Leie feriehus i Spania

O

omholt

Gjest
Vurderer å leie hus i Spania ved kysten til høsten.
Har aldri vært på fastlandet i Spania. Er det noen som har noen forslag til reisemål og reisebyråer/nettsteder?
Det er snakk om en gruppe på 6-10 personer med avgang fra Bergen.

G

Gjestemedlem

Gjest
omholt skrev:
Vurderer å leie hus i Spania ved kysten til høsten.
Har aldri vært på fastlandet i Spania. Er det noen som har noen forslag til reisemål og reisebyråer/nettsteder?
Det er snakk om en gruppe på 6-10 personer med avgang fra Bergen.
Leide selv en leilighet ca. midt mellom Malaga og Gibraltar noen måneder en vinter. Området var spennede. Mange gode reisemål en kort kjøretur unna. (Ronda, Tanger (45 min med hurtigbåt), Malaga, Granada med Alhambra etc.)

Men jeg havnet litt for langt utenfor der det skjedde noe, så hvis man ikke leier midt på sommeren så vil jeg anbefale å bo i eller i nærheten av en by eller større tettsted. Halv og heltomme feriekomplekser i ingenmannsland, og dem er det mange av, er gjerne en skuffelse og blir fort kjedelig litt utenfor sesongen. Har også bodd en time østenfor Malaga noen uker, med litt samme opplevelse der.

Så hvis jeg hadde reist på nytt igjen til sydkysten tror jeg jeg hadde prøvd å finne et hus eller en leilighet i Nerja. Dette er en charmerende og passe liten by med alt man trenger for å ikke kjede seg.

Vedlegg

O

omholt

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Kor lenge skal de vere der?
En uke eller kanskje noe lenger.
Bør ikke være langt ifra strand. Veldig greit om det er mulighet for en del aktiviter og utflukter også.

kurtis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2005
Antall liker
21
Hei - enig med Gjestemedlem!
Vi har vært 6-8 uker i Nerja 5-6 ganger nå. Varierer litt mht tidspunkt, men vi trives best i perioden fra medio september til medio november. Da er temp. som en meget god norsk sommer, det er "lite" turister, men likevel veldig trivelig med liv og røre i byen også på hverdager.
Sentralt beliggende, ca 50min fra flyplassen i Malaga, mange utfluktsmuligheter og mye å se/opleve - også i de nære byområder.
Anbefales på det sterkeste. Jeg har problemer med helsen og fikk faktisk anbefalt stedet på sykehuset som et område med et gunstig klima. Nabobyen Torrox (7km borte) gjør krav på betegnelsen "europas beste klima" hva nå det måtte bety.
Uansett - lykke til!
mvh Kurtis

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.603
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
omholt skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Bør ikke være langt ifra strand. Veldig greit om det er mulighet for en del aktiviter og utflukter også.
Nerja er bra. Fuengirola er ein fredeleg badeby med passeleg mykje av det meste (men litt mange nordmenn, kanskje). Marbella er dyrt. Eg likar meg best sør for Gibraltar, men det er kanskje litt kjedeleg utan bil?

G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
omholt skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Nerja er bra. Fuengirola er ein fredeleg badeby med passeleg mykje av det meste (men litt mange nordmenn, kanskje). Marbella er dyrt. Eg likar meg best sør for Gibraltar, men det er kanskje litt kjedeleg utan bil?
Nord Afrika du tenker på eller holder du kompasset i nærheten av høyytalerene nå?

Leier man bil i Spania får man vanligvis ikke lov å ta den med over dit uansett, og kjøring i Marokko er vel litt for viderekomne. Man kanskje bare jeg som er litt pysete av meg.

Men vær forsiktig når man kjører langs kyssten i Spania også. Folk kjører som tulliger der. Strekningen mellom Marbella og Malaga er den medmest ulykker i hele Spania, eller var det iallefall da jeg var der sist. (Ikke motoveien men den litt mindre veien med lyskryss og slikt, der folk kjører akkurat like fort som på motorveien).

