp, men 7,1 gir samme kabelstrekk som 6,1 siden senter da blir stående ved anlegget.
Vurderer det slik at ved bruk av gode hifi høytalere så kan en senter droppes.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Gratulerer med påbegynt rom, endelig får du nytt stereoanlegget alene når du har lyst. Er du fortsatt fornøyd med Responsene?

Min lille erfaring med hjemmekino er at det holder med et par bakht og sub itillegg til hovedht. Når man ser film merker man ikke så godt hvor lyden eg kommer fra.

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Hei Øyvind
Du er hjertelig velkommen til Son når jeg har gjort ferdig rommet. Kan ta litt tid da det faktisk er litt jobb.
Høytalerne er glimrende og responderer nydelig på endringer i oppsett og omgivelser. Er derfor spent på hva jeg kan hente ut med optimal strøm og plassering.

G

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Billa skrev:
Hei Øyvind
Du er hjertelig velkommen til Son når jeg har gjort ferdig rommet. Kan ta litt tid da det faktisk er litt jobb.
Høytalerne er glimrende og responderer nydelig på endringer i oppsett og omgivelser. Er derfor spent på hva jeg kan hente ut med optimal strøm og plassering.

G
Takk G! Jeg tar gjerne en tur når det er ferdig. Bare gi beskjed. Lykke til videre.

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Legger ved en enkel illustrasjon på hvordan jeg planlegger rommet. Som dere ser er det demping av første ordens reflekser fra sidevegger. Hifihøytalerne blir plassert tett på sidevegg for å skaffe bredde.

Mottar gjerne kommentarer.

Vedlegg

Topp Bunn