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gibraltar er faktisk ikke lengst sør, husker ikke navnet men det er en annen by lenger sør.

Har vært et par ganger i dette området, flott oppe i fjellene der, mot Ronda og områdene rundt der. Det går fly fra Bergen til Malaga hver lørdag med Norwegian, så det kan jo være lurt å satse på noe ikke så langt unna. Har ikke reagert på kjøringen, men nå var det jo faktisk i går en stygg ulykke der med en buss og mange omkomne.

Ser ut som toppen er passert nå, mange leiligheter til salgs der nede, så det bør være greit å få tak i noe ledig til leie og vil jeg tro.

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Gibraltar er faktisk ikke lengst sør, husker ikke navnet men det er en annen by lenger sør.
Jo, det er en liten by rett ved siden av men det er ikke noe spennede for skjer der, annet enn hurtigbåten til Tanger. Så har man jo Ceuta , den lille enklaven på andre siden av fjorden. Har ikke vært innom den.

Har vært et par ganger i dette området, flott oppe i fjellene der, mot Ronda og områdene rundt der. Det går fly fra Bergen til Malaga hver lørdag med Norwegian, så det kan jo være lurt å satse på noe ikke så langt unna. Har ikke reagert på kjøringen, men nå var det jo faktisk i går en stygg ulykke der med en buss og mange omkomne.
Jeg kjørte mye der da jeg tilbrakte en vinter der nede. Og den strekningen er noe av det merst hårete jeg har vært borti noen plass. Cote D'Azur kysten eller Tyrkia er barnemat i forhold.

Ser ut som toppen er passert nå, mange leiligheter til salgs der nede, så det bør være greit å få tak i noe ledig til leie og vil jeg tro.
Ja det bør ikek by på noen problemer å finne noe. Jeg satte inn en annonse der jeg søkte etter leilighet da jeg skulle ned dit, men det var ikke noe lurt for jeg endte opp litt utenfor allfarvei og var avgenhig av bil. Så det beste er nok å lete og bestemme seg for en plass man har troen på og ikke la noen selgere eller formidlere overtale eller friste med noe annet.

1100 ferieboliger listet til leie i Spania på finn.no

Denne så jo litt fin ut: (Men kanskje litt langt fra stranden)

http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=12872254&sid=1cbaN1bLG980500&pos=4&tot=32&WT.svl=Link

http://www.spaniasommer.com/spaniasommer/Default.aspx?CatId=77&VipItemId=1925

En til her som ser kjekk ut: (litt mindre men bedre beliggenhet og kort vei til alt)

http://www.spaniasommer.com/spaniasommer/Default.aspx?CatId=77&VipItemId=756

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.603
Sted
Torget vurderinger
0
Cadiz/Tarif er fredelegare enn Costa ovanpå Gibraltar (som er ein gammal, trist og krampaktig koloni). Eg likte meg svært godt heilt sørpå. Beste gambas pil-pil får du der.
Bilkøyring er stort sett greitt, bortsett frå aksellerasjonsfelta, der det vert tatt alt for mykje sjansar. Men mitt syn er basert på at eg har stor, gammal bil, som spanjolar (og turistar) har langt meir respekt for enn små, nye bilar...

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Antall liker
358
Torget vurderinger
0
Vi har leid privat to ganger på La Manga, en ca 20 km lang sandbanke som skiller Middelhavet fra innsjøen Mar Menor. På det smaleste bare 50 meter. Trivdes godt her. Liten party-faktor, mest beregnet på bading og strandliv. greit for barnefamilier. Men det er ikke akkurat stedet for opplevelser og geografi....

G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Cadiz/Tarif er fredelegare enn Costa ovanpå Gibraltar (som er ein gammal, trist og krampaktig koloni). Eg likte meg svært godt heilt sørpå. Beste gambas pil-pil får du der.
Bilkøyring er stort sett greitt, bortsett frå aksellerasjonsfelta, der det vert tatt alt for mykje sjansar. Men mitt syn er basert på at eg har stor, gammal bil, som spanjolar (og turistar) har langt meir respekt for enn små, nye bilar...
Cadiz er en trivelig by. Likte meg godt der. Ikke så mye masseturisme som rundt svingen. En rak motsetning til Torremolinos f.eks.

Feiret forresten nyttårsaften i Gibraltar. En noe selsom opplevelse. Det er som du sier en sliten plass, men de har halv pris på sigaretter og så har de en stor Marks & Spencer matvarebutikk med alle de engelske produktene som er verdt å handle med seg. Trifle og Branston Pickles er verdt turen innom. Men slik blir vel mer stas når man bor der nede en tid og ikke når man bare er der en uke på ferie.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vi hadde og stor leiebil der nede og det eneste vi opplevde av trafikkproblemer var parkering, de setter fra seg bilen der det passer og forlater den gjerne midt i veien, og parkeringshusene er ganske trange om man har stor bil. Heller ingen genistrek å kjøre inn i de gamle bydelene med stor bil. GPS er en veldig grei ting å ha, jeg passet på den og prøvde å finne riktig vei ut av rundkjøringene, men enveiskjørte veier forstod den seg ikke helt på…

Gibraltar bør man ikke finne på å kjøre inn i selv, der er det trangt og kronglete.
Gamlebyen i Marbella er fin, koselige små hvite landsbyer som Casares er også greie å få med seg.

O

omholt

Gjest
Takk for forslag. Når man har null peiling, så blir det noe slitsomt og lete på nettet. Det er så utrolig mange muligheter både når det gjelder steder og utleie arrangører.
Nerja er notert.

Hva med Andulucia? Er det generelt veldig mye turisme ved Costa del sol og kanskje bedre bevege seg et stykke unna? Kysten utenfor Barcelona er også interessant.

G

Gjestemedlem

Gjest
omholt skrev:
Takk for forslag. Når man har null peiling, så blir det noe slitsomt og lete på nettet. Det er så utrolig mange muligheter både når det gjelder steder og utleie arrangører.
Nerja er notert.

Hva med Andulucia? Er det generelt veldig mye turisme ved Costa del sol og kanskje bedre bevege seg et stykke unna? Kysten utenfor Barcelona er også interessant.
Malaga, Nerja, Marbella, torremolinos, Granada og alle de andre stedene som har blitt nevt ligger jo i Andalucia. Hele kysten fra Motril til Gibraltar er mer eller mindre preget av masseturisme. Man slipper mest unna dette enten i de større byene som Magala, Cadiz, Sevilla eller i de litt mindre byene som Estepona.

Hvis man ikke er avhengig av å være nær stranden er jo utvalget mye større av spennede steder. Og leier man en vila er det jo ofte med et fint svømmebaseng og slikt. Og er man 10 personer og betaler 2-3000 hver i uken så kan man jo betale 20.000-30.000kr i uken for et hus. Og da får man gjerne noe riktig bra.

Noe slikt f.eks.:

http://www.viviun.com/AD-71931/

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.603
Sted
Torget vurderinger
0
Andalucia med sitt gamle maurarpreg er det spanskaste av det spanske, og etter mitt syn det mest spennande i heile landet.
Eit lite tips: Ta turen til Cordoba dersom du hamnar såpass langt nord som Malaga/Fuengirola. Det går tog dit. Besøk Mezquita-moskeen, og la deg overvelde.... fyrst då eg gjorde dette, forstod eg kvifor dei arabiske oppdagarane kalla våre nordiske forfedre barbarar.....

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Var selv fire mnd på jobb i Cadiz for noen år siden. Bodde da i en liten landsby som het Sancti Petri 3 mil lenger sør. Befriende fritt for turister, veldig stille til ut i august. Har du leiebil er det kort vei til flere aktiviteter som badeland, sherrysmaking, Den spanske rideskolen og tyrefekting i Jerez de la Frontera. Sevilla og Gibraltar innen drøye timen med bil. Anbefales hvis man er ute etter en rolig ferie. Er man av den sportslige typen som surfer eller kiter, er Tarifa et naturlig valg. Her er det også mye klesbutikker. Uansett, Spania er et land som har mye å by på.

Topp Bunn